PRVA POMOĆ

Kada je bolje koristiti ručno izoštravanje

10.03.2009 u 10:34

Bionic
Reading

Automatika u modernim fotoaparatima nije bezgrešna. Njezin posao će u dosta situacija fotograf svojim rukama i okom napraviti znatno bolje. Pogledajte kada je preporučljivije osloniti se na svoje sposobnosti nego na elektroniku fotoaparata

Svi moderni fotoaparati izoštravaju sliku automatski, no tek ozbiljniji modeli, koji korisniku dopuštaju više kontrole nad parametrima fotografije, dopuštaju i ručno izoštravanje. U nekim situacijama ručno izoštravanje može biti nužno, dok u drugim i jedini način za napraviti korektnu fotografiju. Nabrojat ćemo najčešće situacije kada će rezultati biti bolji upotrebom ručnog izoštravanja slike u odnosu na automatsko.

Imajte na umu da će najbolje mogućnosti ručnog izoštravanja pružiti SLR fotoaparati kao što pružaju najbolje mogućnosti u svim parametrima fotografije, no i malo napredniji kompaktni fotoaparati koji nude opciju ručnog izoštravanja sasvim će dobro poslužiti svrsi.

Makro fotografija

Fotografiranje u pravilu sitnih predmeta iz velike blizine prava je situacija za korištenje ručnog izoštravanja. Kod ovakvih fotografija vrlo je važno da se fokusira točno na željeni objekt, a automatika ne može pogoditi što fotograf želi. Makro način rada kompaktnih fotoaparata ili makro objektivi za SLR fotoaparate zamutit će sve osim objekta koji je fokusiran, stoga i mala pogreška čini fotografiju neupotrebljivom.

Fotografiranje pri slabom svjetlu

Sustav za automatsko izoštravanje jako loše radi u uvjetima slabe rasvjete, a često će se dogoditi da se ni nakon nekoliko pokušaja ne uspije izoštriti sliku. Muke po izoštravanju se mogu skratiti korištenjem ručnih postavki. Mračna mjesta obično su zabave gdje nitko neće čekati fotografa pola minute da napraviti fotografiju pa je brzina od presudne važnosti. Uz malo vježbe, i amateri će okidati ručno fokusirane fotografije u vremenskim razmacima od pokoju sekundu.

Portreti

Fotografiranju osoba treba pristupiti s posebnom pažnjom jer nitko ne voli biti poružnjen fotografijom. Prvo i osnovno pravilo fotografiranja lica jest da fokus mora biti na očima. Automatski sustavi će se prije zakačiti na nos koji strši ispred lica, tek će noviji fotoaparati sa sustavom za prepoznavanje očiju ispraviti tu grešku, no još uvijek je najbolji fotografski alat oko fotografa i njemu treba više vjerovati nego elektronici. Na takvim fotoaparatima će opet biti teško napraviti foto portrete u kojima je fotograf iskoristio svoju umjetničku slobodu i odlučio fokusirati nešto drugo kao npr. usne ili pramen kose, tada će opet ručno fokusiranja spasiti fotografiju.

Fotografiranje kroz prepreku

Automatski sustav izoštravanja neće nikako raditi ako se pokušava napraviti fotografija kroz staklo ili žičanu ogradu. Elektronika će 'uhvatiti' prvu prepreku na koju naiđe i u potpunosti zamutiti pozadinu, a rijetko tko fotografira baš staklo ili ogradu, uglavnom je zanimljivije ono što je iza te prepreke.

Akcijske fotografije

Fotografiranje brzih predmeta koji su brži od sustava automatskog izoštravanja zna biti frustrirajuće. U takvim situacijama dobro je informirati se gdje će objekt fotografije proći pa zatim ručno fokusirati fotoaparat na neki predmet koji se nalazi na približnoj udaljenosti ili baš na tom mjestu te jednostavno okinuti fotografiju u pravom trenutku.

Fotografiranje s ručnim izoštravanjem zahtijeva malo vježbe da bi se izvelo brzo i korektno stoga nemojte odustati ako niste uspjeli u prvih nekoliko pokušaja. Vježbajte. Makro fotografija vrlo je dobar početak jer se uglavnom bavi statičnim predmetima na kojima je lakše vježbati. Kako vam vještina bude napredovala, krenite polako sa zahtjevnijim zadacima i objektima koji se miču. Akcijske fotografije najteži su oblik koji zahtijeva iskustvo i vještinu te poznavanje ne samo fotografije, nego i onoga što se fotografira. Želite li fotografirati utrke automobila ili aeromiting, treba znati gdje će automobil ili zrakoplov proći i kako će biti namješten da bi fotografija imala smisla.

Nemojte upotrebu ručnog izoštravanja ograničiti samo na situacije koje smo ovdje naveli, probajte ga koristiti i u drugim fotografskim situacijama u kojima se nađete, možda ustanovite da vama odgovara negdje gdje nekome drugome možda neće odgovarati. Poigrajte se fokusiranjem u situacijama gdje je vrlo očito da će elektronika fokusirati, vi fokusirajte baš nešto drugo pa pogledajte kako vam se čini fotografija. Fokus je najsnažnije sredstvo za isticanje glavnog motiva fotografije.