HEAT MAPS

Kako će se u Dalmaciji uz pomoć 'vrućih mapa' boriti protiv ljetnih gužvi

19.06.2015 u 07:00

Bionic
Reading

Koristeći sredstva Europske unije, u Splitsko-dalmatinskoj županiji posegnuli su za novom domaćom uslugom, temeljenom na tehnologiji Big Data, koja uz primjenu napredne analitike pruža detaljni uvid u posjećenost pojedinih lokacija. Upotrijebit će je kako bi pronašli rješenje za prometne gužve, ali i poboljšali turističku ponudu

Nova usluga Heat Maps Hrvatskog Telekoma (HT) postala je dijelom Intermodala, projekta koji se bavi organizacijom održivog sustava lokalnog prijevoza u jadranskim gradovima. Intermodalnost podrazumijeva povezivanje više oblika transporta na jednoj ruti, u cilju rasterećenja cestovnog prometa u korist pomorskog i željezničkog.

Glavni ciljevi projekta su razvoj modela održive mobilnosti, poboljšanje kvalitete lokalnog javnog prijevoza i podrška održivom razvoju turizma u regiji. Sufinancira ga Europska komisija u okviru programa IPA Jadranske prekogranične suradnje. Ukupna vrijednost projekta je dva milijuna eura. Dio kojim se bavi Splitsko-dalmatinska županija vrijedan je 190 tisuća eura, u čemu EU sudjeluje s 85 posto (161,5 tisuća eura).

U Splitsko-dalmatinskoj županiji uslugu Heat Maps koriste kako bi došli do obilja korisnih podataka vezanih uz turizam i promet. Prva su hrvatska županija koja koristi tu vrstu tehnologije u tom opsegu. Svi prikupljeni podaci su anonimizirani i agregirani - ne prate pojedince, već trendove socio-demografskih grupa.

Gdje se kreću turisti?

Tako, između ostalog, mogu doznati koliko je turista tijekom točno određenog razdoblja posjetilo Split, a koliko primjerice Brač ili Hvar. Pregled nad tim podacima mogu imati svakodnevno, kao i na tjednoj i mjesečnoj razini, tijekom špice sezone i u mirnijim zimskim mjesecima.

Također, mogu pratiti kako se kreću, što najčešće posjećuju, koje rute koriste, pa čak i doznati odakle su došli te kamo odlaze nakon što napuste Županiju. Umjesto na lokaciju, mogu se fokusirati na događanje, pa pratiti određeni festival ili regatu. Dostupni su također i demografski podaci, poput dobi i spola.

Mogućnosti primjene tako prikupljenih podataka su velike: od planiranja aktivnosti i prilagođavanja turističke ponude preko regulacije prometa do osmišljavanja ciljanih marketinških kampanja.

S druge strane, u prometu mogu pratiti koliko je ljudi u određeno vrijeme na određenom mjestu (primjerice, križanju na kojem često nastaju prometni čepovi), na koji se način kreću, koliko brzo i kojom vrstom transporta. Ti podaci pomoći će im u otkrivanju kritičnih točaka u prometu i osmišljavanju načina kako ih ukloniti ili barem rasteretiti.

'Heat Maps je u Splitsko-dalmatinskoj županiji u pogonu zadnjih nekoliko mjeseci i već je dao prve konkretne rezultate. Do kraja listopada ove godine bit će prikupljeno dovoljno podataka za donošenje strateških odluka vezanih uz optimizaciju prometa i turističke ponude, rekao je tportalu Martin Bućan, jedan od članova projektnog tima zaduženog za 'Intermodal' u Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Taj tim čini šest ljudi. Iako nijedan od njih nije informatičar po struci, implementacija usluge trajala je kratko, zahvaljujući podršci HT-ovog tima na čelu s Tijanom Marić i Igorom Cerinskim. Obuka dva djelatnika Županije koji će raditi na aplikaciji odvijala se izravno na interaktivnom sučelju i trajala je tri dana.

Važno i za gospodarske zone

Za sada je ugovorom pokriven samo dio vezan za turizam i promet. No Županija planira pronaći sredstva za nastavak korištenja Heat Mapsa i u segmentu gospodarstva (poglavito za gospodarske zone). Tim alatom bit će obuhvaćena i analiza pet lokacija na kojima će biti postavljeni punjači za e-vozila, kako bi prikupili podatke za analizu i strategiju razvoja e-mobilnosti na području Županije.

Rezultate analiza učinit će dostupnima svima, od same županije preko turističkih zajednica do tvrtki koje se bave javnim prijevozom i drugima. U Splitsko-dalmatinskoj županiji ne računaju na izravan povrat investicije, već na korist koju će dobiti optimizacijom prometa i boljom analitikom kretanja žitelja Županije i njenih posjetitelja.

'Omogućit će nam bolje prometno planiranje i povezivanje priobalnog i zaobalnog dijela naše županije, povećati mobilnost ljudi te uspostavu novih točaka intermodalnosti', zaključuje Bućan.