POPFENOMENOLOGIJA

Kuda ide ovaj pop

12.04.2013 u 10:11

Bionic
Reading

Ako je suditi po aktualnim hitovima broj jedan u SAD i Velikoj Britaniji – čini se kao da su zapuhali neki novi vjetrovi?

Smjene trendova – u glazbi općenito, u popu posebno – mogu biti nagle, ali se rijetko osjeti da su nagle: novi režim može biti na snazi i mjesecima prije nego što to skužiš.

Isto kao što i mogu proći mjeseci, pa i godine, prije nego što skužiš da je stari režim definitivno smijenjen.

Nekima se, recimo, gledano unatrag može činiti da su hip hop i R&B dominirali top-listama cijelim prošlim desetljećem, ali vrhunac njihove komercijalne neuništivosti je zapravo bio tek cca od 2001. do 2004: u predstojećem je periodu iz godine u godinu bivalo sve manje hitova iz tog faha - da bi konačno 2009. s usponom Lady Gage službeno otpočela nova era, ona hedonističkog self-help dancea.

Kako su otad prošle već četiri godine, do jučer nepogrešiva formula se dosad već poprilično izlizana. Ekipa se lagano zasitila Guetta-Pitbull šeme, broj hitova iz tog faha se neumoljivo stanjuje, i možemo se početi pitati: koji je slijedeći veliki trend u popu?

Što se tiče plesnog popa, to ćemo sa sigurnošću znati tek kroz koju godinu - ali u neplesnom popu se zato već dogodio jedan veliki preokret: na top-liste su se masovno vratile BALADE.

Njihovi usponi i padovi su dobar primjer kako je mijene popa teško uočiti preko noći! Devedesetih su se mega-baladetine poput 'I Will Always Love You' i 'Love Is All Around' mjesecima gnijezdile na vrhovima top-lista, a onda su neprimjetno, mic po mic, gubile na cijeni, da bi – naizgled odjednom – u nultima došlo do toga da si balade na top-listama morao tražiti s povećalom.

Zatim su se početkom ovog desetljeća stvari lagano počele mijenjati, pokoja 'Someone Like You' amo, pokoja 'Video Games' tamo, i gle, od prvih pet pjesama na aktualnoj američkoj top-listi – tri su balade! Okej, 'Just Give Me a Reason' Pink spada u kategoriju nabrijanih balada – onih oko kojih se možemo sporiti koliko to ima smisla zvati baladom – ali #1 Brune Marsa je balada čista da čišća ne može biti, barem ako se ne držimo klasične definicije balade (pjesma-priča) nego one suvremene (sporo, brate). A što se tiče Rihannine 'Stay'... pa, indikativno je kako od tri dosadašnja singla sa zadnjeg albuma kraljice plesnog popa – nijedan nije namijenjen plesnom podiju!

Istovremeno, u Velikoj Britaniji su na prvo mjesto zasjeli Duke Dumont i A*M*E s 'Need U (100%)'. Odraz je to nanovo rasplamsale ljubavi između Otoka i housea, ali i više od toga: to je prvi put od tko zna kad da je čelnu poziciju tamošnje liste zauzeo komad elektroničke glazbe koji posjeduje... izvjestan underground-kredibilitet? Dodajmo tome još drugo mjesto za 'White Noise' Disclosurea te uspjehe Wankelmutovog remiksa 'One Day' i Klangkarussellovog 'Sonnentanza' po kontinentalnoj Europi, i već imamo dovoljno lastavica-glasnica potencijalnog novog proljeća.

Nekad, u devedesetima, imali smo razne Chemical Brotherse i Prodigyje, elektronički mainstream oko kojeg su se mogli složiti i okupiti i ljubitelji elektronike, i običan neopredijeljeni narod, da bi se zatim kroz nulte jedni od drugih sve više udaljavali: kužeri su se progresivno zgražali nad rajom koja je otkidala prvo na funky house, pa na electro-house, pa na EDM-house, dok raja ono u što su se kužeri kleli nije ni registrirala...

I sad su se, nakon dugo vremena, napokon opet počeli zbližavati – što je dobro i za jedne i za druge. Nekomercijalni house se sjetio kako postoje i ljudi koje ne privlači drogiranje po mračnim podrumima, komercijalnom tek predstoji prisjećanje kako postoje i ljudi koje ne privlači drogiranje po ogromnim arenama. Potonji je usto postao ubitačno formulaičan i predvidljiv, dok pak tri dosad najveća crossover-zgoditka engleskog back-to-90s nu-housea – 'Need U', 'Au Seve', 'Benediction' – nisu praktički nimalo nalik jedan drugom, i svaki nudi različiti put ka spasu komercijalnog housea od kolotečine stadionskog EDM-a (pa makar i svi ti putevi vodili kroz, je li, devedesete).

Nadam se da će se komercijalni house objeručke prihvatiti koju od tih slamki spasa! U svakom slučaju, što god da bilo, nalazimo se usred uzbudljivog tranzicijskog razdoblja, i bit će tu još dosta zanimljivih rošada prije nego što se u skoroj budućnosti službeno ustoliči neki novi režim.