PREMIJEROVA RETORIKA

Milanović mora i na djelu biti kakav je na riječima

09.04.2012 u 08:01

Bionic
Reading

Intenzivirani nastupi predsjednika Vlade Zorana Milanovića u povodu simboličnih 100 dana u Banskim dvorima, pa čak i 'live stream' obraćanja javnosti, bili su prilika stručnjacima da proanaliziraju i razinu premijerove verbalne i neverbalne komunikacije. Iz Ciceron komunikacija mu priznaju da je 'održao jedan retorički prilično izražajan, jasan, sadržajan i uvjerljiv javni nastup', ali i izražavaju nadu da će 'takav biti i na djelu'

Nedavno obraćanje javnosti premijera Zorana Milanovića i odgovori na pitanja građana putem društvenih mreža, unatoč tehničkim poteškoćama, bili su prilika i za stručnjake za retoriku da proanaliziraju njegovu pojavu u javnosti.

Prva je ocjena da je u retoričkom smislu ostavio dojam odmjerenosti i staloženosti. Navode da je na pitanja građana odgovarao 'trudeći se djelovati hladne glave, argumentirano, pomirljivo i odlučno', dok je u domeni pitanja od nacionalnog interesa 'raznim retoričkim konstrukcijama nastojao naglasiti ideološku i stranačku racionalnost te nepristranost'.

'S druge strane, izbjegavao je podilaženja, upućujući kritiku tamo gdje mjesta za kritiku neupitno ima. Iako pomirljiv i konstruktivan prema bivšoj vladi i njezinim potezima, ipak je naglasio da je platforma sadašnje vlade drugačija od platforme prethodne. Upravo na ponavljanju središnje misli o donošenju odluka retorički je gradio razliku u praksi između dviju vlada', ukazuje Iva Bihler, konzultantica za retoriku u agenciji Ciceron komunikacije.

Posebno je zamijetila, ocjenjujući je zanimljivom, personaliziranu retoriku preuzimanja osobne odgovornosti kroz konstrukcije kao što su 'dok sam ja premijer', 'osobno se nikada neću odreći', 'ja ću osobno donijeti odluku', 'to je za mene' i sl.

'Premijer Milanović je u nekim odgovorima, koristeći prvo lice jednine, jasno iznosio osobne stavove, pa čak i davao osobna obećanja, pokušavajući se ne skrivati iza Vlade ili bilo koje druge interesne skupine', navodi Iva Bihler.

Kad je stilistika u pitanju, zamijetila je da je premijer 'zvučao razgovorno' te 'ublažavao i pozitivizirao procese koji su građanima još nedovoljno bliski i jasni', pa je umjesto uobičajene sintagme 'izvući novac iz EU fondova' koristio sintagmu 'iskoristiti novac'. Istodobno, napominje konzultantica Bihler, nije nimalo ublažavao negativne društvene pojave govoreći kako 'nema više muljanja i manipuliranja'.

'Za razliku od nekih pitanja na koja je dao kratak, jasan i koncizan, a samim time i uvjerljiv odgovor, na nekim je pitanjima premijer ostavio dojam manje sigurnosti i odlučnosti. Na pitanja poput onoga o odnosima s Vatikanom i Crkvom, koja su škakljivija i od većeg interesa široj javnosti, odgovarao je duže, čak i predugo, kao da ima potrebu više objašnjavati', primijetila je Iva Bihler.

Premijer se, po analizi obavljenoj u Ciceron komunikacijama, 'fokusirao i na rješenjima i budućnosti, a ne na propustima iz prošlosti' te je posebno ukazao na 'nužnost i spremnost na donošenje odluka'. U svemu tome je, baš kao i u predizbornoj kampanji, Milanović apelirao na povjerenje i razumijevanje građana

Proučavanje neverbalne razine Milanovićeve komunikacije pokazalo je da su mu gestikulacija i mimika 'pretežno bili usklađeni sa sadržajem', iako su stručnjaci primijetili da su 'premijerovi palčevi bili dominantno okrenuti prema gore'.

'Ipak, kombinacija tamnog odijela, sive kravate i bijele košulje u političkoj zajednici može odaslati subliminalnu poruku neutralnosti osobe i njezinih stavova. To nije uvijek poželjna karakteristika lidera, a i u neskladu je s verbalnom odlučnošću koju je Zoran Milanović silno naglašavao', jasna je kritika koju je premijerovom nastupu na društvenim mrežama uputila Iva Bihler, konzultantica za retoriku u Ciceron komunikacijama.