#dobrepriče

[FOTO] Počeo je kao dječak raznoseći vino po Zagrebu, a danas vodi tvrtku čije web aplikacije koriste velike firme širom svijeta

06.12.2020 u 15:52

Bionic
Reading

Zagrebački Neuralab niže uspjehe: Najbolja je agencija na svijetu za razvoj WordPressovih rješenja eCommerce, jedina su VIP partnerska agencija WordPressa u regiji i proglašeni su zlatnim AAA poslodavcem. Kažu - da je Neuralab restoran, ova bi priznanja bilo jednaka dvjema Michelinovim zvjezdicama. O svemu tome popričali smo s osnivačem i direktorom Krešimirom Končićem

Što je uopće WooCommerce, što su to VIP agencije i kako je tvrtka iz zagrebačkog Trnja izrasla u globalnu kompaniju s uredima u New Yorku i zaposlenicima iz cijelog svijeta, objašnjava Krešimir Končić, osnivač i direktor Neuralaba.

'WordPress je sustav pomoću kojeg se kreiraju raznovrsne web aplikacije: portali, web stranice, web trgovine, mobilne web aplikacije i tako dalje. WordPress VIP je pak najkvalitetniji i najrobusniji dio tog sustava jer osigurava to da web mogu posjetiti stotine milijuna korisnika', objašnjava Končić.

Najveće medijske kuće koriste WordPress VIP: USA Today, Venture Beat, Time, Fortune, TED...', kaže Končić. On se zapravo koristi za aplikacije koje imaju veliko poslovno značenje i potrebno je da web bude konstantno dostupan velikom broju korisnika u cijelom svijetu.

WooCommerce je sustav pomoću kojeg WordPress pretvara web aplikaciju u potpuno eCommerce rješenje - web shop. Neuralab projektira web aplikacije koristeći ta dva alata i pomoću njih producira projekt izrade kompleksnog web sjedišta.

Kako je sve počelo

A kako se Končić našao u tom poslu? Studirao je na Fakultetu strojarstva i brodogradnje, a dio kolegija odslušao je i na obližnjem FER-u.

'Umjetnu inteligenciju slušao sam kod prof. Lončarića te smo izrađivali neural network model, kojem je zadaća bila predvidjeti sutrašnju završnu cijenu dionica Plive. Iz tog projekta nastao je Neuralab i kao ime i kao firma.

'Htjeli smo razviti FinTech softverski proizvod koji bismo prodavali bankama, no kad smo istražili što je sve potrebno za komercijalizaciju, uvidjeli smo da nas nekoliko ne može to realizirati', prisjeća se Končić 2007. godine. Tko je znao što treba gledati, mogao je vidjeti da web aplikacije i online kupnja postaju progresivne i neizbježne industrije. I tako se fokus okrenuo web tehnologijama i eCommerce aplikacijama.

Neuralab je prigrlio prve klijente 2008. Uz Končića su bili Bruno Zagorščak, koji se specijalizirao za produkciju web sadržaja, dok je Igor Bogdanović bio zadužen za web dizajn i programiranje. Programiranjem se bavio i Končićev šogor Vanja Šebek.

'Nas četvero bili smo nukleus firme. Bruno i ja još je uvijek vodimo, Igor se preusmjerio u videoprodukciju dok je Vanja voditelj studija digitalnog marketinga na Algebri', kaže Končić.

Neuralab je fokusiran na izradu kompleksnih web aplikacija, među koje spadaju eCommerce web aplikacije, odnosno web shopovi. To im omogućava da programiraju i razvijaju sve vrste integracija, web arhitektura i raznih programerskih pristupa.

Internetske trgovine i web aplikacije najviše razvijaju za srednja i velika poduzeća poput BIPA-e, HBOR-a, CARNET-a, Tiska, UNICEF-a, a tu je i Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje koji u terminu državne mature ima više od milijun posjeta.

U Neuralabu je najviše PHP i WordPress programera, a trenutačno imaju otvorenih barem pet pozicija Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Neuralab

Što prolazi, a što ne

Bruno, Igor i Krešimir počeli su programirati 2007. Poslovne i programerske vještine bili su im tanke pa su eksperimentirali. Prvi i izuzetni klijenti dopustili su im da se igraju web igračkama i predlažu nova rješenja.

'Tad nije bilo mogućnosti mentorstva, a društvena klima bila je negativna prema poduzetnicima. Nitko nas nije mogao usmjeriti u pravom smjeru. Jednostavno smo istraživali i isprobavali razne pristupe, testirajući što funkcionira i što ne', kaže Končić. 'Bilo je to vrijeme mutikaša u industriji i agencija koje su nudile magična rješenja pa smo se na sastancima morali boriti i protiv tih mitova.'

Pomoglo im je i to što su na fakultetu imali izborne kolegije koji su bili uvod u menadžment ili upravljanje timovima.

'Smatram da takvog teoretskog znanja ne nedostaje, no škola vas pripremi onoliko koliko želite', kaže Končić, dodajući da se na studiju nije trudio imati odlične ocjene. Više su ga zanimali izvannastavni projekti, poput izgradnje bespilotne letjelice, za što je cijeli tim dobio Rektorovu nagradu, ili pak robota za timarenje vinograda u Švicarskoj.

'Putovao sam, sudjelovao na raznim europskim studentskim okupljanjima kroz udrugu EUROAVIA, što mi je dodatno pomoglo u poduzetničkim vodama i osnivanju Neuralaba', otkriva Končić te smatra da je upravo rad u studentskim udrugama i na izvannastavnim projektima bio dodatni okidač za poduzetništvo.

Organizacija tima i traženje kapitala od sponzora išli su dovoljno glatko da im prvi prodajni napori nisu bili strani. Udruga je inače bila prava mala operacija: sastanci s dekanatom, traženje sponzora i donatora, organizacija projekata te rješavanje raznih tehničkih, političkih i poslovnih problema.

Tajming otvaranja tvrtke je isto važan, a 2008. godina bila je dobar kontekst za otvaranje digitalne agencije. Končiću ni to nije bilo dovoljno pa je paralelno upisao poslovnu školu u Velikoj Britaniji i završio međunarodno poslovanje. Ipak, kaže, najviše je znanja stekao putem online tečajeva Algebre, Lynde i Treehousea.

Odmalena je bio naviknut na rad. Od petnaeste godine radio je za očevu firmu. Raznosio je vino po Zagrebu, radio s kupcima u dućanu ili veletrgovini, a kasnije je vozio kombi i dostavna vozila.

'Tata je pravi trgovac i uvelike me pripremio za poduzetničke vode. Imao je strpljenja, elaborirao mi je sve momente oko naplate, PDV-a, kad se izdaje račun, kad predračun, kad treba kompenzirati, a kad treba u cesiju', prisjeća se Končić te je još 2006. napravio prvi web shop s njegovim vinima.

Traže se buduće kolege

Neuralab trenutno zapošljava dvadesetak stručnjaka, prvenstveno dizajnera i programera. Najviše je PHP i WordPress programera, a trenutačno imaju otvorenih barem pet pozicija. Buduće kolege traže na sve moguće načine: pomoću novina, oglasa, headhuntingom i preporukama.

'U tvrtki imamo WordPress akademiju, u kojoj kroz cijeli proces uvodimo i juniore, no nastojimo zadržati omjer da na svakog juniora imamo barem tri seniora. Taj moment je vezan i uz kvalitetno mentorstvo koje pružamo svim mlađim kolegama koji dođu u Neuralab jer želimo da mentorstvo i kontinuiran rad budu kvalitetno praćeni', kaže Končić. Branša je mlada i ima značajan efekt na potencijal mlađih osoba koje se traže unutar web industrije.

'Sami smo izgradili našu priču i u tome ostali samostalni i dosljedni' Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Neuralab

'Današnji osnovnoškolci rastu uz sve vrste uređaja, uz interaktivnost i brz mobilni internet. Tek kad oni dođu na vodeće pozicije doživjet ćemo procvat raznih vrsta interaktivnosti', očekuje Končić.

Iza Neuralaba je niz nagrada, a jedna od najdražih im je SoMo Borac za kontinuiran rad na njihovu blogu. Neuralabov tim piše za različite portale, a objavljuju tekstove i na svojoj web stranici pa su sretni kad ih prepozna struka. Tu su i nagrade VIDI za rad na multimedijalnim web aplikacijama koje spajaju video live stream i web razvoj.

'Uvijek smo radili s dobiti i nikad nismo trebali pomoć vanjskih investitora ili kredita', izdvaja Končić najveći poslovni uspjeh Neuralaba. 'Sami smo izgradili našu priču i u tome ostali samostalni i dosljedni.'

zen vođenje kompanije

U konstantnoj potrazi za programerima

'Zen' vođenje kompanije nije im narušila ni pandemija jer su i prije prakticirali rad na daljinu. Promjene radnih pravila bile su i poželjne jer rad na daljinu omogućava jednostavniji ulazak 'u zonu', daje mir za pisanje programskog koda, a izostanak 'malih smetnji' svima olakšava život. IBM je nedavno objavio analizu o tome kako je pandemija ubrzala eCommerce adaptaciju za pet godina, a to se i osjeti na broju upita koje dobivaju u Neuralabu.

'Problem je zadržati kvalitetu uz povećanje opsega posla, tako da smo u konstantnoj potrazi za programerima koji bi mogli realizirati nove i sve zahtjevnije projekte', kaže Končić.

'Zaista smo sretni jer svjedočimo tektonskim društvenim i tehnološkim promjenama. I ne samo to. Imamo priliku sukreirati rješenja i koncepte za sljedeće generacije web dizajnera i developera, jer za razliku od medicine, arhitekture ili novinarstva, web nema povijest ni uhodane procedure', zaključuje Končić.