DOBRA PROPAGANDA

Televizijske reklame za pamćenje

06.08.2011 u 10:11

Bionic
Reading

Reklame su nezaobilazni dio naše svakidašnjice, a televizija ih je prigrlila čim su postale sredstvo financiranja. S vremenom su toliko ušle u pore programa da omiljeni filmovi ili serije ne mogu proći bez barem jednog reklamnog bloka. Sjedeći zavaljeni u naslonjače ispred malih ekrana instinktivno imamo potrebu prebaciti program čim nas počnu bombardirati s propagandnim materijalom. No u silnoj reklamnoj industriji našlo se i videouradaka koji zaslužuju riječi hvale, a neki su nas znali ostaviti sa smiješkom na licu. Prisjetimo se reklama koje nećemo tako lako zaboraviti

Apple Macintosh

Današnji gigant računalnog svijeta, Apple, svoje prvo računalo izbacio je davne 1984. godine. Steveu Jobsu i ekipi tih godina zasigurno nije bilo lako, budući da je tržištem vladao IBM. Već se tih godina shvaćalo koliko je moć reklame važna za opstanak proizvoda u nemilosrdnom svijetu konkurencije. Odluka vodećih glavešina Applea bila je da za televizijsku reklamu angažiraju ni više ni manje nego Ridleyja Scotta koji je taman završio snimanje legendarnog Blade Runnera. Treba spomenuti da je u realizaciju reklame utrošeno oko 900 tisuća dolara. Očito nisu pogriješili jer su dobili reklamu koja je ušla u povijest televizije.

Radnja jednominutnog videouratka referira se na poznatu Orwellowu 1984. Veliki brat kojeg predstavlja britanski glumac David Graham simbolizira konkurenta IBM-a, a poznata atletičarka Anya Majora je u ulozi nepoznate heroine koja čekićem razbija ekran nagovješćujući promjene koje će prvo Apple računalo unijeti u računalni svijet. Impozantno Scottovo mini remek-djelo primilo je mnoga priznanja, a časopis TV Guide stavio ga je na prvo mjesto najboljih reklama svih vremena. Isto tako, našla se i kao tema dobrih parodija, a koga drugog nego Futurame i Simpsona.






Levis

Davne 1853. godine Levi Strauss odlučio se na sudbonosni put u New York gdje zajedno s bratom osniva jedan od najpoznatijih brandova u svijetu mode. Iako je počeo s izradom radnih odijela, tijekom godina legendarne traperice našle su svoje mjesto u vjerojatno svakom ormaru diljem svijeta. Slijedeći suvremene trendove marketinga, vodeći šefovi Levisa uvijek su išli ukorak s vremenom i angažirali mnoge poznate face iz svijeta filma i glazbe za svoje reklame. U cijelom nizu poznatih reklama, naša odluka pala je u nas znanu kao Slijepac. Prisjetimo se legendarne reklame, koja je u mnogim zemljama dobila cenzuru.






Fanta

Za razliku od svoje sestrice Coca Cole, koja se u svijetu televizijskih reklama uvijek predstavljala kao idealno obiteljsko piće, najpoznatije gazirano piće s okusom naranče krenulo je drugim putem. U različitim opusima tematskih reklama zasigurno će ostati zapamćena tzv. Fanta frizura reklama koja je u uličnom govoru postala sinonim za lošu frizuru. Agencija koja stoji iza ovog djela zove se Cliff Freeman and Partners, a svjetsku slavu stekli su još osamdesetih godina s nizom poznatih reklama u kojima se koristi izraz 'Where's the beef' koji ulazi u rječnik kao fraza za preispitivanje smisla određene ideje, izjave ili proizvoda.





Axe

Krajem devedesetih godina, Axe je odlučio krenuti u opaku kampanju vraćanja svog mirisa na police dućana. Uspjeh je bio zagarantiran čim je izašla prva edicija reklama u kojem je glavni protagonist tipični šmokljan. Zahvaljujući mirisu Axe junak priče postaje meta ženske požude. Pripadnici jačeg spola pomamili su se za mirisom u nadi da će im život postati televizijska reklama, a Axe je postao jedan od najpoznatiji brandova današnjice, barem u domeni muških preparata za timarenje i dotjerivanje.





Ikea

Poznati švedski proizvođač namještaja Ikea popularan je diljem svijeta. Osim prepoznatljivog namještaja po pristupačnim cijenama, ima isto tako zanimljive reklame. U rujnu 2001. godine u Francuskoj je lansirana prva promidžbena kampanja pod nazivom 'Tidy Up' ili u doslovnom prijevodu 'Pospremi', koja je digla dosta buke u televizijskom svijetu, a u nekim državama dobila zabranu prikazivanja na nacionalnim televizijama. Poanta cijele kampanje je da neurednost može dovesti do svakojakih bizarnih slučajeva, a svaki kratki uradak prožet je zanimljivom crtom crnog humora.





Xbox 360

Microsoft je 2005. godine napravio reklamu 'Jump In' za svoju konzolu Xbox 360 koja nikad nije emitirana. Smatralo se da je oglas previše kontroverzan s obzirom da prikazuje putnike u podzemnoj željeznici kako igraju svojevrsnu live inačicu popularnog podžanra 'shoot ‘em up' first person shooter igara, i to svojim prstima. Poput mnogih viralnih oglasa, i ovaj je popularnost stekao u najvećoj bazi videouradaka, You Tubeu. Možda čak i smješnije i od zabranjene reklame je kasting za istu u kojoj nas oduševljava starija gospođa s imaginarnim revolverima u rukama, a kako to izgleda, potražite na internetu





Peugeot 206

Krajem devedesetih godina francuska marka Peugeot izbacuje svoj legendarni model 206 koji ubrzo postaje jedan od najprodavanijih automobila u Europi. Za popularizaciju malog gradskog automobila zasigurno je zaslužna i televizijska reklama poznatija pod nazivom 'Kipar' koju je osmislio Giovanni Porro. Glavni junak je mladi Indijac koji uništava Hindustan Ambassador i pokušava dobiti repliku 206-ice. Simpatična reklama osvojila je srca publike diljem svijeta, a osim automobila, popularizirala je i pjesmu 'Heaven Is A Place On Earth' indijskog izvođača Raje Mushtaqe





Heineken

Kada se 2005. godine pojavila reklama za nizozemsko pivo Heineken s Jennifer Aniston u glavnoj ulozi, reklama je iz nekog razloga zabranjena. Nagađa se da je razlog tome nezakonito korištenje pjesme The Turtlesa 'So Happy Together'. Reklama je, doduše, prikazana u Nizozemskoj, Singapuru, Australiji i mnogim drugim zemljama, a Amerikancima je bila dostupna isključivo preko interneta. Vjerojatniji je scenarij da je Aniston ugovorila da se oglas emitira isključivo u stranim zemljama, kao što zvijezde često čine zbog popularizacije van američkih granica. Nedugo nakon što je miljenica Amerike ostala bez omiljenog piva u reklamnom spotu, u idućem nastavku zamijenio ju je tadašnji muž Brad Pitt koji i pod cijenu napada paparazza kulerski dolazi do Heinekena.

Ne treba smetnuti ni s uma da se u posljednjih nekoliko godina i u Hrvatskoj pojavilo nekolicina reklama koje se stekle vrlo veliku popularnost. Reklamna kampanja mobilne mreže Tomato s legendarnim glumcem Emirom Hadžihafizbegovićem odmah je osvojila srca gledatelja i u rekordnom roku okupila gomilu fanova.