APPLE PROTIV AMAZONA

Budućnost knjige je digitalna, ali po kojoj cijeni?

11.02.2010 u 14:46

Bionic
Reading

Prije nekoliko tjedana Apple je predstavio svoje tablet računalo iPad i jednu novu, iznimno važnu uslugu - digitalnu knjižaru pod nazivom iBookstore. Na taj je način poremetio planove Amazonu koji je dosad vladao tržištem elektroničkih knjiga svojim sustavom digitalne distribucije i e-čitačem, obuhvaćenim pod imenom Kindle. No, sada su se u priču aktivnije umiješali i izdavači, a kad se prašina slegne, bit će jasnija i budućnost knjige - kako digitalne, tako i papirnate

Papirnata knjiga je, na žalost mnogih ljubitelja knjige, jedan od onih predmeta koji ćemo sve manje viđati u godinama koje dolaze. Ako možete imati na tisuće naslova u jednom uređaju veličine jedne standardne paperback knjige, a ne boli vas glava pri čitanju (današnji zasloni, pogotovo oni zasnovani na tehnologiji e-tinte, uspješno rješavaju taj problem), nema (osim nostalgije) razloga da na policama gomilate papirnate knjige.

No, budućnost knjige u ovom je trenutku prilično neizvjesna. Prva je inicijativu preuzela najveća online knjižara Amazon, predstavivši pred oko dvije godine svoj čitač e-knjiga Kindle, koji omogućuje bežičnu kupovinu knjiga bez dodatnog troška gdje god se nalazili. No, kada je Apple prije koji tjedan predstavio svoj iPad, kojemu je jedna od primarnih namjena čitanje knjiga i časopisa, te digitalnu knjižnicu iBookstore, stvari su se promijenile.

Što je bolje, iPad ili Kindle?

Tehnološki gledano, iPad i Kindle su dva vrlo različita uređaja. iPad je puno moćniji, brži, ima zaslon u boji i gomilu funkcija koje Kindle nema. No, cijena mu je viša - 499 dolara za najjeftiniji model - a i kad dođe na tržište za mjesec i pol dana, bit će dostupan samo u SAD-u, dok je Kindle dostupan internacionalno (pa i u nas, o čemu smo nedavno pisali).

Kindle ima još jednu veliku prednost: njegov zaslon zasniva se na tehnologiji e-tinte, što znači da je crno-bijeli i znatno manje atraktivan u odnosu na LCD zaslon na iPadu, ali je višesatno čitanje na njemu ugodnije.

Usporedimo li sve to s papirnatom knjigom, časna starina nema puno šanse. Moderni e-čitači nude rječničku definiciju svih pojmova iz teksta, prebacivanje teksta u govor i gomilu drugih funkcija. Da ne govorimo o tome da u iPad stanu sve knjige koje imate vi i svi ljudi koje znate, a vjerojatno bi ostalo mjesta i za još pokoju lokalnu knjižnicu.

No, hardver je samo jedan dio slagalice. Knjige koje kupite preko Kindlea možete čitati samo na Kindleu i dobit ćete ih u Amazonovom zaštićenom formatu AZW, što znači da ih ne možete prenijeti na neki drugi uređaj. iPad pak podržava otvoreni i vrlo popularni standard EPub, a isti standard podržava i većina drugih e-čitača. Svi detalji o iPadu i formatu u kojemu ćemo kupovati knjige preko Appleovog iBookstorea još nisu poznati, ali vjerojatno je da će i te knjige biti zaštićene digitalnom zaštitom autorskih prava (eng. DRM - Digital Rights Management), što format EPub podržava.

Velika petorka

S najavom Appleovog iPada počele su i usporedbe s glazbenom industrijom. Korisnici su u jednom trenutku jednostavno prestali kupovati CD-e i prešli na digitalnu glazbu, a to je iskoristio Apple sa svojim online dućanom digitalne glazbe iTunes. Apple je forsirao jednu pjesmu kao ključni format (umjesto albuma), nametnuvši izdavačima cijenu od 0,99 dolara po pjesmi, i postigao ogroman uspjeh.

No, s knjigama je situacija nešto drukčija. Nikoga ne zanima jedno poglavlje knjige, a i mnogi stručnjaci smatraju da je knjiga kao fizički predmet korisnicima zanimljivija od CD-a (ljubitelji glazbe posljednjih godina ponovno kupuju ploče, jednostavno zato što je ploča puno atraktivnija od malenog, plastičnog CD-a).

Stoga je odmah nakon pojave iPada inicijativu preuzela velika petorka izdavaštva: Penguin Books, HarperCollins, Simon & Schuster, Macmillan Publishers i Hachette Book Group koji imaju ugovor i s Amazonom i s Appleom. Troje njih (Macmillan, HarperCollins i Hachette) pritisnulo je Amazon da im dopusti prodaju po tzv. agencijskom modelu, gdje izdavač određuje cijenu knjige, a potom dijeli utržak s prodavačem. Amazon je dvije godine forsirao jeftiniju e-knjigu, po cijeni od 9,99 dolara po naslovu, smatrajući da elektroničkoj knjizi treba pomoći da nadvlada papirnatu, no sada je ta bitka, čini se, izgubljena.

To znači da će za nas korisnike elektroničke knjige postati skuplje - jednako skupe kao i papirnate. To će vjerojatno usporiti neumitni dolazak digitalne knjige, no izdavači trljaju ruke, što zbog veće zarade, što zbog činjenice da im usporavanje tog bolnog procesa prelaska s papira na digitalni oblik zapravo odgovara.

No, tehnološkim gigantima kao što su Apple, Google i Amazon odgovara da se stvari odvijaju što brže. U narednim mjesecima saznat ćemo još štošta o Appleovom iPadu, a i Amazon i Google (koji planira pokretanje vlastite online knjižare u 2010. godini) imat će vremena razviti svoju strategiju. Krajnjim korisnicima ostaje samo čekati da vide kako će se stvari razvijati, no njihove kupovne navike i prihvaćanje odnosno odbacivanje digitalne knjige (i DRM zaštite koja dolazi uz nju) definitivno će utjecati na konačan ishod ove bitke.