DEMANTIJ

Netočne tvrdnje u intervjuu s Duškom Kostićem o školovanju učenika Roma u Baranji

09.07.2012 u 22:13

Bionic
Reading

Ravnatelji i pedagozi Osnovne škole u Dardi i Osnovne škole 'Dr. Franjo Tuđman' u Belom Manastiru demantiraju sve optužbe koje je o radu njihovih ustanova za tportal lani u rujnu iznio Duško Kostić, voditelj Udruge romskog prijateljstva Luna

Navodeći konkretne primjere, Kostić je prosvjetne radnike u Baranji optužio za kontinuiranu diskriminaciju učenika romske nacionalnosti što je, prema njegovim tvrdnjama, zaustavljeno tek kada je u razgovorima s ravnateljima zaprijetio sudskim tužbama.

Ono što saznajemo sada, gotovo deset mjeseci nakon članka „Spriječiti nacionalnu segregaciju Roma u Baranji“, sasvim je suprotna priča. Jer Kostić nam je otkrio da zapravo nije razgovarao s ravnateljima o ovom problemu, a u razgovoru s njima nedavno u Belom Manastiru opovrgnu je sve optužbe iz tog članka tvrdeći da su izmišljeni.

Janoš Boni, ravnatelj OŠ Darda i Damir Mendler, ravnatelj Osnovne škole 'Dr. Franjo Tuđman' Beli Manastir u nevjerici su nam se obratili radi demantija nakon što su naknadno pročitali Tportalov članak.

'U našim školama prema svoj djeci odnosima se jednako profesionalno bez obzira na nacionalnost. Na osnovu izmišljotina koje je naveo tvrdimo da Duško Kostić ne poznaje načine određivanja primjerenog oblika školovanja učenicima kojima je on potreban', rekli su nam Boni i Mendler.

Samovoljno određivanje primjerenog (posebnog i prilagođenog) dakle slabijeg, programa školovanja djeci nemoguće je, jer rješenje o tome donosi peteročlana stručna komisija, a ne samostalno škola. Ucjenjivanje besplatnim obrokom i besplatnim knjigama također nema smisla, jer djeci čije obitelji primaju socijalnu skrb Općina Darda u školi osigurava dnevni obrok, a Ministarstvo znanosti obrazovanja i sporta besplatne udžbenike.

Prije određivanja takvog programa potreban je potpis i pristanak roditelja. U OŠ Darda ni nema posebnih odjela nego su sva integrirana, što znači da učenici koji se obrazuju po posebnom programu u razredu borave zajedno s drugim vršnjacima. Zato u Dardi nije ni bilo moguće odvajati djecu u posebne odjele.

Zajedno s ravnateljima pregledali smo evidenciju učenika koji pohađaju školu po prilagođenom programu i utvrdili da evidencija ne spominje nacionalnost učenika.

'Kostić nikada nije razgovarao, telefonirao ili pisao nama dopise u vezi navodnog problema sustavnog obrazovanja Roma po posebnim programima. Nikome u školi nije prijetio da će ikoga tužiti sudu, a u OŠ Darda je bio samo jedanput i to sa Baranjskim srcem te se razgovaralo o pravima invalida', kažu ravnatelji Janoš Boni i Damir Mendler.

Adriana Traic Horvat, pedagoginja u belomanastirskoj školi na sve dodaje da su tamo oformljeni posebni odjeli, ali da u njima Kostić nikada nije bio. Samo je održavao stručnu praksu u redovnim odjelima, kao student Učiteljskog fakulteta u Osijeku, na kojem je u međuvremenu diplomirao.

U kontakt s učenicima Romima u Belom Manastiru dolazi putem aktivnosti Udruge Luna. Branko Đurđević, predsjednik Romskog vijeća Općine Darda, potvrđuje sve što govore ravnatelji i pedagozi. Oni su dodali da upravo zahvaljujući Đurđeviću sva romska djeca u Dardi pohađaju osnovnu školu i da se obje škole njemu obraćaju u slučaju pomoć u komunikaciji s nekim obiteljima radi pohađanja škole.

Zlata Jakovljević, pedagoginja u Osnovnoj školi Darda, najavljuje da će u toj školi od sljedeće godine učitelji volonterski raditi prekovremeno s učenicima kojima je potrebna pomoć pri ispunjavanju zadaća, pri čemu nacionalnost neće biti bitna.

Ravnatelji i pedagozi kažu da su njihove tvrdnje potvrdili i predstavnici Agencije za obrazovanje i Ministarstva obrazovanja, koji u sklopu stručnog projekta REF – A posjetili školu u Dardi i 'vidjeli kako svi učenici sjede zajedno u klupama, naizmjenično se uhvate za ruke u igri i slične detalje.'

Opovrgavaju i da se djecu namjerno obrazuje po posebnom programu i da zbog toga nemaju mogućnosti nastaviti normalno srednjoškolsko obrazovanje. Učenicima kojima je određen prilagođeni program imaju mogućnost nastavka školovanja prema svojim sposobnostima, a odluku o tome donosi povjerenstvo HZZ-a.

'Posebni program učeniku određuje posebna peteročlana komisija sastavljena od različitih struka – psiholog, pedagog, defektolog, nastavnik te liječnik. Nakon školske godine provodi se retest i utvrđuje treba li učenik nastaviti obrazovanje po tom programu ili po lakšem ili redovnom programu', rekli su nam ravnatelji i pedagozi.

Članak 'Spriječiti nacionalnu segregaciju Roma u Baranji' objavljen 14. rujna 2011. pročitali su tek nedavno i zato tek sada reagiraju i demantiraju njegove navode. S obzirom na to da je Duška Kostića 2010. Udruga studenata Norveške nagradila međunarodnom Studentskom mirovnom nagradom za doprinos jednakosti i obrazovanju Roma u Baranji te da mu je učiteljstvo struka, nismo imali sumnje u navode koje je iznio u intervjuu.