TRESLA SE BRDA….

Veliki potres na globalnoj diskografskoj sceni

24.11.2011 u 08:57

Bionic
Reading

Nedavno je glazbene krugove zatalasala vijest da je jedna od najvećih diskografskih kompanija na svijetu, EMI, prijavila minus od nevjerojatnih dvije milijardi funti, te da će je uskoro kupiti konkurencija, odnosno kompanije Universal i Sony. Tragom te vijesti, pokušali smo saznati kako će se takva globalna promjena na diskografskoj sceni odraziti na diskografiju u Hrvatskoj

Nakon što je britanska kompanija Terra Firma Capital Partners Ltd 2007. kupila EMI za nešto više od četiri milijarde funti, poslovanje kompanije EMI krenulo je nizbrdo još većom brzinom te su u sljedeće četiri godine ostvarili nevjerojatan minus od dvije milijarde funti, zbog čega su i čelnici spomenute britanske kompanije požalili što su uložili u jednu od najvećih diskografskih tvrtki na svijetu. No, kako čelnicima velikih kompanija nisu važni 'mali' ljudi pa tako niti umjetnici poput Coldplaya, Beatlesa, Davida Bowieja, Lily Allen, Queena, Depeche Modea, Robbieja Willamsa, već samo brojke, tako su čelnici te iste Terra Firma Capital Partners Ltd. odlučili prodati kompaniju koja im donosi gubitke. Kako je to moguće s izvođačima koji se nalaze u EMI-jevom katalogu, doista je nevjerojatno, no to je već povod za jednu drugu analizu.

Dakako, najveći je interes pokazala konkurencija, Universal i Sony. Podijele li te dvije kompanije katalog i autorska prava koje danas drži EMI, preuzeli bi gotovo 50 posto kompletne glazbene proizvodnje u svijetu. Ukratko, monopolizirali bi tržište. Ipak, nije sve tako jednostavno kako često zna osvanuti u nekoj maloj vijesti. Kako bismo saznali što se zapravo dogodilo i kako će se to odraziti na diskografe u Hrvatskoj, za pojašnjenje smo pitali Branka Komljenovića, direktora HDU-a (Hrvatska diskografska udruga). Evo što on kaže o potencijalnom preuzimanju: 'Dakle, za početak bih se osvrnuo na mogućnost da se dio preuzimanja Universala uopće ne ostvari. Dakle, diskografski deal, jer bi time Universal stekao, rekao bih, preko 50 posto diskografskog tržišta i došao u monopolsku poziciju, pa vjerujem da će regulatorne agencije reagirati. U krajnjoj liniji i iznenađuje da je Universal postigao taj deal, jer su dugo vremena Access Industries, koje su nedavno kupile Warnerov katalog, slovile kao najozbiljniji kupac, a taj bi deal, vjerujem, i bio na kraju odobren uz neke male ustupke. Što se tiče dijela prodaje EMI publishinga Sony ATV, tu vjerujem da će deal proći bez većih problema, jedino što je indikativno da je publishing dio bio vredniji nego diskografski, a i publisihing dio, bez obzira što je EMI u stogodišnjoj povijesti stekao veliki broj master snimki, govori o klimi u industriji. Mislim da je još prerano razmišljati o tome na koji će to način promijeniti situaciju na hrvatskom glazbenom tržištu, pustimo da se stvari malo razviju!' Nekoliko dana nakon njegovog odgovora na portalu Musicweek.com (koji se bavi glazbenim biznisom) je objavljen tekst koji je potvrdio upravo to što je Komljenović izjavio za tportal.hr. Ukratko, pitanje je hoće li uopće doći do toga.


Nekako najpozvaniji u cijeloj priči su 'žrtve' odnosno Dallas Records, koji su zastupnici kompanije EMI za Hrvatsku i regiju. Evo što o cijelom slučaju kaže Dario Draštata, direktor marketinga Dallas Recordsa: 'Vijest o prodaji EMI-ja definitivno nije nikoga iznenadila, jer o tome se u glazbenim krugovima priča već neko vrijeme. Ono što je ipak, u neku ruku, bilo iznenađenje, jest odvojena prodaja EMI Music Publishinga i EMI Recordsa. U svakom slučaju, ukoliko ova kupnja od strane Sonya i Universala prođe sve provjere antitrust regulatornih agencija u Europi i SAD-u, glavni posao koji predstoji je samo odvajanje ova dva posla, publishinga i diskografije, koji su u slučaju EMI-a jako povezani. Unutar samog EMI-ja, prema našim informacijama, procjenjuju da će samo odvajanje i svi procesi koji to prate biti završeni tek sredinom iduće godine, a možda i kasnije, te također postoji mogućnost da ta dva posla ne budu završena u isto vrijeme. Dotada, a prema nekim najavama i nakon trenutka odvajanja i potpunog preuzimanja od strane novih vlasnika, EMI će nastaviti poslovati kao i dosada, što uključuje ne samo objavu najavljenih izdanja, već i potpisivanje ugovora s novim izvođačima i slično.

Što se tiče utjecaja prodaje EMI-ja na našu regiju u kojoj je Dallas Records već dug niz godina ekskluzivni zastupnik ove kompanije, u ovom trenutku o tome nažalost malo znamo. Iz gore navedenog proizlazi da se i ovdje stvari neće mijenjati, barem neko vrijeme, a nakon toga, naravno, svaki scenarij je moguć, no do tada mi nastavljamo zastupati EMI-jeva izdanja i izvođače kao i dosada. Ono što je za sam Dallas Records, odnosno našu sestrinsku kompaniju Mars Music Publishing posebno zanimljivo, jest kupovina EMI Publishinga od strane kompanije Sony/ATV Music publishing, čiji smo također ekskluzivni zastupnik u ovoj regiji. Stoga će, očekujemo već od sljedeće godine, putem Sony Publishinga i veliki katalog EMI Publishinga ponovo doći pod naše okrilje, čemu se posebno veselimo.' Ukratko, 'žrtve' neće biti.

Sve u svemu, počeli su lagani, mali potresi kao predznak velikom udaru koji će se, po svemu sudeći, dogoditi tijekom 2012. godine. Bez sumnje, vrlo važan korak za razvoj diskografske industrije kakvu dosad poznajemo. Hoće li taj potres do temelja srušiti dosadašnje poslovanje diskografskih kompanija koje su pojavom interneta počele sve više bilježiti minuse ili je to samo temelj za početak novog doba u diskografiji, ostaje nam da vidimo. S druge pak strane, publishing odnosno zaštita autorskih prava ojačao je do te mjere da uskoro nećemo moći ni fućkati neku melodiju, a da ne platimo autoru pjesme njegovu naknadu. Nije da je ne zaslužuju, no i tu bi dobro došla neka elementarna nepogoda pa da stvari sjednu na svoje mjesto.