KAKO JE NASTALA 'PAMETNICA'

Sve je više djece s raznim smetnjama, ali jedna majka je učinila čudo!

19.07.2015 u 08:00

Bionic
Reading

U porastu je broj djece s govornim smetnjama, disleksijom, disgrafijom, ali moguće je prevenirati taj ozbiljni društveni problem. Kako? Uz pomoć Pametnice - aplikacije za koju su materijale radili vrhunski stručnjaci

Pametnica je aplikacija koja uključuje velik broj materijala za edukativne igre djece do treće godine kako bi razvila vještine potrebne za daljnji uspjeh.

'Ovaj inovativni razvojno-poticajan program zamišljen je tako da roditelji i odgojno‐obrazovni djelatnici preuzimaju materijale na svoje računalo, printaju ih i izrađuju predloške za igre s djecom. Projekt obuhvaća edukativne igre koji potiču rani jezično-govorni razvoj, rani razvoj predčitalačkih vještina, matematičkih vještina, razvoj fine motorike, koncentracije, grafomotorike, logičkog mišljenja, funkcionalnog znanja i kreativnog mišljenja od najranije dobi', objašnjava Irena Orlović, autorica Pametnice.

Život s bolesnim djetetom

Ideju za razvojno-poticajne materijale dobila je kroz igru i razgovor sa svojom kćeri.

'Ideju sam dobila kroz osobno iskustvo rada s djevojčicom s razvojnim smetnjama, a moji suradnici iz udruge 'Harfa' i ja trudili smo se prevoditi knjige koje bi roditeljima osvijestile važnost povezujućeg roditeljstva i ranog poticanja emocionalnih i kognitivnih sposobnosti za zdrav razvoj djeteta. Primijetili smo da iz godine u godinu raste interes za ovu temu, ali i da nedostaje konkretnih materijala i prijedloga o tome na koji način raditi s djecom kako bi se poticale kognitivne sposobnosti', kaže autorica.

Njezina bolesna kći stekla je određene navike i naučila obrasce upravo kroz materijale 'Pametnice'.

'Matea je djevojčica koja je rođena s teškim oblikom srčane greške, što je zahtijevalo hitan operativni zahvat, koji je, nažalost, rezultirao pogubnim neurološkim posljedicama. Na temelju nalaza prognoze su bile više nego mračne. Budući da je zbog teške srčane greške sve do 10. godine patila od teške hipoksije, nalaz magnetske rezonancije i danas je jednako loš. Ali i sami liječnici se čude jer se nalazi ne podudaraju s kliničkom slikom. Zahvaljujući snažnoj emocionalnoj povezanosti, ranoj stimulaciji u svim njezinim oblicima i okolini, koja je uvijek bila razvojno poticajna, ona je danas izuzetno emocionalno topla djevojčica, koja vodi brigu o sebi, oplemenjuje i osvaja sve koji dođu u kontakt s njom. Razvila je izuzetno napredne kulturno-higijenske navike', priča Orlović.

Ključna uloga roditelja

Smatra kako upravo roditelji imaju bitnu ulogu u odgoju djeteta i učenju načina ponašanja koji će im biti od velike važnosti za daljnji život.

'Mislim da je dobro što se u društvu budi svijest o važnosti uloge roditelja još od najranije dobi za zdrav kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj djeteta. Danas već pouzdano znamo da inteligencija nije u potpunosti nasljedna, da nasljeđujemo samo skicu, a način na koji će se oblikovati i graditi dječji mozak ovisi o interakciji djeteta najprije s roditeljima, a potom i okolinom. Usudit ću se reći da je danas, u 21. stoljeću, pored tolikih saznanja u jednu ruku neodgovorno od roditelja očekivati da samo institucije preuzmu brinu o intelektualnom razvoju djeteta', smatra Orlović.

Upravo odgoj utječe i na kreativnost djeteta kako u djetinjstvu, tako i u kasnijim godinama. To pokazuju i podaci istraživanja.

'Ono što uistinu zabrinjava jest to da se u predškolskim ustanovama ulaže ogroman trud u poticanje kreativnosti i kreativnog mišljenja djece, što je danas jedna od važnijih karika za uspjeh u životu, dok se s druge strane čini kao da škole imaju zadatak zatomiti tu istu kreativnost. George Land i Beth Jarman u svojoj su studiji, provedenoj na uzorku od 1600 djece, utvrdili da je 98 % djece od tri do pet godina starosti uspjela riješiti test divergentnog mišljenja poput genijalaca. Pet godina kasnije, samo 32 posto, a u dobi od 15 godina samo je 10 posto njih uspjelo je dosegnuti tu najvišu razinu. Nakon što su izašli iz odgojno-obrazovnog sustava, odnosno završili studij, ostalo ih je samo još 2 posto. Nije li to zaista zabrinjavajući podatak?', pita se autorica.

Bitna rana intervencija

Rad roditelja s djetetom do treće godine na njegovim intelektualnim vještinama može biti preventiva od mogućih kasnijih razvojnih smetnji.

'Prevenirati jezično-govorne i druge razvojne smetnje možemo ranom intervencijom. Igre koje se nalaze na našoj web-platformi preporučuju se djeci već od treće godine jer uvelike potiču kognitivni razvoj djeteta, a posebno su usmjerene na jezično-govorni razvoj, koji je usko povezan s intelektualnim razvojem. Djeca će kroz naše igre učiti ranu matematiku, predčitalačke vještine, razvijati kreativno mišljenje, ali i usvajati glasovnu analizu i sintezu', napominje Orlović.

S obzirom na to da je zadovoljna time u kolikoj mjeri se materijali aplikacije koristi autorica ima u pripremi i druge projekte.

'Pripremamo prijevode knjiga i suradnju s poznatim njemačkim doktorom neurobiologije prof. dr. rer. nat. Geraldom Hütherom, koji je 24 godine proučavao mozak idošao do brojnih saznanja o procesima učenja u mozgu te ih odlučio je implementirati u njemački odgojno-obrazovni sustav putem brojnih inicijativa koje je pokrenuo u Njemačkoj. Jedna od njih je i inicijativa 'Škole se bude' (istoimena knjiga uskoro izlazi u Hrvatskoj', zaključuje Orlović.