PORTRET BOŽIDARA KALMETE

Zadarski gubernator: od snalažljivog Darija do renesansnog otpadnika

11.03.2017 u 09:16

  • +4

Portret Božidara Kalmete

Izvor: Pixsell / Autor: Dino Stanin

Bionic
Reading

Nije potpuno jasno čime će se nakon svibanjskih lokalnih izbora baviti Božidar Kalmeta (59), u lokalnim okvirima poznatiji pod nadimkom Dario, osim što će na sudovima pokušati osporiti dvije pravomoćne optužnice za tešku zlouporabu položaja i višemilijunsko isisavanje novca iz državnih tvrtki. Gradonačelnikom Zadra sasvim sigurno više neće biti

Formalno je objavljeno da je sam odustao od nove kandidature, a neslužbeno se može doznati da je na to prisiljen i da ga se Andrej Plenković napokon uspio elegantno otresti - u zamjenu mu tek ponudivši mogućnost kontrole izbora nasljednika, uglednog, ali relativno nepoznatog ginekologa Branka Dukića. Promućurni Kalmeta odluku je svesrdno podržao, kao što je prije nešto više od šest mjeseci sa stilom podnio izostavljanje s HDZ-ove izborne liste pod obrazloženjem da će se 'posvetiti gradonačelničkoj funkciji'.

Očito je da ipak nije bio u dugoročnim planovima.

Agronom po struci i političar po profesiji, Božidar Kalmeta početkom devedesetih napustio je posao u Maraski i kao 35-godišnjak postao zamjenik gradonačelnika Zadra, a već godinu kasnije i gradonačelnik. S manekenskim izgledom i uličnim gardom - kasnije je opisao da se 'koristio šakama, ali nikada noževima' - vrlo brzo je u lokalnim okvirima donio barem vizualnu revoluciju u odnosu na dotadašnje nezanimljive provincijske aparatčike u sivim odijelima. Čak i u ratnim uvjetima, kad je grad bio pod svakodnevnim granatiranjima, prometno odsječen i uskraćen za vodu i struju.

'Zadrizam' na djelu - gazda i bez fotelje

Dario je vrlo brzo pohvatao konce: mic po mic gradio je spone s najjačim lokalnim igračima poput Tankerske plovidbe, otvarao put provincijskoj austrijskoj banci, zbog koje će Zadar uskoro biti prozvan 'Hypogradom', efektno neutralizirao ili na svoju stranu privukao ključne faktore poput Zdenka Zrilića, Bože Jusupa i Rene Sinovčića. Do kraja devedesetih već je izrastao u HDZ-ova gubernatora grada i regije, vješto amortizirao političke protivnike ili ih - poput jedne vijećnice 2001. godine - 'kupovao' za prelazak u njegov tabor, dok je uspješno širio dojam opće sloge i 'zadrizma', odnosno nadpolitičkog konsenzusa u interesu grada.

Njegovi sugrađani prisjetit će se skoka u more u dotad smrdljivim Jazinama, koje je počistio jednako kao i veći dio grada, preobrazivši ga u relativno prosperitetnu sredinu. Pod njegovim patronatom, jer čak i kada formalno nije bio gradonačelnik, znalo se da je gazda, Zadar je angažirao genijalnog arhitekta Nikolu Bašića i nizom jednostavnih, ali efektnih zahvata u javnom prostoru radikalno izmijenio i imidž grada.

Božidaru Kalmeti politička orijentacija i ideološki profil nikada nisu bili izbistreni jer su uvijek ustupali mjesto pragmatizmu i menadžerskim ambicijama, no mora se priznati da je dobro slušao i precizno detektirao želje birača. Njegov najveći politički kapital uvijek su bile rekordne izborne pobjede, s osam do čak deset osvojenih saborskih mjesta u Devetoj izbornoj jedinici.

U unutarstranačkim previranjima nakon Tuđmanove smrti Kalmeta se otvoreno i beskompromisno stavio na stranu Ivića Pašalića, kojemu je trebao biti desna ruka, no u vrlo kratkom roku poljubio je prsten pobjedniku Ivi Sanaderu i bez ijednog disonantnog tona na njegovu stranu preveo kompletnu lokalnu organizaciju, što je ovaj itekako znao cijeniti. Nakon izborne pobjede dodijelio mu je uvjerljivo najveći resor u megaministarstvu prometa i infrastrukture, u kojem ga je zadržao puna dva mandata, davši mu slobodu odlučivanja u kreiranju investicija - poput famozne i navodno trostruko preplaćene ceste Kalmetine - ili u izboru suradnika - od desne ruke Zdravka Livakovića do vozača Danijela Miočića.

Film Prometna renesansa Hrvatske Autor: Youtube

Ovaj posljednji uhvaćen je s prstima u pekmezu i pravomoćno osuđen za reketarenje poduzetnika, kojima je naplaćivao proviziju za dobivanje poslova u šefovu resoru, no Kalmeta se čudesno izvukao od odgovornosti uz doslovno obrazloženje da ništa nije ni čuo ni vidio ni znao. Bilo je to doba prometne renesanse Hrvatske i tek kasnije će se obraćati pozornost na sitnice poput filma nazvanog upravo 'Prometna renesansa Hrvatske', zbog kojega je Kalmeta optužen u sklopu afere Fimi media. Doduše, tek za 'sitnicu' od 612 tisuća kuna.

'Jedina bitna stvar u tom procesu jest da ga je relativno lako završiti i donijeti presudu, a blokiranje kandidature za gradonačelnika tumačim kao jasnu poruku ili najavu politike da će Kalmeta završiti u zatvoru', tumači za tportal predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić, najeksponiraniji protivnik bivšeg ministra, koji je u više navrata javno pozvao da se istraže svi ugovori iz njegova dva mandata.

'I dalje apsolutno stojim iza tih izjava: ništa se nije događalo slučajno, sve je bilo namješteno i svaki posao imao je svoju cijenu. Sve je bilo pod njegovom kontrolom, za sve su se plaćale provizije i sve je bilo puno skuplje', nastavlja Stanić, prisjetivši se ministrovog bijesa kad je doznao da je za jedan krak nesuđenog Podravskog ipsilona proveden natječaj na kojemu se došlo do znatno nižih cijena od planiranih. Kalmeta ga je svojedobno tužio zbog sličnih izjava, no kasnije se povukao jer, kako smatra sindikalist, bojao se što bi moglo isplivati u tim sudskim procesima.

'Još 2013. godine Kalmeta je jasno poručio da će, u slučaju da se krene na njega, padati puno veće glave. Nisam siguran da današnja previranja u HDZ-u ili nesigurna pozicija glavnog Državnog odvjetništva nemaju veze s pokušajem aktiviranja te prijetnje', zaključuje Stanić.

Kako bilo, Božidar Kalmeta se nakon ministarskog mandata skrasio u Saboru, da bi se 2013. godine vratio u Zadar, pobijedio na izborima za gradonačelnika i ondje dočekao da ga nakon višegodišnjeg metiljanja ipak zakači i ozbiljna optužnica - ona da je u aferi Remorker povezao ljude iz bivšeg ministarstva, Hrvatskih cesta i Hrvatskih autocesta pa sa suradnicima podijelio više od 15 milijuna kuna i 850 tisuća eura.

'Megarazmjeri kriminala u autocestama'

Njegov drugi arhetipski neprijatelj iz doba dvijetisućitih, bivši saborski zastupnik Ivica Pančić također smatra da se radi o gotovo beznačajnim procesima. Upravo on je u Saboru svojedobno nastupio s plišanom hobotnicom u rukama, ukazujući na brutalni kriminal i isisavanje novca u cestogradnji.

'Bilo bi dobro da su nadležna tijela samo djelić svoje energije koju troše na aferu oko dnevnica uložila u rasvjetljavanje kriminala u autocestama - mislim da bi nam kao društvu bilo puno bolje. Da, ondje se radilo o kriminalu, i to u megarazmjerima, ali nakon vremenskog odmaka shvaćam da se ništa ozbiljno nije željelo poduzeti jer su izravno ili neizravno bili uključeni mnogi segmenti vlasti i široke političke strukture. Ismijavali su moje upozorenje tadašnjem premijeru da će im autoceste biti kamen oko  vrata i da će povući cjelokupnu vlast u ponor korupcije i kriminala, a ja nisam bio prorok, nego sam samo racionalno sagledavao situaciju', kaže Pančić za tportal.

Božidaru Kalmeti u međuvremenu je uspijevalo ono što nije nikome, izuzev možda Gordana Jandrokovića: nakon što je Pašalića zamijenio Sanaderom ubrzo je Sanadera zamijenio Jadrankom Kosor, zatim Kosor Tomislavom Karamarkom, a na koncu i Karamarka Andrejom Plenkovićem. On će se pokazati kao prvi predsjednik HDZ-a koji je zaključio da mu ljudi poput Kalmete u prvim redovima čine više štete nego koristi, pa čak i ako se mogu pohvaliti Vladimirom Šeksom kao vjenčanim kumom.