kršenje natjecateljskog prava

Curi na sve strane: Facebook manipulirao korisničkim podacima ne bi li zaustavio rivale iz YouTubea, Twittera i Amazona

07.11.2019 u 10:19

Bionic
Reading

U Facebooku su se domislili kako će kontrolu nad korisničkim podacima kako bi pomoću njih stekli prednost nad konkurencijom, navodi se u internim porukama koje su procurile ove srijede

Podaci o korisnicima vrijedna su valuta za tehnološke tvrtke i one su srce Facebookovog poslovnog modela. Iako ih ne prodaje, Facebook korisničke podatke dijeli s drugim aplikacijama s kojima korisnici povezuju svoj Facebook račun. Tako aplikacije koje omogućuju korisnicima da se prijavljuju putem Facebooka obično mogu vidjeti adrese e-pošte korisnika, ali i popise prijatelja, dopuštajući im da se s njima povezuju putem aplikacija treće strane.

Početkom desetljeća zaposlenici Facebooka više su puta razmatrali planove kojima bi se selektivno ograničio pristup podacima aplikacijama koje proizvode konkurenti poput Twittera, Amazona, Pinteresta ili YouTubea. Čak i u slučajevima kada su te aplikacije već odobrene za pristup Facebooku.

'Ove stare dokumente netko je izvukao iz konteksta i proširio ih, zanemarujući američke zakone', pojadao se Business Insideru glasnogovornik Facebooka.

Iscurene poruke pokazuju kako je Facebook stvarao crne liste aplikacija, koristeći dominaciju u sferi društvenih medija ne bi li tako zaustavio rast konkurencije. Ta je praksa bila predmet izvještaja NBC Newsa u travnju 2019. Nove poruke nude još više detalja.

Tako u poruci iz lipnja 2013. Facebookova zaposlenica Jackie Chang opisuje odluku o ograničavanju Amazonovog pristupa korisničkim podacima jer je njihova lista želja bila konkurencija aplikaciji Facebook Gifts.

zaposlenici Facebooka više su puta razmatrali planove kojima bi se selektivno ograničio pristup podacima aplikacijama koje proizvode konkurenti

Prepiska iz listopada 2011. pokazuje kako su visoko rangirani zaposlenici Facebooka planirali uskratiti Twitteru mogućnost uvida u popise korisnikovih prijatelja; riječ je o mjeri koju je Facebook već proveo za YouTube. Razgovor se vodio u vrijeme kada je Facebook bio svjestan svog utjecaja na Twitter. Computer Weekly je objavio kako veze na Twitteru predstavljaju jedan posto prometa na Facebooku, dok Facebookove veze čine čak trećinu prometa na Twitteru.

Privatnost korisnika nije bila glavna tema tih razgovora, nada su djelatnici Facebooka brigu za korisnike redovno navodili kao glavni razlog ograničavanja podataka. Jednom je pak Facebook odlučio povećati količinu podataka koje će podijeliti s Appleom temeljem posebnog sporazuma sviju kompanija.

Facebook je predmet velike istrage koja se temelji na optužbama za kršenje natjecateljskog prava u tržišnoj utakmici.