STARTUP

Bez konkurencije, vaš startup će najvjerojatnije umrijeti!

28.03.2012 u 15:38

Bionic
Reading

Jedno od prvih pitanja koje vam postavljaju kada započinjete startup je: 'Tko vam je konkurencija?' Odgovori su uglavnom: 'Mi nemamo konkurenciju, naš proizvod se razlikuje od svih ostalih, mi smo jedinstveni i prvi na tržištu...'. Stvarnost je potpuno drukčija

Svaka ideja ima svoju konkurenciju, bila ona direktna ili indirektna! Pa i kad ste uspjeli pronaći prazninu na tržištu za svoj proizvod ili uslugu, uvijek postoji ekipa koja nudi nešto drugo vašoj ciljnoj grupi, uz zadovoljavanje istih potreba.

Dat ću vam jedan primjer!

Američki ABC TelevisionNetwork je u rujnu 2011. godine prekinuo produkciju i emitiranje dnevnih televizijskih sapunica 'All My Children' i 'One Life To Live' koje su postojale od 1970. i 1968. godine. Tako su se te dvije višedesetljetne TV sapunice pridružile CBS-ovoj seriji 'As The World Turns' koja je bila prekinuta nešto ranije, a koja je bila emitirana pune 54 godine!

ABC je kao razlog za prekid ovih serija naveo da je gledanost kod njihove ciljne grupe pala ispod minimuma koji je potreban da bi se snimanje nastavilo. Ciljana grupa su bile žene od 25 do 54 godine. Ali što se to dogodilo sa ženama između 25 i 55 godina. Zašto su u roku od tri godine naprasno prestale gledati ono što ih je zanimalo više od 40 godina?

Razlog je bio Facebook, točnije igrice Farmville i Cityville, proizvod iz totalno drukčije industrije, ali s istom ciljnom grupom! Društveno mrežna igrica kojoj je, ako je vjerovati statistici, tipičan korisnik u SAD-u žena od 48 godina. :)

Meni je ovo fantastičan primjer kako moramo mnogo šire detektirati potencijalnu konkurenciju za koju mislim da je mnogo opasnija od direktne konkurencije.

Koliko god se možete prestrašiti kada vidite nekog drugog da ima ili radi na istom ili sličnom proizvodu kao i vi, uža ili direktna konkurencija je dapače faktor koji uvijek pomogne. Bez direktne konkurencije vrlo lako se nađemo s proizvodom pred puno nepoznatih faktora.

Tko nam je i koliko je zapravo tržište, koja je njegova realna potreba, koliku maržu aplicirati... Zapravo, jako teško možemo izmjeriti realnu vrijednost proizvoda koji imamo. S druge strane, kad smo 'jedini', kupci nas uglavnom mrze i percipiraju kao monopoliste, a s prvim pojavljivanjem direktnog konkurenta će s oduševljenjem prijeći kod njih. Bez uže konkurencije, istina, imamo potencijalno ogromno i rastuće tržište, ali su stvari mnogo kompliciranije i riskantnije, nalazimo se ispred tzv. blue oceana.

Pak, kada imamo direktnu konkurenciju oko nas, mnogo lakše detektiramo dobra i loša tržišta i dolazimo do dragocjenih odgovora tipa: koji biznis model aplicirati, s kojim maržama ići, koje standarde i procese rada primijeniti, koje su uopće tendencije u biznisu? Sve nam ovo puno pomaže kako bi vlastiti proizvod lakše lansirali ili ga održali pri vrhu.

Pogledajte primjer startupa Moo.com. Lansiran 2006. godine, ovaj online print biznis za sebe s razlogom kaže da je ponovno izmislio posjetnicu. U to vrijeme, postojalo je na stotine tisuća webova koji su davali online usluge tiskanja posjetnica. Ali s njihovim uslugama korisnici uglavnom nisu bili zadovoljni.

Moo nije ništa revolucionarno uradio osim što je dobro analizirao sve pogreške koje su tiskare radile i pokrenuo svoj online servis koji je preko noći postao hit i danas vjerojatno najpoznatiji globalni URL kada hoćete kvalitetne i originalne posjetnice. Osobno od 2008. naručujem na njemu i mogu reći samo riječi hvale. Nažalost, veliki dio njegove konkurencije i dalje ne kuži zašto je ovaj servis toliko popularan.

Da zaokružim na kraju - i ako je možda stereotipno, konkurencija je zbilja dobra stvar. Tjera te da budeš proaktivan i usmjeren uvijek na ono 'bolje rješenje'. Osobno se uvijek trudim da je što prije detektiram, pratim i učim od nje. A od zaključaka - svoju ideju nadograđujem i pravim još boljom!