NA GRANICI DOPUŠTENOG

Najkontroverznije scene seksa

04.07.2009 u 10:52

Bionic
Reading

Seks je mamac koji najlakše privlači publiku u kino dvorane. Svaki filmaš rado će se uhvatiti u koštac s kontroverzama kako bi sočnim seksi scenama navabio više gledatelja te zadovoljio voajera u svima nama. Iako nas eksplicitni prikazi snošaja znaju i zgroziti, utržak na blagajnama jasno pokazuje - što više seksa, to bolje

Među prvima je na tu kartu zaigrao velikan ranog filma, Cecile B. DeMille. Početkom dvadesetih godina prošlog stoljeća sablažnjavao je javnost svojim filmovima poput 'Manslaughter' i 'Deset zapovijedi' testirajući granice dopuštenog prikaza golotinje, seksa i razvratnosti na velikom ekranu. Nakon DeMillea, žeđ publike za seksualnim pikanterijama zadovoljio je William A. Wellman svojim kultnim djelom 'Wings' iz 1927. godine. Osim što je bio prvi film u povijesti koji je osvojio Oscara, publiku je zaprepastio prvim poljupcem dvojice muškaraca. No to su bili tek počeci duge filmske tradicije šokiranja javnosti eksplicitnim scenama seksa. Podsjetimo se nekih od najkontroverznijih:


'Posljednji tango u Parizu' (1972)
Film Bernarda Bertoluccija nastao je iz njegovih osobnih maštarija, a rezultat na celuloidnoj traci bio je toliko kontroverzan da je redatelj završio na sudu u rodnoj Italiji. Iako je optužnica da snima ilegalnu pornografiju odbačena, Bertolucci je na pet godina lišen svih građanskih prava, uključujući i pravo na glasovanje. Priča o sredovječnom pretilom Amerikancu koji se nakon samoubojstva svoje žene prepušta sadomazohističkoj i psihotičnoj vezi s mladom Parižankom danas je publici u sjećanju uglavnom zbog scena seksa, a ponajviše zbog zloglasne scene s maslacem. Iako je scena analnog seksa uz pomoć maslaca simulirana, suze na licu Marie Schneider su stvarne. prouzročene šokom i iznenađenjem. Naime, spomenute scene nema u scenariju, nego je Marlon Brando odlučio improvizirati ne konzultirajući se pritom sa svojom partnericom. Zanimljivo je da su, unatoč kontroverznom statusu filma, redatelj Bertolucci i Marlon Brando nominirani za Oscara.

'Cruising' (1980)
Davno prije nego što su 'Planina Brokeback' i 'Milk' izazvali proteste zbog homoseksualnog ljubakanja, Cruising je izluđivao publiku zbog prikaza fetišističkog i nasilnog gay seksa. Film započinje upozorenjem da prikazuje samo jedan segment homoseksualnog miljea, no homoseksualne grupe su ga unatoč tome shvaćale anti-gay proglasom. I danas se film smatra homofobnim, na kino blagajnama je propao, a što je najgore, doveo je do povećanja nasilnih zločina nad homoseksualcima. I najokorjeliji obožavatelji Ala Pacina pokušavaju zaboraviti da je upravo on glumio glavnog protagonista usred brojnih scena prikaza homoseksualnog seksa. Jedna od najkontroverznijih i najčešće komentiranih je scena takozvanog fistinga u noćnom klubu, koja je i u današnje vrijeme tolerancije spram homoseksualne tematike jednako uznemirujuća kao i prije gotovo trideset godina kad je film prvi puta prikazan.



'Devet i pol tjedana' (1986)

Vruće ljubavne scene između seksipilne Kim Basinger i tada popularnog zločestog dečka Hollywooda, Mickeyja Rourkea, uznemirile su jednako javnost i kritičare. 'Devet i pol tjedana' bio je prvi visokobudžetni film s eksplicitnim seksualnim prizorima nakon 'Posljednjeg tanga u Parizu'. Bizarna romansa koja obiluje scenama kreativnog, ali i prilično perveznog seksa raspirila je maštu i mnogih filmaša koji su u svojim kasnijim ostvarenjima dali hommage ovom kultnom erotskom klasiku kopirajući najpoznatije scene, poput seksualnih igrica s hranom ili kockice leda na golom tijelu Kim Basinger. Europska publika imala je zadovoljstvo pogledati u kinima integralnu verziju filma, no scene masturbacije i uvjerljivog prikaza seksa bile su previše za američku publiku koja se morala zadovoljiti skraćenom i pitomijom verzijom.

'Posljednje Kristovo iskušenje' (1988)
Redatelj Martin Scorsese znao je i prije premijere filma da mu predstoji borba s neshvaćanjem kršćanskog dijela publike zbog prikaza potpuno golog Isusa na križu, ali još više zbog prikaza seksa izmađu Isusa i Marije Magdalene. Prvi prosvjedi započeli su mjesecima prije prvog prikazivanja, čim je procurila vijest da takva scena postoji. Uvredu kršćanstvu nije ublažila ni činjenica da su sporni kadrovi samo dio vizije u kojoj Sotona stavlja Isusa na kušnju, a prerasli su u svojevrsnu kušnju kršćanske publike. Naposlijetku je publika u nimalo kršćanskom duhu pribjegla nasilju. Prosvjedi su kulminirali u Francuskoj, gdje je grupa vjernika javno najavila svoj dolazak na kino-premijeru, koja je završila Molotovljevim koktelom bačenim na filmsko platno.

'Romansa X' (1999)
Kad se ovaj film pojavio, Paul Verhoeven je žario i palio Hollywoodom dotad neviđenim prizorima seksa u 'Sirovim strastima' i 'Showgirls', no 'Romansa X' je pokazala da je Verhoeven mala beba prema redateljici Cathrine Breillat. Iako film prikazuje nesimulirani felatio i penetraciju, začudo nije završio na policama videoteke rezerviranim za porno uratke. Objašnjenje je jednostavno - redateljica ipak ne koristi seks isključivo kao očiti mamac za gledatelje, nego kao alat za prepričavanje emotivnog značenja seksualnog aspekta ljubavne veze. Uz prvi prikaz erekcije na filmu i brojne scene nesimuliranog seksa, ovaj film se smatra prekretnicom u filmskom prikazivanju nepornografskog snošaja.

'Nepovratno' (1999)
Film Gaspara Noea bio bi dovoljno kontroverzan samo zbog scene brutalnog i vrlo ralističnog razbijanja glave aparatom za gašenje požara, no najviše zgražanja izazvao je izuzetno nasilnim i bolno dugim devetominutnim prikazom analnog silovanja i premlaćivanja lijepe Alex, koju je uvjerljivo odglumila Monica Bellucci. Kako bi pojačao neugodu kod gledatelja za vrijeme ubojstva i silovanja, redatelj Noe prvih je trideset minuta filma 'začinio' gotovo nečujnim zvukom frekvencije 28 Hz. Sličnu buku stvara potres, a kod ljudi prouzročuje vrtoglavicu, mučninu, čak i povraćanje. Kad se sve zbroji u jednu cjelinu, 'Nepovratno' se smatra filmom koji drži rekord po broju gledatelja koji su napustili dvoranu usred prikazivanja.

'Ken Park' (2002)
'Romansa X' probila je barijeru čudoređa, poslovični veo skinut je s intimnih i oku neprimjerenih dijelova tijela, pa su iskoračili i ostali filmaši željni nove dubine u svojim filmovima. Jedan od njih je i Larry Clark, koji se već u svom filmu 'Kids' iz 1995. nagnuo kontroverznom prikazu malodobničkog seksa, no granicu je dodatno pomaknuo svojim gotovo zloglasnim 'Kenom Parkom', koji je 2002. proglašen najkontroverznijim filmom ikad prikazanim na filmskom festivalu u Veneciji. Postavljajući pitanja koja su prvi puta odjeknula nakon Kubrickove 'Lolite', publika je Clarka napala da beskrupulozno iskorištava maloljetnike prikazujući ih u situacijama nesimuliranog seksa. No redatelj je cenzuru izbjegao objašnjenjem da film govori o seksu kao bijegu od stvarnosti odrastanja.

'9 orgazama' (2004)
Film prati ljubavnu vezu mladog Matta i Lise, čija strast su koncerti rock skupina, nakon kojih neminovno slijedi utaživanje strasti u krevetu. Iako će se mnogi mladi vjerojatno poistovjetiti s romantičnom idejom filma, makar u mašti, poanta cijele priče je upravo u nesimuliranom seksu i scenama u kojima se 'sve vidi', od penetracije do ejakulacije. Kieran O'Brien i Margo Stilley, dvojac glavnih protagonista, upoznali su se samo tri dana prije snimanja, a izvan seta nisu međusobno komunicirali kako njihov odnos izvan filma ne bi utjecao na kemiju tijekom snimanja.

'Shortbus' (2006)
Film redatelja Johna Camerona Mitchella premijeru je doživio na festivalu u Cannesu, a nedugo zatim i prikazivanje na Toronto International Film Festivalu. Obje manifestacije dotad nisu prikazale eksplicitnije scene seksa. Priča o emotivno siromašnim Njujorčanima začinjena je prikazima nesimulirane masturbacije, orgija, sadomazohističkog bičevanja, ejakulacije te seksa trojice muškaraca. U potonjoj sceni po prvi puta u mainstream filmu prikazuje se oralni seks dvojice muškaraca, a scenu potencira treći sudionik koji svojem ljubavniku koji prima felatio pjeva američku himnu u anus. Začudo, film je podigao nevjerojatno malo prašine, nije uzrokovao nijedan prosvjed kršćanskih grupa, ukazujući na mogućnost da je današnja javnost spremna na realističan prikaz seksualnog odnosa sa svim njegovim aspektima.

'Požuda, oprez' (2007)
Posljednje ostvarenje oskarovca Anga Leeja još je kontroverznije od 'Planine Brokeback'. Film je doživio nekoliko prerada kako bi uopće dospio u kina, a i cenzurirana verzija pršti prizorima seksa za koji se i danas vode rasprave je li simuliran ili stvaran. S političkim intrigama isprepliću se scene sadomazohističkih seksualnih igrica koje, prema redateljevim riječima, imaju za svrhu prikazati emotivnu stranu ljudske intime i transformaciju likova kroz upoznavanje vlastite tjelesnosti. Koliko u tome ima istine, uvjerite se sami u MAXtv videoteci, gdje možete pogledati necenzuriranu verziju.