NA ALAHOVOM PUTU

Tko su zapravo vehabije?

Bionic
Reading

Tko su ljudi koji nose duge brade, skraćene hlače, klanjaju drukčije nego 'tradicionalni' muslimani? Smatraju da je način na koji oni vide islam jedini ispravan, dok Islamska zajednica inzistira na tradiciji u BiH

Sabin Smajlović pred obiteljskom kućom učenjem ezana obavještava susjede da je vrijeme za jednu od pet dnevnih molitvi – akšam. U kući je supruga koju nemam priliku vidjeti, dva dječaka, Haris i Imad. 'Živimo i vladamo se u duhu islama', objašnjava Sabin svoj put.

'Do 1995. nisam znao ništa o islamu'

'Pred sobom imaš čovjeka koji do 1995. godine ništa nije znao o islamu jer je takav bio sistem. U međuvremenu, kada sam saznao istinu, počeo sam se vladati prema tome', govori smireno. 'Ako postoji netko koga sam uvrijedio, ako je ovakav vid islama nekome učinio kakav zulum…' zastaje Sabin i dodaje: 'Uvijek je u pitanju čovjek koji je štetu napravio, a ne treba islam optuživati za to.'

U selu Donja Lohinja kod Gračanice nekoliko obitelji živi po strogim islamskim propisima. Senad Alić pridružio nam se, ima priču sličnu Sabinovoj.

'Dolaskom pojedinih ljudi na prostore Bosne i Hercegovine tijekom rata, spoznao sam pravu vjeru, koja mi se svidjela. Islam bez alkohola, bez droge, bez poroka, uživam u lijepim susjedskim odnosima, u lijepom i zdravom životu uz molitvu, učenje Kur’ana. Živim i danas tako', govori dok pomaže Sabinu u posluživanju kave.

Selefije, a ne vehabije

Davor Marko autor je knjige 'Zar na Zapadu postoji neki drugi Bog'. Istražuje fenomen vehabija koje se ustvari tako ne zovu.

'To su selefije, sljedbenici tzv. čistog islama, a vehabije su kolokvijalan naziv po osnivaču Adbul-Vehabu. Ima ih u svim zemljama zapadnog Balkana', govori publicist koji prati tretiranje selefija u bosanskohercegovačkim medijima.

'Izvještavanje u medijima ima skoro uvijek negativnu konotaciju. S druge strane, ono što se selefijama zamjera nije njihova militantnost, nego jedna vrsta nasilne argumentacije kojom se oni koriste od samog začetka. Naime, doktrinarno smatraju da je način na koji oni vide islam i način na koji ga oni propovijedaju jedini ispravan', kaže Marko.

Islamska zajednica BiH se drži 'mesheba'

U BiH je dominatna hanefijska pravna škola ili mesheb, dok se selefizam zasniva na teološki radikalnoj interpretaciji druge škole – hanbelijske.

Ekrem Tucaković, šef službe za odnose s javnošću Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, kaže: 'Islamska je zajednica u više navrata razmatrala ovu problematiku i inzistirala na primjeni naše tradicije, našeg iskustva, iskustva odgojno-obrazovnih ustanova i institucionalnog organiziranja vodstva i odgovornosti za islam i muslimane na ovom prostoru.'

Selefije misle drukčije. 'Islamska zajednica ima jednu grešku. Pokušava biti monolitna, ne pružajući nikakav pluralizam u vlastitoj zajednici. Sam islam je otvoren, to je kuća s četiri strane', slikovito objašnjava Sabin razilaženje s institucionalnim tumačenjem vjere u Islamskoj zajednici.

Na putu

Jasmila Žbanić autorica je filma 'Na putu'. Ljubavna priča u kojoj se glavni junak preobrati u selefiju biće prikazana na 60. berlinskom filmskom festivalu.

Osnovne informacije imala je iz medija, a to su 'nepovjerenje i mala doza straha'. A onda je postupno upoznavala njihove životne priče:

'Te priče su obično bile vezane za ratne traume, za pitanje identiteta, to su znali biti ljudi koji su bili narkomani, alternativci, ljudi koji su tražili nešto drukčije od onog što im je sistem nudio.'

Građani imaju različita mišljenja

'Ne bih ja o tome', 'Podsjećaju me na teroriste', ili: 'Ne znam dovoljno o njima i načinu na koji se prezentiraju… Ta tajanstvenost stvara mi strah', najčešći su odgovori građana. Ima i onih koji tvrde da selefijama zavide na čvrstini u vjeri i da su oni 'zauzeli jedan prostor koji je Islamska zajednica napustila'.

Karakteristični, zbog izgleda i načina klanjanja, selefije su predmet razvijanja različitih stereotipa, kaže publicist Davor Marko.

'Smatra se da ljudi koji nose duge brade i potkraćene hlače odlaze u džamiju Kralja Fahda u Sarajevu jednostavno zato što dobivaju neki novac za to. Čak i žene koje se pokrivaju skroz, koje nose nikab, također dobivaju neku novčanu naknadu. To je stvar o kojoj se priča, ali nije provjerena', kaže on.

'Ljudi koji ne poznaju ono o čemu pričaju, gledaju na to sa strahom', tvrdi Sabin. 'Da bi nas upoznali, moraju poznavati i ovu temu', kaže on.

'Predstavljajući svoju verziju islama kao drevnu, čistu, neiskvarenu poruku, selefije žele nametnuti svoju strogu vjeru i tumačenja koja ne dijele ostali suniti i šijiti širom svijeta', piše u knjizi 'Nesveti rat' profesor John L. Esposito. Očito je da nesporazumi neće nestati.