TELEVIZIJA

Mobilne i internetske tehnologije u srcu TV (r)evolucije

21.11.2011 u 08:30

Bionic
Reading

Nakon šest desetljeća tradicionalnog, analognog, prijenosa, početak novog milenija televizijska je industrija dočekala snažnija i utjecajnija nego ikada

 •Univerzalno omiljena telekomunikacijska usluga – televizija – danas slavi svoj dan

•Unatoč krizi, broj televizijskih programa i platformi u 2010. značajno porastao

•Potražnja za mobilnim i internetskim video sadržajima eksponencijalno raste

•Hrvatska važan dio europske televizijske (r)evolucije

•Za punu kapitalizaciju novih mobilnih platformi potrebna integracija LTE tehnologije

•Gotovo 600 milijuna dolara operateri u 2012. ulažu u LTE tehnologiju

Tehnologija korisnicima komercijalno dostupna od 1928. godine, u posljednjih pet iz temelja se promijenila. Nakon šest desetljeća tradicionalnog, analognog, prijenosa, početak novog milenija televizijska je industrija dočekala snažnija i utjecajnija nego ikada. Implementirane su nove televizijske platforme poput IPTV-a, gledateljima ponuđene inovativne usluge o kakvima su do tada mogli samo sanjati, u kratkom vremenu su zaživjeli novi načini distribucije, a potražnja korisnika za raznovrsnim mobilnim i internetskim video sadržajima nikada nije bila veća.

Europska komisija ističe da je unatoč krizi broj televizijskih programa i platformi u prošloj godini značajno rastao. Do isteka 2010. korisnicima u EU je ponuđeno 400 HD programa, na tržište je lansirano 300 novih TV-programa, digitalna televizija postala je sastavni dio više od polovici (56 posto) europskih kućanstava, u samo na Starom kontinentu je osnovano čak 114 kompanija specijaliziranih za isporuku mobilnih i internetskih video sadržaja.

Digitalizacijom TV tržišta korisnicima su ponuđene inovativne i interaktivne usluge dok su popularizacijom sofisticiranih mobilnih platformi poput smartphonea i tablet-računala, televizijske i filmske kuće su dobile novi vrijedan distribucijski kanal, operateri snažan generator podatkovnog prometa, a korisnici priliku da omiljene video sadržaje gledaju kada i gdje to požele.

Hrvatska je također dio europske televizijske (r)evolucije. Među prvima u Europi uspješno je migrirala s analognog na digitalni televizijski signal, bilježi dvostruki rast broj 3G korisnika od 2009. godine, kada ih je bilo oko 1,2 milijuna na 2,3 milijuna s koliko ćemo završiti 2011. godinu, a i jedno je od prvih europskih tržišta na kojem je uspješno lansirana usluga mobilne televizije za korisnike tablet-računala i pametnih telefona. Prema posljednjem istraživanju analitičke kuće Gfk, udio pametnih telefona na našem tržištu se procjenjuje na 15,5 posto što dovoljno govori o potencijalu mobilnih i internetskih video usluga i sadržaja.

Analitička kuća ABI Research u izvještaju objavljenom početkom studenog ove godine predviđa da će tržište mobilnih video i televizijskih sadržaja, do 2015. godine, vrijediti više od 20 milijardi dolara, te naglašava da punu kapitalizaciju ove usluge operateri i pružatelji sadržaja mogu očekivati nakon implementacije 4G mreža, odnosno LTE (Long Term Evolution) tehnologije. LTE će korisnicima omogućiti služenje video uslugama koje su u kontekstu mobilnih mreža dosad bile nezamislive poput emitiranja 2D i 3D HDTV sadržaja ili primjerice bežičnog prijenosa TV sadržaja visoke kvalitete izravno od reportera do studija i/ili gledatelja. Kada se tomu dodaju i druge video usluge koje će implementacijom LTE-a ući u punu komercijalnu eksploataciju poput video poruka, video telefonije, razmjene video sadržaja, video streaminga i downloada, jasno je zašto analitičari svih vodećih kuća smatraju da će video usluge i sadržaji biti pokretač 4G mreža.

Do sada je u svijetu implementirano 35 LTE mreža, od kojih je 16 integrirala Nokia Siemens Networks (NSN), a do kraja godine više od 100 telekom-kompanija je najavilo ulaganje u sljedeću generaciju mobilne telefonije. ABI Research kaže kako će do isteka sljedeće godine samo u implementaciju LTE tehnologije operateri diljem svijeta potrošiti više od pola milijarde dolara.

Nives Sandri, članica Uprave Nokia Siemens Networksa Zagreb, ističe kako je njena kompanija, sa 37 potpisanih ugovora, globalni lider u implementaciji LTE tehnologije diljem svijeta i ukratko sažima njene ključne prednosti: LTE je najefikasnija mobilna širokopojasna tehnologija koja će krajnjim korisnicima pružiti potpuno novo iskustvo. LTE, naime, donosi ekstremno brzi mobilni internet, a definiran je za više frekvencijskih pojaseva nego ijedna druga tehnologija. Može se koristiti u uparenom i neuparenom spektru, što tu tehnologiju čini istinskim globalnim standardom. Brz razvoj i uspješnost LTE-a su zajamčeni jer je do danas više od 100 operatera širom svijeta najavilo implementaciju te napredne tehnologije.