'Pen15' - izvrsna humoristična serija o pubertetu iz ženske perspektive

• 06.07.2019 u 14:34

Pubertet i sve njegove bizarne manifestacije tema je koja se u humorističnim i dramskim serijama obrađivala do daske, ali gotovo uvijek iz perspektive dječaka. 'Pen15' i njegove autorice Maya Erskine i Anna Konkle učinile su to iz perspektive djevojaka i rezultat je zabavan, smiješan, uvjerljiv, prepoznatljiv, jednom riječju - briljantan

Jedna od glavnih fora u serijama ili filmovima o tinejdžerima ona je kada vidimo nekog dječaka ili momka kako u svojoj sobi više ili manje uspješno 'istražuje vlastito tijelo' i onda mu u sobu bane mama. Fora je toliko često korištena da je već i poprilično dosadna, ali ključne riječi koje je čine pomalo istrošenom su 'nekog dječaka ili momka'. Tinejdžerke koje masturbiraju, posebice tinejdžerke koje to rade prvi put u životu jako su osjetljiva tema, nešto čega se filmovi i serije uglavnom boje - djelomično zbog toga što u društvu generalno vlada ideja da su djevojčice 'čiste' i 'neiskvarene', a masturbacija 'prljava' i 'pokvarena', a djelomično i zbog toga što bi se TV autore koji bi bez problema prikazali masturbaciju mladih djevojaka moglo prozvati pedofilima.

Huluova serija 'Pen15' uopće nema tih problema. Njezine autorice, ujedno i glumice koje igraju dvije glavne junakinje, takvu su scenu - scenu 13-godišnjakinje koja prvi put otkriva da sama sebi može pružiti zadovoljstvo - odradile majstorski i sasvim u duhu serije koju su osmislile. Scena je istodobno nezgrapna, smiješna i pomalo karikirana, ali i uvjerljiva, prepoznatljiva većini žena koje su prošle tu djevojačku fazu s ovim ili onim varijacijama na temu. Mamin ulazak u sobu jednaki je horror kao i u svim serijama i filmovima gdje se ista situacija odvija s muškim glavnim likom, ali sve ostalo je drugačije, jednako kao što su i sve druge pubertetske situacije u ovoj seriji drugačije zato što su prikazane iz ženskoga kuta.

Nije da već i prije nije bilo serija i filmova o tinejdžerkama. Bilo ih je, kako ne, čak se može reći da imaju svoj vlastiti žanr. No dok se većina 'My So Called Lifeova' i 'Populara' i sličnih serija bavila srednjoškolkama - djevojkama koje su već razvile određene vještine u baktanju s vlastitom adolescencijom, ovdje je riječ o djevojkama koje su tek kročile u pubertet. Riječ je o sedmašicama, trinaestogodišnjakinjama, praktički djevojčicama koje odjednom dobivaju ženske obline, počinju nositi grudnjake i tange, gledaju dječake, masturbiraju, ali isto tako nose i aparatiće za ispravljanje zuba te su još uvijek jako, jako vezane uz mamu i tatu.

Foršpan za 'Pen15' Izvor: Društvene mreže / Autor: Hulu

'Pen15', uz tu 'novotariju' obrađivanja teme ranog ženskog puberteta sa svim njegovim bizarnostima, neugodnostima, dirljivim trenucima predanog prijateljstva dvije djevojčice i bolnim situacijama s njihovim roditeljima i vršnjacima - ima još jednu 'caku'. Dvije glavne junakinje glume odrasle žene - 31-godišnjakinje Maya Erskine i Anna Konkle. Iako to u početku djeluje pomalo nadrealno, s vremenom se začudnost tog momenta gubi jer su i Erskine i Konkle toliko uvjerljive u svojoj glumi trinaestogodišnjakinja da će svaka žena zacijelo u njima prepoznati barem dijelove svojeg ponašanja u pubertetu. Kontrast je, doduše, vidljiv u njihovoj interakciji s drugim likovima, koje glume pravi tinejdžeri i u odnosu na koje Maya i Anna izgledaju više, veće, zrelije, odraslije, no to također pridonosi uvjerljivosti priče. Osim što su djevojčice u toj dobi i inače pomalo komično veće i zrelije nego dječaci, Maya i Anna su i inače, kao likovi, pomalo off i različite od svojih cool i popularnih vršnjakinja, pa je njihovo fizičko odudaranje od okoline taman onoliko da bi i tom dimenzijom poduprlo njihovu odmaknutost i pomaknutost.

Dobro je napomenuti i da se radnja serije odvija 2000. godine, što je taman onoliko odmaknuto od sadašnjeg trenutka da serija bude za odrasle, a ne za tinejdžere, a vjerojatno je povezano i s time što je u seriji riječ o Americi prije terorističkih napada u rujnu 2001. godine, čime se donekle simbolizira i jedan od zadnjih trenutaka nevinosti i naivnosti u kulturi te zemlje. Jer iako je ova serija u mnogome drugačija i 'oštrija', iskrenija od većine serija koje govore o tinejdžerkama, ona svoju oštrinu ne bazira na prvoloptaškim senzacijama kao što su one u kojima tinejdžeri već s trinaest godina gutaju droge, imaju orgije i slično, nego govori o dvije zapravo skroz pitome i poslušne djevojke, čija je jedina 'začudnost' to što pod navalom hormona odjednom imaju potrebu pronaći svoje mjesto među vršnjacima, u obitelji i u društvu. Kada se sve to uspije prikazati, a ujedno je i zabavno i uvjerljivo i smiješno, onda je riječ o jednoj od najsvježijih humorističkih serija ove godine.