FIZIČAR KRAUSS UPOZORAVA

Što kad vjera postane opasna?

11.09.2010 u 07:45

Bionic
Reading

Vjerski bi čelnici trebali odgovarati za štetne posljedice svojih učenja. Umjesto toga, one se u ime vjerskih sloboda toleriraju, a u isto ime zatire se i svaka kritika dogmatske iracionalnosti, upozorava vrhunski američki fizičar Lawrence Krauss

U svom komentaru u novom broju Scientific Americana ugledni znanstvenik ukazuje na štetnu, pa čak i opasnu politizaciju pitanja vjerskih sloboda.

Otpor prema znanstvenim činjenicama

Prije svega osvrće se na poražavajuće rezultate najnovijeg izvješća američke Nacionalne zaklade za znanost (NSF) prema kojem SAD po broju stanovnika koji prihvaćaju znanstvene činjenice poput evolucije ili velikog praska drastično

Pet dokaza u prilog evoluciji

1. Tijekom razvoja u maternici ljudski zametak prolazi kroz mini evoluciju - gotovo identične faze kao i brojne druge životinje od riba do majmuna
2. Fosili koji se otkrivaju iz godine u godinu jasno pokazuju da se u starijim slojevima tla nalaze ostaci jednostavnijih vrsta, a u višim razvijenijih te da se prijelaz iz jedne u drugu može vrlo jasno pratiti
3. Pokazalo se da bakterije i virusi razvijaju otpornost na antibiotike upravo zahvaljujući evoluciji – mutacijama i prirodnoj selekciji
4. U posljednjih desetak godina molekularni su genetičari otkrili da čovjek s mišem dijeli oko 75 posto, a s čimpanzom gotovo 99 posto gena
5. Pokazalo se također da sve stanice koje postoje na Zemlji, od bakterija preko onih u lišću bilja do ljudskih, imaju zajedničku sposobnost čitanja bilo kojeg dijela DNA svih životnih oblika koji su postojali u povijesti

zaostaje za drugim razvijenim industrijskim zemljama.

Prema anketi NSF-a, tek 45 posto Amerikanaca vjeruje da su se današnji ljudi razvili iz ranijih životnih vrsta, a samo 33 posto da je svemir nastao velikim praskom. U Japanu je taj postotak znatno viši - 78 posto, u Europi 70 posto, Kini 69 posto, a u Južnoj Koreji 64 posto.

Istraživanje iz 2006. koje je proveo tim stručnjaka na čelu s Johnom Millerom s Michigan State Universityja pokazuje da Hrvatska sa 57 posto pristaša evolucije zaostaje za europskim prosjekom.

Osobito je zanimljiva činjenica da se spomenuti postotak u Americi već desetljećima ne mijenja. Naime, kada je dr. Miller napravio svoje prvo istraživanje još 1985. godine, teoriju evolucije u SAD-u je prihvaćao isti postotak stanovnika - 45 posto.

Iz toga je očito da Amerikanci svojim uvjerenjima, prije svega vjerskim, vrlo postojano odolijevaju kako starim, tako i novim znanstvenim otkrićima koja potvrđuju Darwinovu teoriju (predstavljamo pet najpoznatijih). U tom kontekstu valja podsjetiti da su Sjedinjene Države jedina industrijski razvijena zemlja u kojoj je pitanje poučavanja evolucije u školama politizirano, a neki politički i vjerski krugovi čak snažno lobiraju za ravnopravnost kreacionizma u školskim programima.

U svojem osvrtu Krauss upozorava da ispitivanje iz 2009. - prema kojem čak 31 posto odraslih Amerikanaca vjeruje da su ljudi i sva ostala živa bića stvoreni i da su oduvijek ovakvi kakvi su danas – također pokazuje da upravo najrevniji vjernici (osobito evangelički protestanti) najteže prihvaćaju znanstvene činjenice.

Vjerska iracionalnost je tabu tema

Osim toga, u ime vjerskih sloboda i tolerancije suzbija se kritika na račun religija i njihovih ponekad iracionalnih dogmi - svatko tko progovori riskira optužbu za netrpeljivost prema religiji, kaže Krauss i dodaje:

'Prošloga sam svibnja sudjelovao na konferenciji o znanosti i javnoj politici na kojoj je predstavnik Vatikanske akademije znanosti održao uvodni govor. Kad sam ga pitao kako može izmiriti svoje razumne znanstvene stavove s ponekad apsurdnim i nepravednim aktivnostima Crkve – od laži o neučinkovitosti kondoma kao zaštite od AIDS-a u Africi do zataškavanja pedofilije među svećenicima – niz govornika, jedan za drugim, prozvali su me zbog netolerancije.'

Kao jedan od primjera koji pokazuje da su vjerska pitanja u SAD-u izuzetno politizirana, Krauss ističe činjenicu da čak ni spomenuta studija NSF-a izvorno nije objavljena cjelovita. Zaklada je, naime, odlučila iz izviješća o rezultatima ankete o znanstvenoj pismenosti nacije izostaviti sve odgovore na ona pitanja koja su ispitanike dovela u situaciju da moraju birati između vjerskih uvjerenja i znanstvenih činjenica – poput onih o evoluciji i nastanku svijeta. Rezultati su tako ispali bolji nego što stvarno jesu; no ne zadugo - cjelovito izviješće kasnije je objavio časopis Science

Brojni američki znanstvenici i prosvjetni djelatnici osudili su ovakvu praksu uz obrazloženje da je svaka analiza znanstvene pismenosti Amerikanaca koja zaobilazi pitanje evolucije u biti intelektualna manipulacija.

'Ne znam što je opasnije – to što religiozna uvjerenja navode ljude da biraju između znanja i mita ili to što je ukazivanje na činjenicu da vjera promiče neznanje tabu', kaže u osvrtu Krauss.

Fizičar podsjeća da je čak i 'ljubazni Dalaj Lama' nedavno u New York Timesu, govoreći o toleranciji, napao 'radikalne ateiste' jer 'otvoreno osuđuju vjernike' i stavio ih u isti kontekst s ekstremistima, ubojicama i vjerskim nasiljem na Bliskom istoku.

'Čak i ako zanemarimo razliku između preispitivanja vjerskih uvjerenja i odsijecanja glava ili bombaških napada, 'radikalni ateisti' zapravo rijetko kritiziraju pojedince, već prije ideje i djela koja to zaslužuju', napominje Krauss.

Odgovornost za vjerska učenja

Američki fizičar ističe da vjerski vođe, bez obzira radilo se o sektama ili velikim priznatim religijama, u ime religiozne etike ponekad čak djeluju protiv načela humanosti i temeljnih ljudskih prava svojih sljedbenika.

'Vjerski čelnici trebali bi snositi odgovornost za svoje ideje', napominje Krauss. 'U mojoj državi Arizoni sestra Margaret McBride, viša upraviteljica u bolnici St. Joseph u Phoenixu, nedavno je odobrila obavljanje legalnog pobačaja kako bi spasila život 27-godišnje majke četvero djece kojoj je u trudnoći utvrđena teška komplikacija pulmonalne hipertenzije; odluku je donijela nakon konzultacija s majčinom obitelji, liječnicima i etičkim povjerenstvom. No biskup Phoenixa, Thomas Olmsted, odmah je ekskomunicirao sestru Mary uz obrazloženje da se životu majke ne smije davati prioritet pred dječjim. Čovjeka koji mirno dopušta da žena umre i za sobom ostavi siročad obično se naziva monstrumom, a to ne bi trebalo promijeniti samo zato što je svećenik', kaže Krauss.

'Tijekom utrke za mjesto guvernera Alabame, jedna unija učitelja pokrenula je kampanju protiv kandidata Bradleya Byrnea prema kojoj je navodno podržavao poučavanje evolucije. Zabrinut za političku karijeru, Byrne je odbacio njihove tvrdnje.

Održavanje nedodirljivosti religije za sve kritike je nelegalno i opasno. Ako nismo spremni razotkriti vjersku iracionalnost kad god se pojavi, ohrabrit ćemo iracionalnu javnu politiku i našoj djeci promovirati neznanje umjesto obrazovanja', zaključuje u svojem osvrtu Lawrence Krauss.

Kreacionistička propaganda usmjerena na američku djecu