NOVI REŽIM

Split pripremio nešto bolje: Ovog ljeta bez prometnog kolapsa?

30.04.2019 u 16:09

Bionic
Reading

Poučene lošim prošlogodišnjim iskustvima, kada je zbog prometnih gužvi u srpnju i kolovozu kompletan centar grada bio u potpunoj paralizi, splitske gradske vlasti za ovu sezonu znatno su se bolje pripremile. Nakon nekoliko mjeseci rada predstavljena je nova prometna regulacija koju je izradila specijalizirana tvrtka Trivium u suradnji s Građevinskim fakultetom, a koju su podržale sve bitne institucije: od Hrvatskih cesta i Lučke Uprave, preko Grada Splita i policije, do komunalnih tvrtki Promet, Split parking i Čistoća

Od 1. lipnja ove godine kompletan promet prema splitskoj gradskoj luci, koja bilježi preko 5,5 milijuna putnika godišnje, bit će jednosmjeran, jednako kao i izlaz iz nje. Uz brojne poboljšice poput ukidanja lijevih skretanja, sinkroniziranja svih pješačkih prijelaza, premještanja autobusnih postaja i drugih izmjena tokova navodno bi se trebala postići potpuna prohodnost na ulazu u luku i barem djelomična prohodnost na izlazu iz nje, što bi, tvrdi se, trebalo 'ukinuti negativni efekt na ostatak gradske prometne mreže'.

'Ovom regulacijom omogućit će se lakši život građanima Splita i kupiti vrijeme do realizacije planiranih većih projekata', kazao je Miroslav Jakovčević iz tvrtke Trivium. Slično tvrdi i zamjenik gradonačelnika Splita Nino Vela:

'Gužva sama po sebi nije loša jer pokazuje da raste turizam, od kojega živi velik broj građana, no tijekom ljeta Split nije funkcionalan grad i stoga smo pokrenuli ambiciozne projekte izgradnje prometne infrastrtukture. Dok se oni ne realiziraju, moramo učiniti maksimalno moguće', kazao je Vela. Potvrdio je da paralelno s novom organizacijom cestovne mreže s radom započinje i 'mini-metro', koji će iz predgrađa Kopilica i tamošnjeg privremenog autobusnog kolodvora turiste također prevoziti do luke postojećim i dosad neiskorištenim tunelom.

Gradska vlast prošle godine pokušala je uvesti donekle sličnu regulaciju u centru, no to se dogodilo sredinom srpnja i promet nije bio u potpunosti jednosmjeran, pa nije zabilježeno veće smanjenje gužvi. Ovog puta izrađen je elaborat kojeg su uz Grad Split sufinancirale Hrvatske ceste i Lučka uprava, pa su svi tokovi jednosmjerni. Na najkritičnijem križanju Zvonimirove i Zagrebačke ulice svi pješački prijelazi istovremeno će se uključivati, a u preostalom vremenu promet će se s pune dvije trake slijevati prema luci, koja će također biti potpuno jednosmjerna prema Bačvicama. Protočnost će, tvrdi se, biti dva i pol do tri puta veća, a vrlo je vjerojatno da će ovo rješenje ostati na snazi i nakon turističke sezone.

'Promet u luci u stvari nije toliko ekstreman, nego su ga kočili neadekvatni pješački prijelazi, zbunjeni turisti i nepropisno zaustavljanje vozila', objasnio je Jakovčević. Potvrdio je i da su sve uključene institucije dale suglasnost na njihov elaborat bez ikakvih primjedbi.

Kako pokazuju njihove projekcije, pristup trajektnoj luci trebao bi biti znatno olakšan i više se ne bi trebale stvarati kolone od nekoliko kilometara koje su tijekom ljeta blokirale nekoliko važnih gradskih križanja, pa čak i pristup bolnici. Izlaz iz luke vjerojatno neće teći potpuno glatko i ovisi o kapacitetu postojeće infrastrukture, no to bi trebalo imati znatno manji utjecaj na gužve u ostatku grada.

  • +11
Prometni kolaps u Splitu Izvor: Cropix / Autor: Ivo Ravlic / CROPIX

Kao kritičan trenutak detektirano je razdoblje od 13.30 do 14.30 sati, kada u Split gotovo istovremeno uplovljavaju trajekti sa Brača, Hvara i Šolte, te odjednom iskrcavaju kolonu automobila dugu tri kilometra. U tom periodu očekuje se pojačana asistencija policije, a moguće je i da će biti prilagođen red plovidbe trajekata, kako bi oni bili nešto bolje sinkronizirani.