Louis CK je zlostavljač - što ćemo sada s 'Louiejem'?

• 12.11.2017 u 15:07

Jedan od najhvaljenijih suvremenih američkih komičara, autor kultnih serija 'Louie' i 'Horace and Pete', čovjek čija je stand-up komedija stvorila predane obožavatelje i sljedbenike diljem svijeta - pokazao se seksualnim zlostavljačem. Nije ni pokušao opovrgnuti optužbe, sve je priznao. Možemo li u tom svjetlu i dalje uživati u njegovu radu?

I ja sam ga obožavala. Još od prve snimke njegova nastupa na YouTubeu koju sam pogledala, a u kojoj je pričao o svojoj kćeri i njezinoj sposobnosti da neprekidnim postavljanjem pitanja 'zašto' dovede čovjeka do ludila. Trebalo bi je zaposliti u Guantanamu!, uzviknuo je i ja sam se valjala od smijeha dok je nastavljao raščlanjivati mitove o sretnom roditeljstvu. Bio je grub i iskren, ali duhovit i pametan. U sljedećih desetak godina pratila sam sve što je učinio - sve stand-up specijale, ne naročito uspješan sitcom 'Lucky Louie', koji je snimio za HBO, briljantnu seriju 'Louie' koju je potpuno autorski stvorio za FX, fenomenalnu, gotovo kazališno postavljenu dramsku seriju 'Horace i Pete', koju je financirao samostalno i publici je dao na raspolaganje putem weba... Bila sam prava pravcata obožavateljica. Svoj sam četrdeseti rođendan provela čekajući u redu pred klubom Comedy Cellar u New Yorku, gdje je te večeri nastupao - i uspjela sam upasti. Nekoliko godina poslije gledala sam ga uživo u londonskoj O2 areni.

Kada su počele glasine, nisam im željela vjerovati. Odurno je pomisliti da je osoba kojoj si pljeskala, kojoj si se divila, isječke iz čijih si nastupa dijelila na facebooku ne samo kao dobru zabavu, nego i kao životne mudrosti - seksualni zlostavljač. No i tada, prije nekoliko mjeseci, možda godinu dana, jedan glasić u primozgu govorio mi je da su takve glasine rijetko kad lažne. Moj pop-kulturni junak, čovjek čiji sam televizijski i stand-up rad doista obožavala, ali - još gore - komičar kojeg sam smatrala nekom vrstom mislioca i uz čije sam stavove vezala čak i neke svoje - seksualni je zlostavljač.

Nema nikakve sumnje u to. The New York Times neki je dan objavio članak u kojem je pet žena opisalo situacije u kojima ih je Louis CK pozvao u svoju sobu na druženje te onda, bez njihova pristanka ili uz nevoljki pristanak zbog šoka ili straha da više neće moći surađivati s moćnim i popularnim komičarem - masturbirao pred njima. I sam je komičar nakon toga izdao priopćenje u kojem je priznao da je to istina. Nema više, dakle, baš ni zrnca pijeska u koje bi njegovi obožavatelji mogli zabiti glavu. Kao i u velikoj većini slučajeva dosad, i ovdje se pokazalo da kada netko uspješnog, moćnog, popularnog muškarca optuži za to da je svoj položaj i popularnost iskoristio zato da bi seksualno zlostavljao žene (pa i druge muškarce) - te su optužbe velikom većinom točne.

Prilog o Louisu CK-ju i njegovu priznanju zlostavljanja Autor: YouTube

Mogli bismo sada naširoko objašnjavati zašto je baš sada većina žrtava odlučila progovoriti o takvim napastvovanjima i zašto se tek sada čini da su se otvorila vrata pakla u Hollywoodu i industriji zabave općenito, no iako je ono što kroz ta vrata izlazi užasno, dobro je da su se otvorila. Brojne su i komplicirane silnice koje su dovele do toga da se sada o tome govori - od onih optimističnih koje govore o prosvjećenijem društvu i boljem stanju ženskih prava, preko onih manje romantičnih koje pokazuju da je moć nekadašnjih entertainment mogula sada značajno manja pa im je teže ušutkavati i zataškavati takve priče, pa sve do one teorije o točki preokreta u kojoj je pritisak na žene, posebice u Americi i posebice s predsjednikom koji izjavljuje užase kao što je 'grab them by the pussy' ('uhvati ih za pi*ku'), postao takav da više nisu mogle šutjeti. No suočavanje s istinom, javna rasprava o svemu što čini seksualno zlostavljanje i uznemiravanje, otkrivanje dugogodišnjeg patrijarhalnog ušutkavanja žrtava takvog nasilja - dobra su stvar. Mogu nam pomoći da sazremo kao društvo i kao osobe. Ako to, naravno, želimo.

No što sada sa svime onime što smo toliko voljeli kod Louisa CK-ja? Što s njegovim kultnim serijama 'Louie' i 'Horace i Pete'? Što s njegovim duhovitim opservacijama iz stand-upa? Netflix i HBO već su reagirali, otkazavši mu suradnju te uklonivši njegove nastupe i serije iz svojeg programa i streaminga. Otkazana mu je i premijera filma koji je snimio. Neće nastupiti ni u programima dobrotvornih priredbi za koje je bio bukiran. Možda na prvi pogled djeluje drastično, no je li doista? Treba li dokazanom seksualnom zlostavljaču doista dopustiti da se i dalje bogati i dalje stječe novu publiku, nove obožavatelje? Nisam za cenzuru ni za spaljivanje nepodobnih sadržaja na gradskim trgovima, ali sve mi to zapravo i ne djeluje baš toliko drastično.

Voditelji talk-showova šaljivo komentiraju skandal s Louisom CK-jem Autor: YouTube

Louis CK učinio je strašnu stvar ženama koje je zlostavljao i jedna od rijetkih zadovoljština koju te žene sada mogu dobiti jest to da se čovjeka koji ih je tako povrijedio više ne uzdiže na pijedestal zvijezde, umjetnika, mislioca i genijalca svojeg doba. No ne samo one - i mi kao publika, njegovi obožavatelji, trebamo neku vrst pročišćenja, možda čak i prosvjetljenja u vezi s onim čime nas je osvojio i zbog čega smo ga tako vjerno pratili. Ono što je, naime, učinio nama nije toliko izravno štetno i bolno kao ono što je učinio tim ženama, ali nas je izdao i prevario.

Louis CK, naime, u svojim nastupima i serijama nije samo govorio o smiješnim osobinama svojih mlađahnih kćeri. Govorio je i o odnosima između muškaraca i žena, u svojim serijama dekonstruirao frustracije modernog muškarca, brutalno i koji put vrlo neugodno prikazujući kako u određenim situacijama reagira glupo, neprimjereno, pa čak i zlostavljački. U seriji 'Louie' postoji jedna epizoda u kojoj vrlo sličnu stvar koju je učinio ženama u stvarnosti - učini svojoj prijateljici Pameli. U jednom stand-up specijalu govorio je o tome da mu uopće nije jasno zašto žene izlaze s muškarcima jer da su oni svi grubi, opasni, potencijalni silovatelji i ubojice. U svim svojim djelima izražavao je suosjećanje sa ženama, uvijek svoj karakter, svim brutalno iskrenim opisima i izjavama unatoč, podvlačio činjenicom da je dobar otac svojim dvjema kćerima.

Komičarka Tig Notaro je prva progovorila o ponašanju Louisa CK-ja Autor: YouTube

Način na koji je o svemu tome govorio implicirao je da razumije situaciju. Čak i kada je svojeg imaginarnog Louieja doveo do toga da seksualno zlostavlja Pamelu, to je učinio tako da je scena izgledala kao hrabar prizor ženske noćne more zbog muške seksualne neprilagođenosti koja vodi do nasilja. Zbog toga smo mislili da razumije. I možda je i razumio. Ali je ispod svega toga i sam to činio.

Njegovo djelo, koje je dosad zbog toga izgledalo hrabro i iskreno, sada izgleda kao egzibicionizam perverznjaka koji nam s maskom na licu otvara baloner i pokazuje svoje spolovilo u mraku. S tim da to Louis nije činio u mraku, nego pod svjetlima reflektora. Za mene, njegovu nekadašnju predanu obožavateljicu, zato više nije pitanje smijem li i mogu li dalje uživati u njegovu radu. Tog pitanja zapravo uopće nema. Jasno je da ne budem.