12 godina plave ptičice

Twitter danas i nekad: Znate li tko vlada poznatom društvenom mrežom?

21.03.2018 u 10:08

Bionic
Reading

Dnevno nastane 500 milijuna tweetova, a mjesečno Twitter koristi 330 milijuna ljudi. Ova društvena mreža nastala je na današnji dan prije 12 godina, a ovo je sve što trebate znati o njoj

Početkom dvijetisućitih internet nije bio novost, ali osim elektroničke pošte komunikacija među korisnicima nije bila razvijena pa je nastala potreba za bržom i jednostavnijom razmjenom informacija. Među prvim rješenjima bilo je ono što danas poznajemo kao Twitter, jednu od najraširenijih društvenih mreža.

Prvi tweet napisan je 21. ožujka 2006. i bio je poprilično banalan – suosnivač Twittera Jack Dorsey (@Jack) napisao je 'samo postavljam svoj twttr'. Ono što je počelo poput SMS platforme na kojoj se ne šalju poruke, već korisnici objavljuju statuse o onome što rade, brzo se pretvorilo u jednu od najvećih društvenih mreža.

Poznati hrvatski tviteraši

Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović ima 55 tisuća pratitelja, a premijera Andreja Plenkovića prate 23 tisuće. Televizijski voditelj Zoran Šprajc ima 18 tisuća pratitelja. Naša bivša premijerka Jadranka Kosor svakodnevno tweeta i prati ju preko 14 tisuća ljudi. Poznata je po svojim britkim statusima koje često retweeta mnogo ljudi. Anku Mrak Taritaš prate četiri tisuće, a aktualnog zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića dvije tisuće. Lidija bačić ima nešto manje od Bandića, izuzmemo li nekolicinu fan profila.Vlada Republike Hrvatske ima 55 tisuća pratitelja, a mnogi od njih se nadaju kako će uhvatiti još jedan tweet poput onoga iz 2014. kad je netko na status napisao 'neda mi se', očito zamijenivši svoj profil za Vladin službeni.

Twitter je zaživio kad je Dorsey svoju ideju prezentirao Evanu Williamsu (@Ev), suosnivaču kompanije Odeo, koji ga je s kolegom Bizom Stoneom (@Biz) odlučio poduprijeti.

U početcima, novu su mrežu zvali 'twttr' jer je bilo jednostavnije izbaciti samoglasnike kako bi ime bilo jedinstveno, a željena domena dostupna, nego pronaći drugi naziv. Za oba imena zaslužan je razvojni programer Noah Glass (@Noah).

Budući da su se u početku oslanjali na SMS platformu, računi su im se znali popeti i do nekoliko tisuća dolara. Odeo je tada bio u financijskim problemima, a ni konkurencija nije bila milostiva pa su osnivači morali otkupiti dionice svoje tvrtke. Na ove početničke muke se sada zasigurno slatko smiju jer Twitter vrijedi 24,5 milijardi američkih dolara.

Svoj prvi pravi uzlet Twitter je doživo već sljedeće godine na South By Southwest festivalu čiji su posjetitelji poslali 60 tisuća tweetova u jednom danu. Taj se broj stalno poveća, a danas će ih platforma prenijeti 500 milijuna, odnosno osam tisuća u sekundi. Ukupan broj korisnika krajem 2017. iznosio je 330 milijuna.

Statusi su ograničeni na 280 znakova, no nije oduvijek bilo tako

Kako su u početku funkcionirali preko SMS platforme, tweetanje je bilo ograničeno na 140 znakova po statusu. Kasnije, kad su prerasli u web platformu, osnivači su zadržali broj znakova kao prepoznatljivu osobinu. Deset godina nakon pokretanja, odlučili su promijeniti strategiju i korisnicima dati više prostora kako bi izrazili svoje misli.

Broj znakova udvostručen je 7. studenoga prošle godine i iznosi 280 znakova. Usprkos manjim protestima, odluka je donesena kako bi korisnici trošili manje vremena razmišljajući kako pretočiti svoje misli u znakove, a više izražavajući ih. No zanimljivo je kako i dalje većina korisnika piše tweetove prosječne duljine 50 znakova, a ako žele više od maksimalnog broja jednostavno pošalju više poruka.

  • +11
Najpopularnije domaće i strane osobe na Twitteru Izvor: Screenshot / Autor: Twitter

Kako se rodio hashtag

Zbog brzog rasta, mreža je sve češće bivala preopterećena, a kad bi se to dogodilo, na ekranima korisnika bi se pojavila ilustracija kita kojeg osam ptica podiže iz vode i odnosi u sigurnost. Kreirala ju je Yiying Lu (@YiyingLu) i izabrana je jer ostavlja dojam kako se na problemu aktivno radi.

U početku znakovi '@' za označavanje osoba ili '#' za pojmove nisu postojali, već su ih korisnici sami počeli koristiti, a Twitter ih je poslušao i omogućio im ove opcije koje su postale jedno od važnijih obilježja ove mreže. Sada se koriste za javnu komunikaciju unutar same platforme, a preuzele su ih i druge društvene mreže. Prvi hashtag upotrijebio je još 2007. Googleov razvojni programer Chris Messina.

Tko su najpopularniji svjetski tviteraši

Predvode glazbenici Katy Perry s preko 108 milijuna i Justin Bieber sa 105, a bivši američki predsjednik Barack Obama ima gotovo 101 milijun pratitelja. Slijede pjevačice Rihanna sa 86 milijuna, Taylor Swift sa 85 milijuna i Lady GaGa koju slijedi 77 milijuna korisnika. Toliko ima i najpopularnija TV voditeljica Ellen DeGnneres. Zanimljivo je kako osmo mjesto ne drži osoba, već platforma YouTube koja ima 71 milijun pratitelja. Nogometaš Christiano Ronaldo ima 70 milijuna, a pjevač Justin Timberlake 65 milijuna Twitter obožavatelja.  

Još jedna važna odlika, opcija retweet, također je inicirana ponašanjem korisnika koji su htjeli prenijeti tuđe tweetove. Prije statusa kojeg su željeli prenijeti, stavljali su 'RT', a od kolovoza 2010. to se može jednostavnim klikom na ikonu ispod svakog tweeta.

Pojava lažnih vijesti

No kako je Twitter rastao, rasli su i problemi. Jedan od najvećih je pojava lažnih vijesti koja se najbrže širi retweetanjem. Mnogi korisnici tweetju iz zabave ili jednostavno jer žele postati poznati pa ne biraju sredstva i često šire dezinformacije. Znanstvenici sa MIT-a, Soroush Vosoughi, Deb Roy i Sinan Aral, su u članku Širenje istinitih i lažnih vijesti online prezentirali svoje istraživanje o toj tematici.

Proučavali su tweetove tri milijuna ljudi objavljene od 2006. do 2017. o preko 126 tisuća tema. Došli su do zaključaka kako se dezinformacije šire znatno brže, šire i dublje te da dopiru dalje od istine, bez obzira o kojoj kategoriji informacija se radi. Suprotno dosadašnjim vjerovanjima, roboti jednako šire i lažne i istinite vijesti što dovodi do zaključka kako su ljudi ti koji zaista imaju utjecaj na širenje lažnih vijesti. Uz Facebook, i na Twitteru je važna zadaća borbe protiv njih.