velika analiza

'Kraljevi' Facebooka Miletić, Penava i Beljak imaju više fanova nego neki gradovi stanovnika

27.08.2019 u 14:48

Bionic
Reading

Da su društvene mreže davno prerasle status nezaobilaznog i postale ključan i najmoćniji medij i platforma političke komunikacije nije nikakva novost. Društvene mreže kao najbrži i najbolji način komunikacije sa građanima sve više prepoznaju i naši političari, a analitičari portala gradonačelnik.hr istražili su kako ih koristi lokalna samouprava. Službene stranice nema čak polovica gradonačelnika, a za razliku od dijela njih koji s građanima komuniciraju putem svojih privatnih profila, tridesetak ih još uvijek u potpunosti ignorira društvene mreže

Istraživanje je pokazalo da se Facebookom kao komunikacijskim kanalom, bilo preko službenih stranica ili privatnih profila, aktivno služi oko dvije trećine gradonačelnika i gradova. S druge strane, na svu moć i prednosti izravne komunikacije s građanima još uvijek je nezainteresirano ili ih namjerno izbjegava 35 gradonačelnika i čak 24 grada koji nemaju svoje službene stranice već i dalje komuniciraju jednosmjerno.

Brojke kažu da uvjerljivo najjače stranice, sa najvećim brojem fanova – njih 19.803, ima gradonačelnik Pule Boris Miletić. Miletić je među najjačima i s privatnim profilom, na kojem ima 4.900 prijatelja, a i službene stranice Grada Pule su među 10 stranica s najvećim brojem fanova. Na drugom je mjestu, sa preko 15.000 fanova gradonačelnik Vukovara Ivan Penava, a treći je sa gotovo 15.000 Krešo Beljak iz Samobora, koji se ističe i po angažmanu svojih fanova. Za razliku od ostalih gradonačelnika čije objave, ovisno o temi, dosta osciliraju po broju lajkova i komentara – od nekoliko desetaka pa do nekoliko stotina, Beljakov prosjek je nekoliko stotina lajkova po objavi, a jedna od najnovijih objava – da završava s godišnjim i napunjenih baterija se vraća borbi za bolju Hrvatsku, u dva dana je skupila više od 1.300 lajkova.

Po broju fanova slijede Darinko Dumbović iz Petrinje, Vojko Obersnel iz Rijeke, Andro Krstulović Opara iz Splita, Mirko Duspara iz Slavonskog Broda, Dario Hrebak iz Bjelovara, Branko Dukić iz Zadra te Stjepan Kovač iz Čakovca.

Gradonačelnica Supetra Ivana Marković jedina, pak, od svih gradonačelnika ima veći broj fanova na FB-u nego što njezin grad ima stanovnika. Grad Supetar, naime, po posljednjem popisu stanovnika ima 4.074 stanovnika, a gradonačelnica čak 4.257 fanova, što znači da je Ivana Marković svojim potezima na čelu Grada i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasla granice svoga grada, a samim brojem fanova ravnopravno parira te nadmašuje i gradonačelnike s višestruko većom bazom potencijalnih fanova među samim građanima.

Među gradonačelnicima malih gradova koji brojem fanova itekako pariraju onim velikima su i Ante Pranić iz Vrgorca, Ana-Marija Petin iz Orahovice i Ana Kučić iz Malog Lošinja.

Dio gradonačelnika, njih 35 objavljuje i istovremeno vodi oba profila, pri čemu je kod nekih, primjerice Jasenke Auguštan Pentek iz Zlatara, puno jači upravo privatni profil. S čak 5.000 'prijatelja', gradonačelnica Zlatara ima, tako, jedan od najjačih privatnih profila na FB-u. Tu su, još, Darinko Dumbović, Boris Miletić, Antonija Jozić, Dario Hrebak, Dražen Barišić, Kristina Ikić Baniček, Zvonimir Novosel i Marin Piletić. Piletić je, također, jedan od onih čiji privatni profil je puno jači – čak dvostruko, od službene stranice, a slična situacija je i kod Miše Krstičevića iz Ploča. Kad su službene stranice gradova u pitanju, najveći broj fanova, preko 34.400, ima Grad Rijeka, na drugom je mjestu Grad Dubrovnik sa gotovo 14 tisuća, potom Krk, Požega, Sisak, Pula, Samobor, Mali Lošinj, te Koprivnica.

Osim brojkama, Boris Miletić titulu kralja Facebooka zaslužuje i sadržajem kojeg producira, ali i time što redovno odgovara na komentare i pitanja. 'Miletić zaista komunicira s građanima, ne izbjegava niti ignorira ni neugodne komentare i pitanja, pa, primjerice, na traženje jednog građana objavljuje i svoju imovinsku karticu. Uz objave vezane za gradske mjere, projekte i odluke te one vezane uz nacionalnu politiku, Miletić objavljuje jako puno videa, a fanove često počasti i live-prijenosima sa koncerata i raznih kulturnih događanja kojima Pula obiluje, pogotovo u ljetnoj sezoni', pišu na portalu gradonačelnik.hr

Među najaktivnijim i najpopularnijim gradonačelnicima na Facebooku svakako se ističe i gradonačelnica Supetra Ivana Marković koja, kao gradonačelnica maloga grada, po broju fanova ravnopravno parira velikima, te je sa preko 4.200 fanova, što je više nego što Supetar ima stanovnika, na 11. mjestu najpopularnijih gradonačelnika na FB-u.

'Svoju službenu stranicu vodim uglavnom sama. Od početka obnašanja dužnosti bilo mi je jako bitno da na službenoj stranici objavljujem sve podatke vezane za upravljanje gradom, da moj mandat bude transparentan i da građanima budu dostupne informacije na kojim projektima radimo, što se planira i slično. Ljudima je vrlo bitno dobiti kvalitetnu informaciju te to pozdravljaju. Većina sugrađana, ali i ostalih ljudi pogotovo onih koji žive van Supetra a vole doći u njega, zaosta dobro reagira na to te je moj profil s vremenom postao i svojevrsna promocija Supetra ali i otoka Brača', ističe Marković.

'Društvene mreže iznimno su kvalitetan alat za suradnju s građanima, no samo ukoliko je komunikacija putem njih brza, učinkovita i obostrana. U Gradu Samoboru praktički od prvog dana komuniciram s građanima putem Facebooka, a danas i preko ostalih mreža. Takav oblik komunikacije zahtijeva i veću učinkovitost službi, što smo uspjeli postići', kaže gradonačelnik Beljak.

Gradonačelnica Zlatara Jasenka Auguštan Pentek ima dva profila – službenu stranicu i privatni profil, kojega koristi i za službene objave, a na kojem ima preko 5.000 'prijatelja', te čak tisuću zahtjeva na čekanju, jer je broj prijatelja na profilu limitiran na 5.000.

Sa više od 7.300 fanova na njegovoj stranici 'Rad za naš grad', gradonačelnik Petrinje Darinko Dumbović je četvrti najpopularniji gradonačelnik na FB-u. Svoje fanove na dnevnoj bazi informira o gradskim odlukama i mjerama, društvenim i kulturnim događanjima, svojim susretima s građanima i lokalnim poduzetnicima, a dosta je i videa, od sjednica gradskog vijeća do koncerata…

Svoje FB stranice sam vodi i bjelovarski gradonačelnik Dario Hrebak koji je, upravo zahvaljujući autentičnoj i aktivnoj komunikaciji s građanima, s kojima svakodnevno dijeli informacije o gradskim projektima i planovima, te odgovara na komentare i pitanja, i jedan od gradonačelnika s najvećim rastom broja fanova u posljednje dvije godine. Kada su analizirali FB rejting gradonačelnika na početku mandata, prije dvije godine, Hrebak je sa nešto manje od 4.000 fanova bio na 15. mjestu, a sada je na 8. sa preko 5.700 fanova.

'Smatram da gradonačelnik svojim građanima mora biti dostupan 24 sata. U današnje vrijeme novih tehnologija svaki građanin može preko društvenih mreža doći do svog gradonačelnika, dobiti neposredan odgovor na bilo koje pitanje. Na taj način stvara se povjerenje između građana i političara koje je posljednjih godina izuzetno narušeno. Političare se doživljava kao posebnu nedodirljivu kastu koja se udaljila od građana koji ih biraju. Prvo su mi rekli da neću moći izdržati niti 6 mjeseci u tom ritmu komunikacije s građanima, ali evo već više od dvije godine svakodnevno odgovaram na upite građana i normalno radim i sav drugi posao gradonačelnika. Za to treba puno vremena, energije i odricanja svoje vlastite komocije, ali ispunjava me zadovoljstvo takvim načinom rada koje građani svaki dan pokazuju', kaže Hrebak.

Za razliku od većine ostalih gradonačelnika koji objavljuju uglavnom maksimalno do 2-3 posta dnevno, a često i tek jedan u nekoliko dana, zagrebački Milan Bandić svoju hiperaktivnost demonstrira i Facebooku. Rijetko kad ima ispod barem 4-5 objava dnevno, a nedavno je u jednom danu imao čak 13 objava – od 'rođendana male Monike', otvaranja ceste na Ribnjaku, križanja Vukovarske i Savske, obilaska brojnih gradilišta, susreta s kardinalom Bozanićem, do Virske noći. Bandić na službenim stranicama ima nešto više od 17 tisuća fanova, dok na privatnoj stranici, na kojoj objavljuje puno manje i rjeđe nego na službenoj, ima  preko 40 tisuća pratitelja.