Kakav pogodak! Goran Milić u Izraelu - dosad najbolji 'What's up' koji to zapravo nije

• 02.03.2023 u 09:49

U novom putopisnom serijalu 'What's up' Gorana Milića Izrael se pokazao kao izvrsno odredište. Povijesti i raznih kultura, osjetljivih vjerskih tema i začudnih momenata iz svakodnevnog života ondje je napretek, ali ušuljalo se i nekoliko kamenčića u cipeli

Nije tajna to da sam fan Gorana Milića i njegovih putopisnih serijala, pogotovo ovog novog, modernijeg i - možda paradoksalno zbog Milićeve dobi, ali istinito - mladenačkijeg đira u serijalu 'What's up'. Zna tu biti i stvari zbog kojih me uhvati akutno zanovijetanje - ide mi na živce kada počne zapitkivati pošto grincajg na placu u Brooklynu i kako ribar plete mrižu kad je Dalmatinac u pečalbi dalekoj, ponekad mi bude smiješno kad istom intonacijom izgovara: 'A ovdje, na ovom mjestu - ubijeno tisuću ljudi' i: 'A ovdje, na ovom mjestu - rastu tulipani', ali sve su to minorne stvari. Lajkam Milića, mislim da je super putopisac isto kao što je bio super anchor i volim kad mi u dnevnu sobu s ekrana ušeće s ulica Manhattana, Nikolaiviertela ili, kako je to slučaj u najnovijem serijalu - Tel Aviva i Jeruzalema.

Milićevo putovanje u Izrael, barem što se mene tiče, pun je televizijski pogodak. Osim što sam zbog njega otkrila da, unatoč pristojnom obrazovanju i generalnom poznavanju teme, nemam blage veze o Izraelu i načinu na koji se u njemu živi, ispalo je da su Milić i njegova dinamična 'What's up' ekipa idealan spoj s tako šarolikim i nevjerojatnim mjestom kao što je Izrael.

Od teške povijesti preko biblijskih i drugih religijskih mitova pretočenih u stvarne građevine i spomenike pa sve do svakodnevnog života ortodoksnih zajednica - Izrael je prava (multi)kulturna škrinja s blagom, a 'What's up' se u tome odlično snalazi. Vrlo poučno, vizualno šaroliko, često dijaloški i neposredno, pristupačno.

Super su mi bili štikleci o svakodnevnom životu koji nosi obilježja židovske kulture, kao što je onaj o liftu čije tipke ne rade na šabat, razgovori s predstavnicima zajednica ortodoksnih Židova, iz kojih smo saznali za ortodoksnu Wikipediju i da su žene u ortodoksnim zajednicama one koje u obitelji donose kruh na stol i sve svjetovne odluke, a posebno sam se oduševila kada sam vidjela da je kao jednog od sugovornika odabrao izraelskog pisca Etgara Kereta, jednog od najdražih mi pisaca.

Goran Milić u Izraelu Izvor: Screenshot / Autor: HRT

Malo mi zasad fale one what's up komponente koje ovaj brend Milićevih putopisa čine karakterističnim - tematiziranje života u zemlji koju posjećuje nakon najnovijih velikih društvenih promjena - pandemije, energetske krize, čudnovatih tehnoloških novotarija i sl. Neki tragovi se naziru, ali bilo bi interesantno gledati i slušati nešto baš o ovom trenutku, sada i ovdje u Izraelu, kao što je to bilo i s Amerikom i europskim zemljama koje je posjetio serijal. Znate već o čemu govorim - tko radi od doma preko Zooma, kako su se u Izraelu cijepili svi živi i njihov pas, dostavljaju li naranče dronovima i koji je najbolji mobitel za šifrirano dopisivanje u Pojasu Gaze. Ne DOSLOVNO to, ali taj đir. What's up, jelte. Ipak, prošle su tek tri epizode pa se nadam da će u nastavku biti i toga.

Nadam se da će u nastavku serijala biti nečega i o odnosima Hrvata i Židova što nije samo pozitiva i ponos na one koji su u Drugom svjetskom ratu spašavali hrvatske Židove. Lijepo je bilo slušati o tome, ali svi znamo da naša zemlja ima i mračniju stranu odnosa prema židovskoj zajednici. Naravno da suočavanje Hrvata s njihovom povijesnom ulogom u holokaustu nije zadatak putopisne televizijske emisije pa Miliću i ekipi ništa ne zamjeram, ali malo mi je sinoć, uz sve divne priče o hrvatskim pravednicima među narodima i dubrovačkoj sinagogi, usfalilo i priče o tome da je od zagrebačke sinagoge ostala tek spomen-ploča. No sigurna sam da Milić i ekipa znaju to i da će u sljedećim epizodama to i spomenuti.

Sve u svemu, 'What's up' i u ovome izdanju ostaje jedna od najzanimljivijih domaćih putopisnih serija i jedna od rijetkih stvari iz domaće produkcije koje me na HRT-u istinski vesele.