RAST OD 90 POSTO

Domaći crowdfunding 'težak' je deset milijuna kuna

18.01.2016 u 13:09

Bionic
Reading

'Vidimo velik pomak u kvaliteti pripreme domaćih crowdfunding kampanja u odnosu na prošle godine. Jedino nedostaje više tehnoloških startupa orijentiranih na potrošačku elektroniku', kaže Hrvoje Hafner

Posljednje globalno provedeno istraživanje iz ožujka 2015., koje je obuhvatilo 463 različite crowdfunding platforme, govori o očekivanih 34 milijarde dolara prikupljenih u prošloj godini. Poseban rast vidi se na azijskom tržištu, koje često nije u fokusu, a na kojem je samo u 2014. prikupljeno više od tri milijarde dolara.

Treću godinu zaredom domaći blog Crowdfunding.hr posvećen ovoj propulzivnoj industriji donosi pregled domaćih crowdfunding kampanja koje su obilježile prošlu godinu.

Unatoč sve češćim problemima prilikom isporuke obećanih gadgeta podržavateljima, na Kickstarteru je do sada prikupljeno više od dvije milijarde dolara za različite projekte. Do prve milijarde Kickstarteru je trebalo pet godina, a drugu je skupio već za godinu i pol.

Najviše novca na Kickstarteru prikupljeno je za novu verziju pametnog sata Pebble, više od 20 milijuna dolara, dok je kartašku igru Exploding Kittens svjetski poznatog ilustratora Matthewa 'The Oatmeal' Inmana financijski podržalo 220 tisuća ljudi.


Primijećen je trend nekoliko većih kampanja koje su javno objavile da neće biti u mogućnosti isporučiti nagrade podržavateljima te da navedene tvrtke prestaju s radom.

To je nagnalo Kickstarter da provede istraživanje kojim je utvrđeno da čak devet posto uspješnih projekata nikada ne ispuni dano obećanje, ali i unajmi profesionalne novinare do naprave nezavisne istrage za medijski najeksponiranije kampanje koje nisu uspjele u tome.

Istraživanje objavljeno na blogu Crowdfunding.hr pokazuje kako u Hrvatskoj iz godine u godinu vidimo napredak u broju projekata koji se financiraju na ovaj način, ali i da je količina prikupljenog novca sve veća. Samo u prošloj godini prikupljeno je više nego ukupno do sada, a godišnji rast je na razini od 90 posto.

U domaćim je crowdfunding kampanjama do danas prikupljeno gotovo 10 milijuna kuna, a 5,3 milijuna je prikupljeno samo u 2015.

'Vidimo velik pomak u kvaliteti pripreme domaćih crowdfunding kampanja u odnosu na prošle godine. Čini mi se da nam jedino nedostaje više tehnoloških startupa orijentiranih na potrošačku elektroniku koji puno bolje prolaze na Kickstarteru i Indiegogu', komentirao je rezultate istraživanja autor bloga Hrvoje Hafner

Pokrenuta su 63 projekta na različitim crowdfunding platformama u protekloj godini, a tek njih 23 prikupilo je traženi iznos.


Kao primarna crowdfunding platforma u Hrvatskoj i dalje se koristi Indiegogo dok je Kickstarter na drugom mjestu. Tu i tamo može se naići na domaću kampanju i na nekim manje poznatim platformama.

Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2015. porastao je na 7673 u odnosu na 6636 iz 2014.

Fokus se s računalnih igara prebacio na community projekte te oni čine više od deset posto pokrenutih crowdfunding kampanja u Hrvatskoj.

Najviše novca prikupila je crowdfunding kampanja za vlasničke udjele poslovnog anđela Hrvoja Prpića, za njegov projekt trgovine online Trillenium na platformi Seedrs, u kojoj je prikupljeno 200 tisuća funti. Crowdfunder godine je urednik Mreže Oleg Maštruko

Kampanja s najviše pojedinačnih uplata bila je ona za kontroverzni uređaj Vitastiq koji pomoću pametnog telefona mjeri razinu minerala u ljudskom tijelu, a u kojoj je sudjelovalo 873 ljudi.

Dodanu funkcionalnost u sklopu platforme Indiegogo, program InDemand pomoću kojeg pokretači kampanje prikupljaju novac i nakon što ona službeno završi, iskoristilo je desetak domaćih kampanja, a tako su prikupile dodatnih 1,2 milijuna kuna uz pomoć 1797 dodatnih podržavatelja.