Fejkit
Otkrivamo tko su ljudi koji stoje iza 'deepfake' uratka u kojem su glavni junaci Al Pacino i Milan Bandić

Otac i sin Kruno i Lukas Serdar pokrenuli su Fejkit iz hobija, kako bi provjerili mogućnosti moćnih računala
Izvor: Ostale fotografije / Autor: Kruno Serdar, privatni album
Zagrepčanin Kruno Serdar više od trideset godina bavi se oglašavanjem i dizajnom. Dugo vremena bio je glavni kreativni direktor u najvećoj hrvatskoj full service agenciji, a posljednjih nekoliko godina vodi svoju boutique agenciju.
'Kako se bavim i produkcijom videomaterijala, montažom promotivnih filmova u 4K rezoluciji, nabavio sam prilično jaka računala koja sam poželio malo testirati i izvan radnog vremena', objašnjava Serdar. Tako je iz čistog hobija krenula i njegova priča s deepfakeom.
Osnovna ideja Fejkita je dobra zezancija. Iza projekta stoje Kruno i njegov sin Lukas. I dok se otac više bavi tehničkim dijelom, sin je zadužen za plasiranje, objavljivanje i vidljivost na društvenim mrežama.
Deepfake uradak ekipe Fejkita, u kojem je glas zagrebačkog gradonačelnika montiran u scenu iz filma 'Lice s ožiljkom'
Izvor: Društvene mreže / Autor: Fejkit
'Jasno označeno i transparentno plasiramo naš deepfake te ne želimo biti dio mašinerije fake newsa ili bilo kojeg negativnog aspekta deepfake tehnologije', objašnjava Serdar. 'Osnovni su motivi parodija, satira političara svih pozicija i opozicija te općenito popularne kulture.'
Daleko najuspješniji uradak Fejkita svakako je Milan Bandić u ulozi Tonyja Fontane. Taj skeč, temeljen na kriminalističkoj drami 'Lice s ožiljkom' s Alom Pacinom u glavnoj ulozi, sinkroniziran je stvarnim izjavama zagrebačkog gradonačelnika. Prenijeli su ga brojni portali u zemlji, a video je samo na YouTubeu pregledan stotinjak tisuća puta.

Deepfake koristi umjetnu inteligenciju kako bi zamijenio lice u određenom videoklipu
Izvor: Ostale fotografije / Autor: Fejkit
'Sada smo već vrlo blizu monetizaciji kanala i projekta općenito, mada uopće nismo razmišljali o tome kada smo krenuli s tim hobijem', otkriva Serdar.
Što je uopće deepfake, tko ga i za što koristi? Što je sve potrebno da bi se napravio dobar deep fake i kako ga gledatelj može prepoznati?

Softver danima 'trenira' crte lica željene osobe u odnosu na svaki frame odredišnog videa
Izvor: Ostale fotografije / Autor: Fejkit
'Deepfake koristi umjetnu inteligenciju kako bi zamijenio lice u određenom videoklipu ili u nekim naprednijim verzijama potpuno neovisno kreirao lik i govor određene osobe', objašnjava Serdar.
Sam proces počinje velikim istraživanjem te prikupljanjem fotografija i videomaterijala željenog lika. Nakon selekcije i obrade radi se ekstrakcija lica iz svih rakursa, raznih vrsta osvjetljenja te svih mogućih i nemogućih ekspresija.
Tada kreće tzv. UI trening u kojem softver danima 'trenira' crte lica željene osobe u odnosu na svaki frame odredišnog videa. Svaka sekunda klasičnog videa sastoji se od 25 sličica, tako da je riječ o velikim brojevima. Proces je hardverski izuzetno zahtjevan i traje danima, ponekad i tjednima...

Svaka sekunda klasičnog videa sastoji se od 25 sličica. Proces je hardverski izuzetno zahtjevan i traje danima, ponekad i tjednima...
Izvor: Ostale fotografije / Autor: Fejkit
'Trenutno dostupna tehnologija još uvijek nije dovoljno napredna da potpuno zavara profesionalce, ali može vrlo lako dovesti u zabludu široke mase', kaže Serdar. 'SOA, naravno, može prepoznati svaki fake prema ministrovim špicastim cipelama, ali to je priča za sebe.'
Borba protiv lažnih vijesti i općenito dezinformacija prepoznata je kao prilično bitan segment ove ere demokratizacije informacija, kaže Serdar. 'Google tako razvija tehnologiju koja će već u tražilici automatski jasno označiti svaki deepfake video. Facebook je najavio rat fake newsu i malicioznom deepfakeu te mi već osjećamo koliko je teže plasirati naš satiričan i jasno označen deepfake.'
Predsjednički kandidati Zoran Milanović i Kolinda Grabar Kitarović u debati bez puno priče
Izvor: Društvene mreže / Autor: Fejkit
Uz deepfake videouratke, Serdarovi rade speechless montaže s posebnim dizajnom zvuka. Prvi su napravili prije tri godine, a najsvježiji je uradak onaj s debate predsjedničkih kandidata. Polako grade i Fejkitovu verziju za globalno tržište.
Projekt je još u začecima, a dosad im je najuspješniji bio onaj u kojem su montirali lice slavnog boksača Mikea Tysona s 13.000 pregleda. Dakako, sve montaže u kojima im je glavni junak bio američki predsjednik Donald Trump s Reddita su skinute po kratkom postupku!
- Milan Bandić
- Mike Tyson
- Al Pacino
- fake news
- deepfake
- kruno serdar
- fejkit
- filip serdar
- lice s ožiljom
- speechless montaže