Unfollow by Jasno i Glasno

Aktivizam na Facebooku

27.11.2012 u 12:20

Bionic
Reading

Na društvenim mrežama okupljaju se zajednice u obliku fan stranica čiji voditelji pozivaju građane da se pokrenu te ih informiraju o društvenim i političkim pitanjima

Neki pak smatraju da društvene mreže izazivaju pasivnost građana koji svoje nezadovoljstvo zadovoljavaju lajkanjem i ostavljanjem pasivno-agresivnih komentara kojima se rješavaju svoga gnjeva i tako djeluju iz fotelje.

Iako ova tvrdnja veoma dobro opisuje prosječnog Hrvata koji protestira unutar vlastita četiri zida, pomalo je površno okriviti društvene mreže. Problem je ipak nešto dublji, a društvene mreže su samo kanal, dok je glavna kočnica konkretne aktivnosti Hrvata njihov mentalitet.

Takozvani Facebook prosvjedi digli su na noge građane, a onda splasnuli. Nakon toga u Hrvatskoj je došlo do niza nepovoljnih odluka vladajućih i događaja koji zahtijevaju reakciju, ali Hrvati su sjedili i, istina, kukali na društvenim mrežama. Međutim, oni koji danas kukaju i lajkaju na društvenim mrežama, vjerojatno su prije njih gunđali u svoja četiri zida te ionako nisu imali namjeru poduzeti konkretne radnje.

Ako drugim zemljama uspijeva da se njihovi građani organiziraju i dignu na noge, sa ili bez društvenih mreža, zašto mi Hrvati nismo u stanju napraviti isto?

U virtualnom svijetu 'hrvatskog' Facebooka postoje dvije stranice koje ukazuju na probleme – Građanska akcija i Mladi napustimo Hrvatsku - te se trude osvijestiti što veći broj ljudi.

Cilj Građanske akcije je upozoravanje na lošu vlast, zakone i nepravdu. Njezini inicijatori prate političare i njihove izjave te ih uspoređuju sa stvarnim djelovanjem. U posljednje su vrijeme aktivni i na ulicama gdje građane ispituju za mišljenje te pokušavaju prikazati nelogičnosti sustava.

Društvene mreže smatraju fenomenom novog doba. Putem Facebooka plasiraju svoje stavove kojima se služe kako bi došli do istomišljenjika, ali smatraju ga i sredstvom komunikacije te na taj način sagledavaju neki problem iz različitih kutova.

'Ljudi su općenito opterećeni egzistencijom, manjka im empatije i ne vide mogućnost promjene. Za razliku od sveopće letargije, naši su fanovi aktivni. Imamo velik doseg i naši su statusi popraćeni živim raspravama, odobravanjima, te polemikama i sukobima mišljenja. Ne dozvoljavamo da nam promaknu važne teme, a često to začinimo raznim fotomontažama i ilustriranim komentarima. Stranicu smatramo mjestom za istomišljenike i ljude koji znaju polemizirati i argumentirano raspravljati te razumiju političke procese i ne vjeruju slijepo mainstream medijima.'

Na pitanje smatraju li da su Hrvati aktivniji u lajkanju nego konkretnom djelovanju u stvarnosti odgovaraju s 'itekako', ali isto tako misle da je djelovanje u virtualnom svijetu sastavni dio demokracije i omogućuje dinamizaciju političkih i demokratskih procesa te kristaliziranje određenih stavova. Za članove Građanske akcije Facebook aktivnosti su uvertira u demokraciju 21. stoljeća i to ne treba zanemarivati ili olako shvaćati.

Na stranici Mladi napustimo Hrvatsku njezini voditelji informiraju mlade o mogućnostima izvan Hrvatske ako tu ne mogu pronaći ono što traže. Riječ je o amaterskoj i volonterskoj stranici, tako da su neprestano u potrazi za novim snagama koje bi im se pridružile u administriranju.

Fan stranica djeluje kao platforma za razmjenu informacija i ostalog sadržaja na temelju dostavljenih informacija pojedinaca koji su bili ili se nalaze u inozemstvu te imaju korisne savjete. Voditelji stranice ističu svoje razočaranje hrvatskim društvom. Kako kažu, imaju kvalitetnih pojedinaca, ali za njih smatraju da će se ionako sami snaći i bez njihove stranice.

Ima i onih koji se javljaju i zahvaljuju jer su pronašli mjesto koje im je ukazalo na nove mogućnosti, ali ima i neproduktivnih koji su nabijeni negativnom energijom i cinizmom. Stoga voditelji stranice smatraju da je važno preodgojiti i promijeniti mentalitet društva, a za sebe kažu da su samo jedna karika i potrebno je jako puno njih da bi se nešto promijenilo.

Društvene mreže važne su za poticanje dijaloga i velik broj građana mogu informirati te im predstaviti kut gledanja koji se razlikuje od primjerice medijskog. O islandskoj revoluciji mediji nisu pisali, a građani su saznali preko društvenih mreža, nakon što je jedna fan stranica doznala i prenijela ovu vijest.

Za sada je građanski mentalitet samo promijenio platformu pa umjesto pred TV-om i članovima obitelji, ljudi kritiziraju na društvenim mrežama. Dok jedni lajkanjem potvrđuju svoj online identitet koji su stvorili, oni koji žele zaista djelovati, učinit će to bez obzira na društvene mreže.