SAVJETI ISKUSNIJIH

'U crowdfunding bez vlastitog novca? Ni slučajno!'

17.09.2015 u 14:10

Bionic
Reading

U zagrebačkom Centru za kulturu Trešnjevka počela je prva hrvatska konferencija o grupnom financiranju 'Zagreb Crowdfunding Convention'. Imali smo prilike čuti preporuke i savjete dosad najuspješnije crowdinvesting kampanje na ovim prostorima

Dvodnevno događanje posvećeno crowdfundingu koje organiziraju Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) u Hrvatskoj i društveno poduzeće Brodoto uvodnim je predavanjem otvorio Hrvoje Prpić, koji je podijelio svoja iskustva.

Trilleniumova kampanja, rekao je, našla se na platformi za crowdfunding Seedrs nakon što je njegov sadašnji partner - britanski div internetske trgovine Asos - uvjetovao ulazak u projekt prikupljanjem dodatnog ulaganja. Kako i priliči startupu, Prpić je pokušao pridobiti fondove za rizična ulaganja, ali bez uspjeha.

Pokazalo se kako će se veliki dio njih predomisliti kad je postalo izgledno da će kampanja biti uspješna, no njihovo početno 'ne' - skupa s još nekoliko odbijenica - gurnulo je Trillenium u vode zajedničkog financiranja.


Cilj je bio impozantno ambiciozan - trebalo je u kratkom razdoblju skupiti 200 tisuća funti, efektivno tri puta više od do tada najuspješnije domaće crowdfunding kampanje, one Zagrebačkog inkubatora poduzetništva. Uz to, ispostavilo se kako Seedrs traži iznimno veliku količinu papirologije, a trebalo je i 'dokazati praktično svaku sitnicu', kako je rekao Prpić.

Uz puno rada i priprema - Prpić kaže kako joj je prvih tjedana posvećivao 12-13 sati dnevno - kampanja je krenula dobro. Tijekom prvog tjedna prikupljeno je 90 tisuća funti. No, potom je došlo do zastoja koji je potrajao dulje od mjesec dana. '53. dana kampanje sam odustao, uvjeren kako nećemo uspjeti', bio je iskren Prpić.

Ipak, nastavio je dalje jer je znao kako je crowdfunding utrka u kojoj je zadnji kilometar najteži. Do preokreta je došlo kada je slovenski investitor Aljoša Domijan uložio 7,5 tisuća funti (povrh već ranije investiranih deset tisuća), što je Prpića potaklo na povećanje vlastitog udjela.


Stvari su se nakon toga pokrenule, a vrhunac je bio ulazak fonda poznatog tenisača Andyja Murraya. Zanimljivo, oko pola milijuna funti vrijedan PR koji je stigao u paketu s Murrayevim ulaganjem donio je tek 50 tisuća funti ulaganja iz Velike Britanije. 'Ne isplati se baš', komentirao je Prpić.

Prpić je upozorio sve koji ulaze u ovu vrstu crowdinvestinga kako nije uputno postavljati granicu za ulaganje ispod 0,1 posto ukupne vrijednosti tvrtke. U projekt ne bi trebalo ulaziti bez temeljite pripreme (rad s potencijalnim investitorima, ali i dovoljno video i foto promotivnog materijala). No, treba biti i spreman osobno uložiti minimalno 20 posto traženog iznosa, dok bi članovi tima koji rade na projektu trebali također sudjelovati s barem jedan posto.

Projekt je trenutno u fazi dubinske provjere (due dilligence) koju provodi Seedrs. Ulagači još neko vrijeme neće moći prodati svoje udjele (njih 347 drži ukupno deset posto Trilleniuma), ali bit će prvi na redu kad se za to stvore preduvjeti. Prpić je rekao kako je dosad u Trillenium osobno uložio milijun funti.

'Zagreb Crowdfunding Convention' nastavljen je okruglim stolom i studijama slučajeva domaćih projekata. Trajat će do popodnevnih sati 18. rujna.