KAKO SMO SURFALI

Online servisi koji su obilježili 2010.

28.12.2010 u 07:31

Bionic
Reading

Reći da je protekla godina bila iznimno zanimljiva za svijet tehnologije prilično je velik klišej, jer to vrijedi za svaku godinu tamo negdje od početka devedesetih, kad je internet počeo dominirati našim životima. Godine 2010. ipak bi se mogla pokazati kao posebno bitna godina; neki su se trendovi iskristalizirali, a postavljena su i neka bitna pitanja na koja tek trebamo dobiti odgovor

Prije svega treba reći da se u 2010. gotovo posve izbrisala granica između mobilnog i kućnog interneta. Uz novu generaciju pametnih telefona kao što su iPhone i Androidi te pojavu tablet računala, prvenstveno Appleova iPada, internet je uvijek s nama, gdje god bili. Zbog toga, mobilni web kao takav bio je vjerojatno najdominantniji online trend u protekloj godini i većina servisa koje ćemo spomenuti prigrlili su ga na ovaj ili onaj način.

Što se pak tiče konkretnih servisa koji su ostavili trag u 2010, bilo je tu nekih imena za koje smo znali da će napraviti velike stvari, bilo je i nekih starih favorita koji su iznenada zasjali, a bilo je i novih servisa kojima možda predstoji svijetla budućnost.

Facebook je novi Google – to je rečenica koju smo ove godine puno puta čuli i pročitali, i moramo priznati da se s njom u velikoj mjeri i slažemo. Kao što je Google na svojim počecima na internetu napravio reda tako što je u svom pretraživaču dao veću težinu stranicama koje imaju više linkova, tako je Facebook iskoristio osobne veze kao osnovu našeg online druženja. Prešavši čarobnu brojku od pola milijarde korisnika i došavši blizu dvije milijarde dolara prometa, Facebook je sada i financijski i poslovno jedna od najuzbudljivijih online kompanija.

U Twitter su mnogi sumnjali, jer, istini za volju, nije isprva bilo lako shvatiti koji je smisao servisa koji vam nudi samo slanje kratkih poruka i to ograničenih na 140 karaktera. No kako to ponekad biva, upravo se taj format pokazao idealan za određene vrste komunikacije, a pogotovo su ga prihvatile javne i poznate osobe, kojima je to idealan način za neobaveznu komunikaciju sa svojim fanovima. U 2010. je Twitter polako krenuo s online oglašavanjem, prvi dojmovi su pozitivni i za očekivati je da će uskoro i Twitter postati ozbiljna kompanija koja zarađuje ozbiljan novac.

WikiLeaks

Najveća priča ove godine ipak je zviždački servis WikiLeaks. Omogućivši svima da anonimno objavljuju povjerljive dokumente, WikiLeaks je utjerao strah u kosti vladama i vladinim organizacijama širom svijeta, a taj se strah udeseterostručio potkraj godine kada je WikiLeaks počeo objavljivati preko 250.000 tajnih diplomatskih depeša. Trenutačno WikiLeaks i njegov osnivač i vlasnik Julian Assange su državni neprijatelji broj jedan u mnogim zemljama, no voljeli ga ili mrzili, njegov je utjecaj nepobitan.

Postojalo je vrijeme kad je Digg – jednostavan servis sličan forumu koji svojim članovima dopušta da glasanjem sami izaberu koje će vijesti biti na naslovnici – bio jedan od najperspektivnijih startup kompanija na internetu, s tisućama klonova. No taj se koncept pokazao iznimno teškim za replicirati, a sam je Digg sve više gubio na popularnosti te je danas blijeda slika onog Digga koji je 2007. drmao internetom. No jedna od najuspješnijih kopija Digga bio je samozatajni Reddit, koji ima iznimno snažnu zajednicu koja njeguje specifičan tip humora i često stvara trendove koji se internetom šire poput požara. Reddit je ove godine značajno narastao, dijelom i zato što je velik broj korisnika Digga tamo prešao iz revolta, pa se sada s pravom može reći da je Reddit najuzbudljivija web stranica na kojoj sami korisnici stvaraju sadržaje i uređuju naslovnicu.

Groupon



Kažu, iako to nitko nije službeno potvrdio, da je Google htio kupiti Groupon – stranicu koja posjetiteljima nudi dnevne popuste na određene artikle ili usluge – za šest milijardi dolara, a da je ovaj to odbio. Zvuči nevjerojatno, ali stvari postaju jasnije kada se zna da Groupon ima čvrste veze s tisućama malih prodavača širom SAD-a, iznimno brz rast i već sada vrlo solidan promet, koji bi u 2010. mogao biti (prema nekim procjenama) oko 800 milijuna dolara. Spomenimo i prvi domaći klon Groupona koji je također iznimno uspješan servis – Kolektiva.net. Činjenica da se nakon Kolektive na našem internetskom prostoru pojavilo još pet-šest sličnih servisa dovoljno govori o tome koliko je ovaj koncept uspješan.

U moru online servisa koji nude streaming glazbe, Grooveshark se ističe velikim brojem dostupnih pjesama i činjenica da radi besplatno (postoji i inačica koja se plaća, a koja donosi neke dodatne opcije i nema reklama). No čak i u besplatnoj verziji Grooveshark, osim pukog pretraživanja glazbe, nudi svašta: razne teme i pozadine, mogućnost slanja pjesama prijateljima, stvaranje i pretraživanje playlisti i tome slično. U Americi, gdje su korisnici navikli na iTunese, Mog, Napster, Pandoru i slične servise, Grooveshark i nije toliko popularan, no kod nas, gdje je većina tih servisa blokirana, Grooveshark je najbolji i najbrži način za online slušanje glazbe.