POSRNULI ŠEF RENAULTA

Carlos Ghosn: Legenda automobilske industrije koja je pred sam kraj karijere ubacila u rikverc

21.11.2018 u 08:45

Bionic
Reading

Japanski istražitelji uhitili su poznatog biznismena pod optužbom da je prijavljivao upola nižu plaću nego što je primao i zbog sumnji u korištenje luksuznih nekretnina u vlasništvu kompanije za osobne svrhe

Japanske vlasti u ponedjeljak su pritvorile Carlosa Ghosna, čelnog čovjeka strateške grupe Renault-Nissan-Mitsubishi i jednog od najcjenjenijih menadžera u svjetskoj automobilskoj industriji. Ghosn je uhićen s kolegom Greggom Kellyjem zbog sumnji da su godinama prijavljivali bitno niži dohodak od onog koji je Ghosn stvarno primao, kao i da je Ghosn za privatnu upotrebu koristio imovinu kompanije.

Carlosa Ghosna smatra se legendom automobilske industrije. Rođen u Brazilu, Ghosn je dio djetinjstva proveo u Libanonu, u kojem je završio prvi dio školovanja. Inženjersku titulu stekao je u Francuskoj i nakon diplome 1978. zaposlio se u proizvođaču guma Michelinu, u kojem je u idućih 18 godina postepeno napredovao sve do pozicije glavnog izvršnog direktora za Michelin North America. U Renault je prešao 1996. godine, a kad je nekoliko godina kasnije Renault kupio udio u gotovo propalom Nissanu, Ghosn je imenovan na čelnu poziciju u japanskoj kompaniji čije je poslovanje kompletno preokrenuo u samo nekoliko godina.

Sredinom prošlog desetljeća Ghosn je imenovan i glavnim izvršnim direktorom Renaulta, a pripisuje mu se strateški zaokret prema razvoju električnih vozila u čijoj prodaji Nissan trenutno drži primat na svjetskom tržištu. Strateškom partnerstvu se prije dvije godine pridružio i japanski proizvođač Mitsubishi, a nekoliko godina prije toga francusko-japanska osovina dobila je dodatni krak u Rusiji jer je grupa preuzela kontrolu nad tamošnjim proizvođačem automobila AvtoVAZ, iz čijih tvornica izlazi legendarna Lada.

Ghosn je u korporativnim krugovima postao poznat po nemilosrdnom rezanju troškova, a prilikom dolaska u Nissan srezao je japansku korporativnu politiku i tradiciju te uspio vratiti kompaniju na profitabilno poslovanje. Američki magazin Forbes jednom ga je imenovao 'najmarljivijom osobom u brutalno konkurentnom svjetskom automobilskom biznisu', a tijekom godina nisu izostajale ni pohvale japanskih medija. Ghosn je postao poznat i po direktnom stilu vođenja podređenom ostvarivanju rezultata, ali i rješavanju problema stvaranjem višefunkcionalnih ili međukulturalnih grupa. Njegova slava toliko je široka da se spominjao i kao mogući predsjednički kandidat u Libanonu, s kojim i dalje održava veze.

Nakon uhićenja u ponedjeljak uprava Nissana već je objavila da će otpustiti Ghosna, a sastanak uprave Mitsubishija očekuje se idućeg tjedna. Uprava francuskog Renaulta u utorak je na hitnom sastanku trebala donijeti odluku o budućnosti dosadašnjeg šefa, a interesa u tome ima i francuska država koja drži 15 posto vlasništva u grupi. Francuski ministar financija Bruno Le Maire poručio je upravi Renaulta da uspostavi privremenu upravljačku strukturu i izjavio da 'Carlos Ghosn više nije u poziciji iz koje može voditi Renault'. Kompanija je oslabljena, 'zbog čega je potrebno brzo djelovati', rekao je Le Maire.

Prema navodima japanskih istražitelja, Ghosn i Kelly su u pet godina od 2010. prijavili samo polovicu od ukupno 10 milijardi jena (oko 78 milijuna eura) dohotka koji je primio Ghosn. Uz to, provjeravaju i je li Ghosn koristio korporativnu imovinu u privatne svrhe. Japanski mediji javljaju da je Nissan 'bez ikakvih poslovnih razloga' po vrlo visokim cijenama za Ghosna kupio niz luksuznih nekretnina i to u Parizu, Rio de Janeiru, Amsterdamu i Beirutu.

  • +16
Carlos Ghosn Izvor: Pixsell / Autor: BLONDET ELIOT/ABACA/PIXSELL

Britanski The Guardian nagađa da će Ghosnov pad izazvati bitku između Francuske i Japana za kontrolu nad grupom u kojoj se nalaze Nissan, Renault i Mitsubishi. Već u ponedjeljak su iz najviših menadžerskih razina Nissana počele stizati kritike na utjecaj koji je Ghosn u grupi izgradio kroz godine. Glavni izvršni direktor Nissana Hiroto Saikawa (Ghosn je u Nissanu u posljednje vrijeme držao samo titulu predsjednika) izjavio je da pritvaranje 'neće imati utjecaja na partnerstvo' pa bi vlasnički odnosi trebali ostati nepromijenjeni barem u kratkom roku. Dionice Nissana i Renaulta su na svjetskim burzama u utorak nastavile svoj pad koji su započele nakon što je objavljeno da je Ghosn pritvoren.

Tri velika proizvođača automobila su se zahvaljujući svojem partnerstvu tijekom godina uspjeli probiti na sam vrh svjetske ljestvice automobilskih kompanija. Prema njihovim brojkama, lani su zajednički prodali 10,61 milijun osobnih vozila, što bi ih svrstalo na sam vrh ispred Volkswagen grupe (10,54 milijuna vozila) i Toyote (10,47 milijuna vozila). Grupa raspolaže s više od 120 tvornica, a najveća tržišta su im Sjedinjene Američke Države, Kina, Francuska, Japan i Rusija. Početkom desetljeća sklopili su i razvojni sporazum s njemačkim Daimlerom, proizvođačem luksuznih automobila Mercedes, s kojim projektiraju, dizajniraju i proizvode nove pogonske motore i druge dijelove za vozila.

Japanski zakoni koji uređuju pitanja financijskih prijevara predviđaju maksimalnu kaznu od 10 godina za fizičke osobe, a ako se kršenje zakona poveže i s poslovanjem Nissana, kompanija bi mogla biti kažnjena u iznosu do 700 milijuna jena (oko 5,5 milijuna eura), pišu japanski mediji. Dioničari Nissana već godinama prigovaraju da je Ghosn primao preveliku plaću, čak i po onim iznosima koji su navedeni u financijskim izvještajima. U posljednjih osam godina on se konstantno nalazio među deset najbolje plaćenih menadžera u Japanu.

Ghosn je, koliko se može saznati, uhićen prilikom slijetanja privatnog korporativnog zrakoplova u tokijsku zračnu luku Haneda. Nakon što je gotovo dva desetljeća za volanom nekih od najvećih svjetskih automobilskih proizvođača vozio samo naprijed, Carlos Ghosn je pred sam kraj svoje karijere ubacio u sramotni rikverc.