vinjete - za ili protiv

Zašto plaćamo skupe autoceste? Čačić tvrdi da je za sve kriv 'lobi kamiondžija'

14.09.2023 u 12:45

Bionic
Reading

Novi sustav naplate cestarina, koji bi u Hrvatskoj trebao stupiti na snagu za oko tri godine, naišao je na podijeljene reakcije u javnosti

Sustav je to koji podrazumijeva elektroničku naplatu po prijeđenom kilometru putem satelitskog praćenja, što bi trebalo riješiti problem protočnosti. Takav sustav se, kako je rečeno, nigdje u Europi ne koristi za osobne automobile. Neke zemlje i dalje imaju naplatne kućice, dok neke imaju vinjete. Najava uvođenja novog sustava ponovo je potaknula raspravu bi li vinjete bile bolje rješenje.

Bivši varaždinski župan i nekadašnji ministar gospodarstva Radimir Čačić smatra da je ta dilema promašena, jer suština problema je negdje drugdje.

'Da, ovaj najavljeni sustav će biti dobar. Protočnost neće biti više 300 nego 3000, ali to je tehnika. To je manje bitno. Nije toliko bitna tehnologija, koliko su bitne tarife', kaže Čačić za Varaždinski.

'Mi imamo 386 milijuna eura prihoda od autocesta, dok recimo Slovenija ima 494. A imaju upola manje autocesta. No takav njihov prihod nije radi vinjeta! Oni na vinjetama imaju svega 95 milijuna eura od tih 494 milijuna! Dakle, samo jedna petina. A ostalo je prihod od kamiona', tvrdi Čačić.

Iznosi brojke koje pokazuju da u Hrvatskoj 73 posto prihoda dolazi od osobnog prijevoza (dakle ono što bi mogle biti vinjete), a samo 27 posto od kamiona.

'Razlog tome je što je naša cijena na kamionima upola niža u odnosu na Sloveniju te dvije trećine manja u odnosu na Austriju i europski prosjek. A zašto je tako? Pa zbog lobija kamiondžija. Mi dajemo dvije trećine nižu cijenu kamionima iz cijele Europe zato da bi naše kamiondžije imale nisku cijenu. Dakle, mi ostali financiramo sve europske kamione da nam uništavaju autoceste', rekao je Čačić za Varaždinski.

  • +3
Autocesta u Sloveniji Izvor: Pixsell / Autor: BORUT ZIVULOVIC/F.A. BOBO

Dodaje da izračuni pokazuju da bi cijene autocesta za osobni prijevoz mogle biti upola manje kad bi se kamionske tarife izjednačile s europskima. 

'Da, mi građani plaćamo dva puta veću cijenu za autoceste nego što bismo plaćali kada bismo tarifu za kamione ujednačili s europskom. Mi bismo najnormalnije mogli prepoloviti cijenu za aute, a izvan ljetne sezone i niže, za 70 posto', rekao je.