odlukom ministrice

Pijanistica Martina Filjak nova je intendantica Dubrovačkih ljetnih igara

25.04.2023 u 14:41

Bionic
Reading

Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek imenovala je danas jednu od najuglednijih hrvatskih glazbenica impresivne međunarodne karijere - pijanisticu Martinu Filjak intendanticom Dubrovačkih ljetnih igara

Osvojila je niz prvih nagrada na renomiranim međunarodnim natjecanjima, a u Hrvatskoj je zasluženo ovjenčana najprestižnijim priznanjima. Redovito oduševljava međunarodnu javnost i kritiku, surađujući u posljednja dva desetljeća s najpoznatijim svjetskim orkestrima i najuglednijim dirigentima na najznamenitijim glazbenim pozornicama od Concertgebouwa u Amsterdamu, preko Konzerthausa u Berlinu i Carnegie Halla u New Yorku, do Teatro Colon u Buenos Airesu ili Musikvereina i Konzerthausa u Beču.

Upravo zahvaljujući bogatoj, uspješnoj i dinamičnoj karijeri, brojnim inozemnim i nacionalnim suradnjama te suvremenom kreativnom pristupu glazbeno-scenskim izvedbama, Martina Filjak se pokazala kao sjajan kandidat za umjetničko predvođenje našeg najstarijeg i najuglednijeg ljetnog festivala – Dubrovačkih ljetnih igara.

Martina Filjak dužnost intendantice preuzet će krajem kolovoza nakon završetka ovogodišnjeg izdanja Dubrovačkih ljetnih igara.

Donosimo životopis nove intendantice koji je poslalo Ministarstvo:

Pijanistica Martina Filjak svojom istodobno strastvenom i lirskom glazbom te tehničkom perfekcijom, redovito oduševljava međunarodnu javnost i kritiku kao "umjetnica galvanizirajuće snage" s "magnetskom scenskom prisutnošću".

Pozornost šire međunarodne javnosti privukla je 2009., kada je osvojila 1. nagradu i niz posebnih priznanja na renomiranom međunarodnom natjecanju u Clevelandu te ubrzo potom debitirala u dvoranama Konzerthaus u Berlinu, Musikverein u Beču kao i dvorani Zankel u Carnegie Hallu (“Živopisna i privlačna scenska prisutnost …. snalažljivost tehnike i prirodnost muzikalnosti ...Pijanistica vrijedna pozornosti”, The New York Times). Neposredno prije Clevelanda bila je dobitnica prvih nagrada na natjecanjima Viotti (2007.) i Maria Canals u Barceloni (2008.) te bila laureat natjecanja Busoni u Bolzanu.

U Hrvatskoj je nagrađivana nagradama "Milka Trnina" Hrvatskoga društva glazbenih umjetnika, državnom nagradom "Vladimir Nazor" za izvedbe Brahmsova Prvoga koncerta i Kelemenova koncerta, "Orlandom" za nastup na Dubrovačkim ljetnim igrama, "Juditom" za izvedbu koncerta Dore Pejačević na Splitskom ljetu, a 2009. odlikovana je Redom Hrvatskog pletera za postignuća u glazbi.

Posljednjih je nekoliko sezona Martina surađivala s uglednim svjetskim orkestrima kao što su The Cleveland Orchestra, Sand Diego Symphony, The Florida Orchestra, Strasbourg Philharmonic, Barcelona Symphony, Bilbao Symphony, Deutsche Radio Philharmonie, Staatskapelle Weimar, Staatskapelle Halle, Bremen Philharmonic, Lübeck Philharmonic, Robert Schumann Philharmonie Chemnitz, Slovenska Filharmonija, Japan Century Symphony orchestra, Israel Chamber Orchestrra kao i Orchestra Simfonica La Verdi u Milanu. Također, nastupala je na najznamenitijim glazbenim pozornicama poput Concertgebouw u Amsterdamu, Konzerthaus u Berlinu, L’Auditori/Palau de la Música Catalana u Barceloni, Zankel Hall u Carnegie Hallu u New Yorku Jordan Hall u Bostonu/, Teatro San Carlo u Napulju, Sala Verdi u Milanskom konzervatoriju, Salle Gaveau u Parizu, Musikverein i Konzerthaus u Beču, NDR dvorana u Hannoveru, Residenz u Minhenu, Auditorio Nacional u Madridu te Ravinia Festival u Chicagu.

Posljednjih je sezona nastupala uz ugledne svjetske dirigente kao što su JoAnn Falletta, Stanislav Kochanovsky, Alexander Shelley, Hans Graf, Ivan Repušić, Julian Kovatchev, Markus Poschner, Marcus Bosch, Josep Caballe-Domenech, Paul Goodwin, Carlos Miguel Prieto i Stefan Sanderling. Svoju ljubav prema komornom muziciranju redovito izražava u nastupima i suradnjama s umjetnicima kao što su Szymanowski Quartet, Ensemble Berlin, Dmitry Sinkovsky, Radovan Vlatkovic, Felix Klieser, Andrej Bielow, Julian Steckel, Monika Leskovar i Eckart Runge.

Martina Filjak je rođena u glazbeničkoj obitelji, počela je učiti glasovir s pet godina, a već je u šestoj prvi put javno nastupala. Glazbenu je naobrazbu stekla na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i na bečkom Konzervatoriju, a potom usavršila u renomiranoj klasi za soliste u Hannoveru. Pohađala je i majstorske tečajeve na prestižnoj Klavirskoj akademiji na jezeru Como u Italiji. Tečno govori 7 jezika, a na svoju sreću, kao aktivni izvođač, voli putovati.

Martinin bogati repertoar obuhvaća literaturu od Bacha do Beria te više od trideset klavirskih koncerata. Kao osoba koja voli prirodu i u njoj je istinski sretna, oduševljava se glazbom koja evocira zvukove prirode i folklorne melodije – primjerice Bartókova suita "Na otvorenome", "Six Encores" Beria ("Wasserklavier", "Erdenklavier", "Feuerklavier" i "Luftklavier") te Ravelova "Une barque sur l’océan" spadaju među njezina najdraža djela. Istovremeno je privlači komorno muziciranje ali i tehnički i intelektualno zahtjevna i složenija djela kao što su Beethovenova "Hammerklavier Sonata" i Bartókov "Klavirski koncert br. 2".

U sezoni 2021.-2022. niže nastupe uz Kansas City Symphony kojim je ravnao Michael Francis, zatim uz Norddeutsche Philharmonie Rostock koju vodi Marcus Bosch, uz Simfonijski orkestar HRT-a kojim je ravnao Pascal Rophe, uz Bilbao Symphony koji vodi Guenther Neuhold, uz Simfonijski Orkestar Liechtensteina kojim je ravnao Sebastian Lan-Lessing, uz Pro Musica Chamber Orchestra pod vodstvom Davida Danzmayra, umjetničku rezidenciju u Hrvatskom Domu u Splitu te niz solističkih i komornih recitala.

Koncertna sezona 2022.-2023. uključuje pozive na Mito Festival u Milanu, Teatro La Fenice u Veneciji, na Schleßwig Holstein Musikfestival, suradnje sa Robert Schumann Philharmonie u Chemnitzu, Simfonijski Orkestar RTV Slovenije u Ljubljani, Državni Filharmonijski orkestar grada Mainza te debut u velikoj dvorani Elbphilharmonie u Hamburgu uz Državni Orkestar iz Hamburga u izvedbi "1. klavirskog koncerta" D. Šostakoviča.

Njezin posljednji nosač zvuka s djelima Franza Liszta izašao je u siječnju 2020. u izdanju Hänssler Classica.