PRESLAGIVANJE SNAGA

Auto industrija gubi utrku kada je u pitanju autonomna vožnja?

27.01.2017 u 10:13

Bionic
Reading

Konzultantska kuća A. T. Kearney izradila je studiju u kojoj tvrdi kako će autonomna vožnja biti okidač koji će potaknuti prvi veliki val rasta 21. stoljeća

U studiji 'Kako proizvođači vozila mogu preživjeti eru autonomnih vozila' konzultantska kuća A. T. Kearney predviđa kako će tržište vezano uz autonomnu vožnju narasti do 560 milijardi dolara do 2035. godine i predstavljati skoro 17 posto cijelog globalnog tržišta automobila. Studija se zasniva na više od 150 intervjua provedenih s direktorima iz kompanija širom svijeta koji su jako motivirani da autonomna vožnja postane pristupačna realnost za korisnike i poduzeća. Očekuju se i novi izvori prihoda i pojava konkurentnih segmenata.  

U ovoj studiji – koja je djelomično zasnivana na zaključcima intervjua s više od 150 direktora u auto industriji širom svijeta – A. T. Kearney, globalna konzultantska kuća za strategiju i menadžment, težila je identificiranju proizvoda, usluga i strategije s kojima proizvođači vozila i dobavljači mogu pobijediti u utrci autonomne vožnje. Zaključak studije je kako će autonomna vožnja biti okidač koji će potaknuti prvi veliki val rasta 21. stoljeća. 'Ovo označava kraj lanca vrijednosti kakav mi poznajemo jer će tradicionalni proizvođači vozila biti samo jedni od igrača koji će se boriti za udio kolača vrijednog 560 milijardi dolara', rekla je Ana Petrić, Manager u A. T. Kearney. Na kraju autori očekuju kako ćemo vidjeti podjelu auto industrije kakvu danas poznajemo. Pokraj proizvođača vozila, davatelji usluga će također stvoriti svoju brzo rastuću i nezavisnu industriju. Već 2025. godine njihovi prihodi zasnovani na potrošnji i prihodi od zabave, multimedija i ponude informacija mogli bi prerasti prihode koje tradicionalni proizvođači vozila ostvaruju od dodatne opreme. Prema prognozama tržište vozila podijelit će se na tri segmenta: premium, niskobudžetni i segment dronova.  

'Poslovni modeli proizvođača vozila srednje klase, poput Toyote, Volkswagena, SEAT-a i Citroena dovode se u pitanje', kaže Ana Petrić. 'Prateći primjere koje su postavili tehnološki pioniri industrije, kao što su GM, BMW i Ford, morat će formirati strateške saveze s partnerima izvan auto industrije ako žele na primjer pružati atraktivna telematička rješenja. No čak će i premium proizvođači poput Audija, Porschea, Mercedesa i BMW-a, zavisiti od vanjskih stručnjaka.'  Do sada se dosta njihova uspjeha pripisivalo suradnji s tehnološki najnaprednijim dobavljačima. U novoj zvjezdastoj (engl. Hub-and-spoke) arhitekturi, u kojoj se mobilne usluge mogu pružati samo ako različiti igrači surađuju, potrebno je pronaći prave partnere koji će omogućiti sadržaj, aplikacije, povezanost i uređaje. Ana Petrić objašnjava 'Prvi primjeri podupiru ovu teoriju: BMW je nedavno već najavio planove za suradnju s Intelom i Mobileyeom. Grupa, sa sjedištem u Munchenu, planira lansirati na tržište svoje prvo samoupravno vozilo 2021. Kako bi na vrijeme odradio svoj dio posla, Daimler već surađuje s više dobavljača senzorskih sustava i kamera.'

Studija predviđa kako će era autonomne vožnje otvoriti široku lepezu unosnih opcija za dobavljače poput Boscha, ZF/TRW-a, Continentala i Schaefflera. Ove kompanije se razvijaju i napreduju na postojećoj piramidi dobavljače te bi u budućnosti mogle biti dobavljači hardvera koji zamjenjuje tradicionalne proizvođače vozila ili bi se mogle pozicionirati kao samostalni dobavljači softvera ili softverskih komponenata.  U isto se vrijeme novi igrači – digitalne grupe poput Googlea, Applea, Facebooka, Cisca i Microsofta, ali i druge kompanije poput Samsunga, Siemensa i Deutsche Telekoma ubacuju na ovo tržište. Neke od ovih korporacija imaju izuzetno jake brendove, tehnološku stručnost, visoke budžete za istraživanje i razvoj te prije svega pristup korisnicima. Zbog toga su najveća prijetnja auto industriji. Osim toga, studija naglašava društvene prednosti autonomne pokretljivosti, aspekta koji je do sada privukao premalo pažnje.

Predviđa se smanjenje broja prometnih nesreća za 70 posto, dok bi manje mehaničkog naprezanja automobila moglo smanjiti troškove održavanja vozila za 35 posto. Nadalje, korištenjem alternativnih sustava za vožnju i 'stvarnovremenskih' automatiziranih sustava za upravljanje prometom, može doći do smanjenja potrošnje goriva do 30 posto.  'Samo u Njemačkoj svaki sedmi posao zavisi od automobila. Dakle, ako njihovi domaći proizvođači vozila ne dožive uspjeh u području autonomnih vozila, to bi moglo imati dalekosežne posljedice na njemačku poslovnu zajednicu', izjavila je Ana Petrić. 'Tradicionalni proizvođači rade svoj dio posla, a sad je na njemačkoj vladi i kupcima da u domovini automobila potpomognu uspostavu i postizanje uspjeha koncepata pokretljivosti.'