DESET GODINA

Prije iPhonea, potrošačke mase nisu ni razmišljale o kupovini pametnog telefona

09.01.2017 u 14:42

Bionic
Reading

iPhone nije bio prvi pametni telefon. Nije bio niti prvi mobitel s kapacitivnim zaslonom osjetljivim na dodir. Prvo izdanje iPhonea zapravo uopće nije imalo ni trgovinu aplikacijama. Čime je onda iPhone iz 2007. pokrenuo revoluciju i okrenuo svijet mobilnih uređaja naglavce? Zašto je rijeć o nevjerojatnom naslijeđu Stevea Jobsa, sve i da iPhone jednog dana prestane postojati?

Danas gotovo da nema proizvodne linije koju Apple ne naziva revolucionarnom, "magičnom" i nevjerojatnom. No, za jedan proizvod to je na Jobsovoj prezentaciji iz 2007. uistinu i vrijedilo ponavljati, ponavljati i ponavljati - posebno kada su posrijedi potrošačke mase. Rođen je Appleov prvi pametni telefon. Ako nije osvojio srca prosječnog (imućnijeg) konzumenta već u prvom izdanju, onda se to dogodilo u jednoj od mnogih inkarnacija do danas. Više od milijardu prodanih iPhonea do danas govori dovoljno toj tezi u prilog.

Okorjeli entuzijasti elektronike i svega gadgetolikog su s podsmijehom pratili Appleovo događanje na Macworldu 2007. godine. Razloga za to je bilo pregršt. U eri Nokije, BlackBerryja, Palma i brda Windows Mobile pametnih telefona, koji su već imali na desetke tisuća aplikacija, virtualno neograničenu funkcionalnost i 'nezamjenjivu' fizičku tipkovnicu, teško je bilo vjerovati da nešto 'tako jednostavno' opisano tek epitetima može osvojiti srca potrošača.

"IT JUST WORKS"

No, zahvaljujući jednostavnosti, iPhoneu je to pošlo za rukom. Jobs je pri predstavljanju Appleovog prvog pametnog telefona izjavio kako su godinama radili na funkcionalnom integriranju svega što je bilo potrebno za revolucionaran proizvod. iPhone je predstavljen kao iPod s kontrolama osjetljivim na dodir, velikim zaslonom i brojnim revolucionarnim komunikacijskim i mobilnim značajkama.

Ne. Apple nije nužno 'izumio' ništa od spomenutog, no to nije ni trebao. Oni su jednostavno u to doba, u IT svijetu sad već jako daleke 2007. godine, uspješno približili ideju pametnog telefona krajnje jednostavnog za korištenje potrošačkim masama. Ideja o uklanjanju brda tipki s uređaja i spartanskim sučeljem možda se entuzijastima činila katastrofalnom, no u svakom zamislivom smislu Apple je napravio pun pogodak. U hardverskom smislu, LG Prada bio je prvi uređaj kapacitivnoga ekrana - i nije tražio zaseban stylus za upravljanje minijaturnim virtualnim tipkama i sučeljima.

No, Prada istovremeno nije imao ono što su spomenute mase tražile - sučelje koje je apsolutno i na svakom koraku prilagođeno upravljanju dodirom, kao i aplikacije konzistentnog prikaza. Treba li uopće spominjati i to da je Apple napravio prvi istinski brz mobilni internetski preglednik?

Sve to je iPhoneu osigurao iOS, mobilni operativni sustav koji je unio pravu pomutnju na tržištu pametnih telefona. Dok su se drugi dičili tisućama aplikacija (Windows Mobile je samo na trgovini Handango imao 20 tisuća komada), copy-paste mogućnostima i drugim materijalom, prvi iPhone objedinio je sve što bi prosječan potrošač odmah trebao koristiti, na vrlo intuitivan način. Nekoliko osnovnih integriranih aplikacija je radio brzo i fluidno, a dodir nekoliko prstiju istovremeno na velikom zaslonu osigurao je fenomenalnu razinu interaktivnosti.

Prosječnom potrošaču je takvo što bilo kudikamo zanimljivije nego li nabrajanje svega što donosi WM ili BB, da se nebrojeno mnogo tipkica i ne spominje.


(PROIZVODNI) RAZLOZI USPJEHA

Prvi iPhone sam po sebi teško da se mogao nazvati najvećim uspjehom Applea. Čak i uz pretplatu (koja je bila ekskluzivna i vezana uz jednog mobilnog operatera), ovaj 2.5G uređaj je koštao poput onih koje se danas kupuje bez uobičajene dvogodišnje pretplate. Bio je uistinu astronomski skup za sve pojmove, što je još jedna od stavki na koju su se prvi kritičari (ovaj put s razlogom) uhvatili.

No, ispipavši teren, Apple je stvar cjenovno prilagodio vrlo brzo. Današnje konkurentske perjanice obično nose istu cijenu kao iPhonei, što ne čudi posebno. Oni koji stvari pružaju uz nižu cijenu to obično rade bez ikakve zarade (ili čak uz gubitke!). Prvi iPhone prodan je u nešto preko šest milijuna primjeraka, no bitnije je to da je poslužio kao svojevrstan katalizator daljeg uspjeha (s vremenom i potpune dominacije po profitu) Applea u mobilnom svijetu.

Zašto to ne uspijevaju napraviti i drugi?


Steve Jobs je, pored mnogo drugih nevjerojatnih stvari koje je učinio za (oživljavanje) IT diva iz Cupertina, zaposlio i Tima Cooka. Cook, današnji Appleov čelnik i veteran industrije, za Apple se u Jobsovoj eri brinuo o opskrbnom lancu i operacijama potrebnim za izradu uređaja. Možda upitno dobro barata Jobsovom ostavštinom, no u jednom polju je dokazano genij. Samo za iPhone (naknadno i za iPad), Cook je morao uskladiti brdo različitih proizvođača iz Azije, praktički jednako bitnih za svaki djelić iPhonea. Samsung je za Apple 'štancao' memoriju, čipove, zaslone i baterije, Sharp je radio zaslone, Hon Hai Precision (Foxconn) je sastavljao stvari. Sve ovo je bilo izvedeno na takav način da su troškovi proizvodnje svedeni na minimum. Dok je inventivnost bila Jobsova glavna odlika, Cooku je najbitniji pojam (i danas) ostala optimizacija.

S obzirom na stanje stvari, konkurencija je imala priliku gledati iznutrice iPhonea i pratiti kako Apple radi stvari. Kako pišu brojni analitičari danas, Apple je, uz to što je postao nevjerojatna tvrtka na uspjehu iPhonea, istovremeno i sam stvarao industrijske divove. Što dovodi do jedne nezaobilazne stavke...


SAMO JE JEDAN POČETAK

iPhone iz 2007. bio je tek polazna točka Appleove vrtoglave uspješnosti. Žestoka konkurencija koja je nastala nakon predstavljanja novijih izdanja odvijala se na svim mogućim kanalima - pa i u višegodišnjim patentnim ratovima, gdje su glavnu ulogu vodili Apple i Samsung. Žrtve te konkurencije ne mogu se ni nabrojati. Dovoljno je reći da danas Apple ubire vrtoglav postotak profita mobilnog svijeta, dok drugi, koji se redom nalaze na Googleovoj platformi Android grabe tek mrvice (ili radije - posluju s gubicima). No, to je opet d(r)uga priča.

Bitna stavka je to da je, povodom desetog rođendana iPhonea Apple u ponedjeljak 9. siječnja (opet) objavio kako 'tek počinju' priču. No, početak može biti samo jedan.

Stvari su danas kudikamo drugačije nego 2007., a duh revolucije na koji se Apple oslanjao toliko dugo to više jednostavno nije. Appleov vrhunac mobilne hrabrosti danas je uklanjanje 3,5-milimetarskog audio priključka, a dok su brojevi u prodaji i dalje vrtoglavi, u pozadini niče niz tvrtki koje žele svoj dio kolača. K tome igraju vrlo pažljivo i čekaju pravi trenutak za pokušaj osvajanja globalnog tržišta. Mase će sasvim sigurno, barem inercijski i dalje kupovati iPhone, no Apple uvijek može iznenaditi - pa i bez Jobsa za kormilom.

Više o povijesti iPhonea moguće je pročitati na stranici iMore