PO JUTRU SE DAN POZNAJE?

Pet klasika animacije za otvorenje Animafesta

02.06.2010 u 14:50

Bionic
Reading

Dvadeseti Animafest otvoren je uz nedovoljno osmišljenu konferansu, ali to opraštamo organizatorima festivala zbog odličnog specijala koji je uslijedio s pet klasika kratkog animiranog filma

'Jubilarni dvadeseti Animafest ustvari je dvadeset i drugi', na početku uvodnog govora istaknuo je umjetnički ravnatelj Animafesta Krešimir Zimonić i dodao da su za 'lažni jubilarac' dobili preko 1500 filmova, od kojih je u festival ušlo nešto više od 450.

U nedovoljno osmišljenom govoru u kojemu se pretjerano oslanjao na spontanost i ležernost, a po ključu 'kad ne znaš što bi s mikrofonom, predaj ga dalje', Zimonić je na scenu pozvao Borivoja Dovnikovića Borda, hrvatsku animacijsku legendu i dugogodišnjeg voditelja Animafesta, koji se osvrnuo na prošle dane.

Vjera Matković i Olinka Vištica

Producentica Olinka Vištica i izvršna producentica Vjera Matković zahvalile su partnerima, sponzorima i prijateljima festivala, istaknuvši projekt Cartoon East, koji podiže važnost festivala u europskim razmjerima. 'Posebno bih izdvojila projekt Cartoon East kojim se Animafest s još pet regionalnih festivala pridružio obitelji Cartoon d'Ora – jedine europske nagrade za europski kratki animirani film. Upravo na Animafestu proglasit će se pobjednik Cartoon Easta, koji time direktno stječe nominaciju za najbolji europski animirani film', istaknula je Vištica.

Nakon Nikše Sviličića, direktora HAVC-a, koji je istaknuo kako Animafest 'predstavlja i promovira sve vrijednosti koje su duboko ukorijenjene u statut HAVC-a: radionice, razvoj regionalne povezanosti, promociju animacije te novih autora', festival je otvorila Jelena Pavičić Vukičević, zamjenica gradonačelnika Milana Bandića, koja je, usprkos zavidnom iskustvu u otvaranju raznih manifestacija, promašila – mikrofon.

Uslijedila je dodjela nagrada. Najboljom školom animacije proglašeno je Umjetničko sveučilište u Tokiju, a nagradu za poseban doprinos proučavanju animiranog filma dobio je Midhat Ajanović Ajan, sarajevski doktor filmologije, publicist i filmski pedagog koji već dug niz godina radi i djeluje u Švedskoj.

'Htio sam biti prvi Sarajlija koji će postati dio Zagrebačke škole animiranog filma. Ovo priznanje smatram najvećim dosadašnjim uspjehom i, barem na svoj način, ulaskom u njeno članstvo', istaknuo je u zahvalnom govoru.

Nakon jesenje kiše riječi i proljetnog pljuska konfeta, festival je mogao početi. Animafest specijal ponudio nam je pet klasika animiranog filma.

Karel Zeman: 'Inspiracija' (1949)

U kapi vode nastaje život koji se pretače u umjetnost. Graciozni pokreti staklene plesačice privlače pogled malenog Pierrota, maslačkovog 'padobranca' koji je igrom vjetra sletio u umanjeni vodeni svijet, ostavši začaran porculanskom poetičnošću plesnih pokreta. Kako je umjetnost tek životni san, plesačica između sebe i malenog padobranca stvara neprobojne zidove odbijanja.

Karel Zeman, majstor češkog animiranog filma, u naglašeno poetskom animiranom filmu s dodacima igranih dijelova gotovo u potpunosti je uspio oživjeti lutkicu od puhanog stakla, stvorivši svijet prožet umjetnošću i boli u kapi vode.

Frédérick Back: 'Krak!' (1981)

Oscarom nagrađen animirani film 'Krak!' šetnja je životnim ciklusom iz kuta stolice-ljuljačke, od posječenog stabla iz kojeg će nastati, do odbacivanja iz doma i smještanja u muzeju uz neke nove ljubitelje pokretnog odmora - malene posjetitelje.

Veliki kanadski animator Frédérick Back u 'Kraku!' je stvorio začudan pastelni svijet bogatih boja, maksimalno iskoristivši mogućnosti animacije u trenutnom stvaranju i brisanju konteksta, vremena i prostora, izdvajanju lica, pokreta i emocija.

Jacques Drouin: 'Pejzažist' (1976)

Slikar stvara pejzaž te, stupivši u vlastito umjetničko djelo, uranja u čaroban svijet zaigrane apstrakcije. Animacijskom tehnikom igličastog ekrana Drouin je stvorio začudan i izuzetno zaigran crno-bijeli prostor koji se prelijevao iz konkretnosti u apstrakciju, oblikujući slojevit poetski svijet.

Nick Park: 'Životinjsko carstvo' (1989)

'Životinjsko carstvo' izuzetno je šarmantno i duhovito reportersko javljanje iz zoo vrta u kojemu se životinje, oblikovane glinom i plastelinom, žale na prostornu skučenost, englesko vrijeme i manjak svježe hrane, ali i zadovoljno trljaju ruke zbog tekovina modernizacije poput grijanja.

Michael Dudok de Wit: 'Redovnik i riba'
(1994)

Jednostavna priča o redovniku u čiji vidokrug u jednom trenutku uđe riba iz ribnjaka te istom postaje njegova opsesija. Slijedi tipična igra mačke i miša u kojoj redovnik pokušava na razne načine upecati vrckavu i zaigranu ribicu, da bi na kraju, zahvaljujući silnoj upornosti, oboje odletjelo u vječne ribnjake na nove igre lovice.

Film je ispunjen izuzetno duhovitim minijaturama, a ritmički ga oblikuje odlična glazba, čija funkcija daleko nadrasta tek zvučnu kulisu te se na trenutke film čini kao njen vizualni opis, kako kroz pokrete redovnika, tako i kroz razvoj radnje.

Nakon odličnog specijala uslijedio je natjecateljski dio programa, iz kojeg ukratko donosimo:

Vrištala sam protiv života. Ili za njega', Vergine Keaton – solidan, ali i malo razvučen kolažni film o obratu pozicija napadača i napadnutih koji stvara začudne promjene krajolika.

', Eduard Salier – pomalo pretenciozan i dramaturški tanak film zanimljivog završnog obrata oblikuje se oko četveroslovnih riječi, poput TIME, LIFE, HATE i LOVE, čiji krug zatvara riječ od pet slova – DEATH.

Gužva', Mirai Mizue – izuzetno šarmantna animirana minijatura stvaranja gužve na japanski način, poslojavanjem novih i novih čudnih oblika i zvukova u munjevitom ritmu i pokretu, ali bez sudara i nezgoda.

'Tussilago'

Tussilago', Jonas Odell – odličan animirani dokumentarac kombinirane tehnike o djevojci nazvanoj 'A', koja je završila u zatvoru zbog veze s teroristom Norbertom Kröcherom.

Tajanstvena bolnica', Beomsik Shimbe Shim – film o plastičnim operacijama s dosta dramaturških viškova i pokojom mudrom i duhovitom epizodom poput ispravljanja pacijentovog lica ravnanjem ogledala, što pojam plastične operacije tumači mijenjanjem slike o osobi, a ne osobe same.

Reci nešto, molim te', David O'Reilly – vrlo duhovit film o neizrečenoj riječi u trenutku loma veze mačke i miša, s padom ritma u drugom dijelu.

Tulipa', Karø Goldt – ne pretjerano domišljata niti dojmljiva igra boje i zvuka.

Srijeda na Animafestu uz natjecateljske programe nudi program posvećen animiranim filmovima Karela Zemana i Frédéricka Backa, Vukotićev dugometražni animirani film 'Gosti iz galaksije' i još puno odličnih programa i filmova.