CIJENE DIVLJAJU, NAKNADE STAGNIRAJU

Kako nas Ministarstvo potkrada na službenim putovanjima?

20.04.2011 u 07:00

Bionic
Reading

Iako je cijena goriva Eurosuper 95 opasno blizu famozne psihološke granice od deset kuna po litri od koje je dijeli tek zanemarivih osam lipa, naknada za korištenje automobila u službene svrhe i dalje je ista kao i 2005. godine, kada je cijena tog goriva bila gotovo tri kune niža

Naime, posljednja Vladina odluka kojom se uređuje taj iznos, ali i visina dnevnice na službenim putovanjima u Hrvatskoj donesena je u siječnju 2005. godine. Tada je naknada za korištenje privatnog automobila u službene svrhe iznosila dvije kune po prijeđenom kilometru. Šest godina kasnije, zaposlenici koji koriste svoj auto i dalje dobivaju istu naknadu iako je cijena Eurosuper 95 gotovo deset kuna.

Ministarstvo financija, koje nam do zaključenja nije dalo odgovore na pitanja koja su poslana prošlog tjedna, nadležno je za ovaj problem. Cijena je određena Vladinom odlukom te vrijedi i za privatne tvrtke.

Ista je situacija i s propisanom visinom dnevnica za služeno putovanje u tuzemstvu. One od 2005. godine iznose 170 kuna. Da biste shvatili koliko je taj iznos nerealan, treba se samo sjetiti koliko je u šest godina porasla cijena hrane, ugostiteljskih usluga ili pak taksi prijevoza.

Sve raste osim naknada

Naknade za korištenje privatnog automobila u službene svrhe i visine dnevnica očito ne idu ukorak s galopirajućim poskupljenjima te ih, za razliku od drugih segmenata u Hrvatskoj, nijedna vlada nije sklona mijenjati. Tako je do 2005. godine bila na snazi Odluka iz 1994. prema kojoj je naknada za korištenje osobnog automobila u privatne svrhe iznosila 1,20 kuna, dok je dnevnica bila 123 kune. Podsjetimo, te je godine cijena Eurosuper 95 iznosila oko 3,57 kuna.

Ukoliko se želi tržišno obeštetiti trošak, to mora biti vezano za cijenu goriva. Upravo to treba biti jedan od glavnih inputa za izračuna naknade tih troškova', rekao je za tportal Davor Majetić, glavni direktor Hrvatske udruge poslodavaca. Naglasio je da se troškovi moraju realno procjenjivati i biti u skladu s tržištem. No, unatoč tome, smatra Majetić, korigiranje troškova naknade za korištenje automobila i dnevnica ne treba doslovno pratiti cijenu goriva. 'To bi bilo tehnički prezahtjevno', kaže direktor HUP-a, s obzirom na to da se cijena goriva novim pravilnikom može mijenjati doslovno svakodnevno. 'Cijena goriva i naknada za gorivo de mogu usklađivati kvartalno ili polugodišnje', kaže Majetić.

Dnevnice za službeni put u inozemstvo

Sličan stav ima i o visini dnevnica, posebice onih za putovanje u inozemstvo. 'Možemo biti i radikalni, no ako idete u inozemstvo, često si za tu dnevnicu ne možete ni kupiti ručak', zaključio je.

Odluka o visini dnevnice za službeno putovanje u inozemstvo donesena je 12. siječnja 2006. godine. Ako službeno putujete u Veliku Britaniju, dnevnica iznosi 70 eura, za Ukrajinu i Tursku 50 eura, Španjolsku 60, Švicarsku 80, Srbiju ili Crnu Goru 30 eura, Sloveniju 50 eura, Njemačku 70 eura, a za SAD 95 dolara.

Zanimljivo je da je do te, 2006. godine, kada se u gotovo svim zemljama EU-a godinama koristio euro, na snazi bila Odluka iz sada već davne 1993. godine. Sva sila valuta, počevši od neprežaljene njemačke marke, kruna, lira…Godine 1993. za službeni put u SAD po danu se dobivalo 60 dolara, za Španjolsku 50 dolara, Švicarsku 60, za Njemačku sto njemačkih maraka. Dnevnice za službeni put u SR Jugoslaviju, tj. današnju Srbiju i Crnu Goru, nisu bile navedene.