FACEBOOK JE SPREMAN

Kreće najveći tehnološki IPO u povijesti

18.05.2012 u 10:52

Bionic
Reading

Društvena mreža s više od 900 milijuna korisnika danas je na burzi Nasdaq ponudila svoje dionice po najvišoj mogućoj cijeni. Avantura počinje, a Facebook više nikad neće biti isti

Facebook na burzi Nasdaq pod oznakom FB nudi 421.233.615 dionica po 38 dolara (oko oko 217 kuna) po komadu. Trgovina bi trebala početi 18. svibnja, a završetak se očekuje 22. svibnja. Prođe li uspješno, to će biti najveća javna ponuda dionica neke tehnološke tvrtke u povijesti Sjedinjenih Država (gledano po količini prikupljenog novca).

No, IPO dionica Facebooka već je premašio sva očekivanja jer je, kako javlja BBC, početna vrijednost dionice od 38 dolara skočila 10 posto unutar svega nekoliko minuta od izlaska na njujoršku burzu Nasdaq, a ubrzo se popela 13 posto, na 43 dolara, prije nego se vratila na malo iznad početne vrijednosti.

U Facebooku očekuju da će prikupiti između 16 i 18 milijardi dolara (od oko 91,2 do 102,6 milijardi kuna). S tom cijenom dionice vrijednost tvrtke procijenjena je na 104 milijarde dolara (gotovo 593 milijarde kuna). Tržišna kapitalizacija bi mogla biti i veća prvog dana trgovanja, kada se očekuje navala na dionice najveće svjetske društvene mreže.

Je li to prava Facebookova vrijednost? Analitičari su skeptični. Tko proda dionice prvih dana, vjerojatno će dobro proći. Dugoročni ulagači trebali bi biti oprezni - do pada će neminovno doći. Moguće i do 24 dolara (oko 137 kuna) po dionici. Za povratak na cijenu iz javne ponude dionica trebat će dvije do tri godine.

Izlazak Facebooka na tržište kapitala vode Morgan Stanley, J.P. Morgan, Goldman Sachs & Co., BofA Merrill Lynch, Barclays, Allen & Company LLC, Citigroup, Credit Suisse i Deutsche Bank Securities, uz potporu RBC Capital Markets i Wells Fargo Securities.

Facebook je prvotno kao cijenu dionice postavio raspon između 28 i 35 dolara (od oko 160 do oko 200 kuna), da bi je kasnije podigao na raspon od 34 do 38 dolara (od oko 194 do oko 217 kuna). To što je cijena postavljena na najviši iznos pokazatelj je ogromne potražnje, ali i priličnog optimizma u Facebooku.

Također kao odgovor na naraslu potražnju, Facebook je u zadnji tren dodao još 84 milijuna dionica iz portfelja dosadašnjih ulagača. Udio Marka Zuckerberga u tvrtki koju je pokrenuo prije osam godina, recimo, zbog toga je pao na 55,8 posto. Dio tih dionica ostat će u vlasništvu kompanije, što bi Facebooku moglo donijeti oko 6,8 milijardi dolara (oko 38,7 milijardi kuna).

Kako to već biva kad su događaji tog reda veličine u pitanju, Zuckerberg i njegov tim označit će početak trgovanja na Nasdaqu. No to će učiniti virtualno - zvoncem će zazvoniti u sjedištu tvrtke u Menlo Parku, što će biti izravno prenošeno brokerima u Nasdaqu.

Kao tvrtka izlistana na burzi, piše Venture Beat, Facebook će biti više nego dosad izložen nadzoru i kontroli regulatornih tijela i javnosti. Dioničarima će morati predočiti ne samo rizike poslovanja, već i kvartalno izvještavati o prihodima, zaradi i drugim pojedinostima. Morat će polagati račune za svoje poslovanje. Zarada će morati biti u skladu s očekivanjima ili ih nadmašivati. U suprotnom, cijena dionice će skliznuti.

Prvo takvo posrtanje moglo bi se dogoditi već krajem ovog tromjesečja. Dobar dio analitičara smatra kako nema šanse da Facebook uspije ispuniti očekivanja i zacrtani plan.

Isti podaci bit će dostupni partnerima, ali i konkurenciji, koja će dobiti bolji uvid u Facebookove slabe točke. U prospektu za javnu ponudu dionica Facebook je kao svoju Ahilovu petu naznačio segmente poslovanja vezane uz mobitele i prijenosne uređaje. Stoga će ulagači posebno pozorno pratiti kako će ta tvrtka izvući lovu na račun svojih 488 milijuna aktivnih korisnika na tim uređajima.

Moguće je da će morati mijenjati i način na koji su razvijali proizvode i usluge. Dosad su, naime, češće izbacivali poluproizvode i krpali ih u hodu nego što su ih razvijali i usavršavali u tišini pa tek onda ponudili korisnicima. Wall Street neće imati strpljenja s eksperimentima.

S druge strane, riječ je o medijskoj kompaniji kakvu svijet dosad nije vidio. Kako zbog veličine, tako i zbog toga što je to nov kanal komunikacije, čije pune mogućnosti i doseg tek treba sagledati.

Ta je prednost ujedno mana - da bi izvukao što veću zaradu, Facebook će morati temeljito presložiti sadašnju oglašivačku industriju. Oglasi vezani uz pretraživanje bili su zlatna koka za Google. Facebook će morati naći sličnu formulu.