izmjene zakona

Konferencija 'Sigurnost cestovnog prometa': Represija usmjerena na najteže prekršitelje

16.04.2019 u 14:16

Bionic
Reading

Konferencija 'Sigurnost cestovnog prometa' - prevencija i nadzor u funkciji smanjenja prometnih nesreća održava se u utorak nakon što je Vlada usvojila izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a iako su u fokusu javnosti znatno povećane novčane kazne i represivne mjere, u MUP-u ističu kako je represija u funkciji prevencije i sigurnosti velike većine sudionika prometa, usmjerena prije svega na one koji učestalo i drastično krše prometne propise i ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu

Iako se i kaznama može utjecati na ponašanje svih sudionika u prometu, prvenstveni cilj ovogodišnje konferencije je senzibilizirati javnost na važnost sigurnosti prometa na cestama i raspraviti što se može učiniti na poboljšanju sigurnosti cestovnog prometa, istaknuto je na konferenciji.

Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović rekao je kako je u izradi Zakona o sigurnosti prometa na cestama konzultirana stručna javnost i znanstvena zajednica. 'Konferencije na kojima sudjeluju svi relevantni dionici kad je u pitanju promet u Hrvatskoj sasvim sigurno pomažu da vidimo jesmo li na dobrom putu, a mislim da jesmo i da donesemo zakon optimalan za hrvatske potrebe', kazao je Božinović.

Ključno je sinergijsko djelovanje sa znanstvenom i stručnom javnošću jer se jedino na taj način može doći do cilja, ocijenio je Božinović. Podsjetio je kako je glavni cilj smanjenje broj poginulih na cestama, navevši da je 1990. taj broj bio čak 1360, a lani 317 te dodao kako je cilj postići smanjenje najteže stradalih osoba za 50 posto.

Upozorio je na problem sve starijeg voznog parka i sve zagušenijih prometnica osobito u vrijeme turističke sezone, što također negativno utječe na sigurnost.

Govoreći o zakonskim novinama, Božinović je naveo povećanje novčanih kazni osobito za najteže prekršaje, sankcioniranje nedovoljnog razmaka pri vožnji autocestama, mogućnost uvida u status vozačkih dozvola i evidenciju prekršaja na web stranici kao i privremeno oduzimanje vozila učestalim najtežim prekršiteljima prometnih propisa.

'Brzo procesuiranje prekršaja najbolja preventiva'

Izvjesnost penaliziranja i brzo procesuiranje prometnih prekršitelja najbolja je preventiva, smatra Božinović i dodaje kako očekuje donošenje izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama do ljeta ove godine.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković ocijenio je, da kada je riječ o sigurnosti cestovnog prometa, postoji suradnja između dva ministarstva i Prometnog fakulteta. Nastojimo sigurnost cestovnog prometa postići na najvišu moguću razinu, rekao je Butković dodavši da se u suradnji pokušava učiniti više na edukaciji i smanjenju rizičnog ponašanja vozača kao uzroka prometnih nesreća.

Upitan o novitetima, Butković je rekao da Hrvatske autoceste uvode 3D kamere i kontrolu brzine te ukazao na potrebu bolje edukacijie vozača. Najavio je i uvođenje novog sustava naplate cestarine za koji bi 'ove godine trebalo biti poznato kakav će biti'.

Načelnik Odjela za sigurnost cestovnog prometa Ministarstva unutarnjih poslova Josip Mataija istaknuo je kako se iz godine u godinu bilježi smanjenje broj stradalih u prometu, no da tim podacima još uvijek ne možemo biti zadovoljni, jer postoji dosta prostora da taj broj bude puno manji.

To se može postići nizom mjera, a jedna od njih je i donošenje izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama kroz koje ćemo nastojati utjecati na vozače koji sustavno i svjesno čine najteže prometne prekršaje.

'Recidiviste ukloniti s prometnica'

Njih nema baš puno, ali čine prekršaje relativno često, praktički iz dana u dan i to su prekršaji koji se ne rade slučajno, jer ne možete slučajno voziti kada vam je vozačka dozvola ukinuta, u naseljenom mjestu voziti brže od dopuštenih 50 kilometara na sat, bez vozačke dozvole ili s koncentracijom alkohola u krvi većom od 1,5 promila.

Takve ćemo vozače nastojati ukoniti s hrvatskih prometnica, najavio je Mataija. 'Imamo evidenciju takvih vozača recidivista i za one koji treći puta naprave najteži prekršaj predviđena je mjera privremenog oduzimanja vozila', upozorio je Mataija.

Dodao je kako se samo represijom neće postići željeni učinak, zbog čega u MUP-u kombiniraju preventivno represivne mjere kako bi se postigao cilj.

Naveo je kako su ciljevi da 90 posto vozača poštuje ograničenje brzine, da uporaba sigurnosnog pojasa bude na razini 98 posto te da se smanji udjela prometnih nesreća koje su uzrokovali alkoholizirani vozači, kao i broj najteže stradalih u prometu.

Dopredsjednica Hrvatskog psihološkog društva Ljiljana Mikuš rekla je kako povećanje novčanih kazni za prometne prekršaje ima kratkotrajan učinak, jer se s vremenom ljudi na njih naviknu, a u slučaju počinjenja prometnih prekršaja, posebice ako su kao posljedica nastale prometne nesreće, bilježi se povećanje broja počinitelja koji bježe s mjesta nesreće ili na drugi način pokušavaju izbjeći sankcije.