ZAŠTO BAŠ ONA?

Lady Gaga – prva prava zvijezda ‘novog doba’

19.04.2010 u 09:45

Bionic
Reading

Što god mislili o njezinoj glazbi, ne možete je ignorirati: Lady Gaga oborila je povijesni rekord dosegnuvši milijardu pregleda svojih spotova na internetu, a sretnemo je u nekoliko medijskih inkarnacija dnevno – takav status ima malo tko od današnjih pop zvijezda, a Lady Gaga je dokazano najuspješnija glazbenica zeitgeista. Je li ona za početak tekućeg nam desetljeća 'novog milenija' ono što je Eminem bio za kraj starog?

'Ako je moja je sudbina poludjeti od slave, onda je to moja sudbina', tko prizna, pola mu se prašta, kaže stara narodna, no pitanje je moramo li Lady Gagi išta praštati? Žena je, ako već ne baš toliko 'lijepa' da udovoljava zabrinjavajućem pop idealu izoperirane plastične lutke, dovoljno inteligentna da na vrijeme shvati da živi u eri pobjede lifestylea nad kulturom, u dobu kada nije važno kakvu glazbu stvaraš, već sve što stvaraš oko te glazbe. A ako pogodiš znatiželju mase gladne spektakla u gladijatorskoj areni modernog šoubiznisa, ljubav prema glazbi će doći sama od sebe.

Lady Gaga feat. Beyonce 'Telephone'

Kako drugačije objasniti to da današnja najveća glazbena zvijezda na svijetu više-manje zvuči kao svaki drugi najprosječniji pop, ponekad čak i kao B-strana, štajaznam, jednih Pussycat Dolls, a da svejedno bilježi rekordnih milijardu-i-sitno pregleda na internetu, omiljenoj radijskoj i TV postaji nove cyber-generacije?

Lady Gaga je, najjednostavnije rečeno, danas u istoj poziciji provokativne, neopisivo velike i jednako obožavane, koliko i omražene globalne pop zvijezde u kojoj je to za fin de siecle bio jedan Eminem, s nekoliko velikih razlika, osim spolnih i žanrovskih. I kvalitativnih, naravno. Za početak, Eminem nije pohlepno jurio u ralje slave, ma koliko mu karijeru činio reality show – Lady Gaga stasala je u doba kada biti slavan znači sve; gospodin Marshall Mathers pisao je neke od najvećih komada pop-lirike ikada, a 'fame monster' zadovoljava se pjevanjem bravurozne poezije kakvi su stihovi 'Rah-rah-ah-ah-ah! Roma-Roma-ma-ah! Ga-ga-ooh-la-la!'; Em je nebrojeno puta dokazao da ima muda; Dama još nije potvrdila ima li ili nema taj čuveni pimpek među nogama...

Bijeli reper bio je savršeni industrijski recept za prelazak iz jednog milenija u drugi, pogonjen homofobijom; Lady Gaga je savršeni industrijski recept za prelazak iz nula-nultih u 'desete', proglašena najvećom 'gay ikonom', a oboje su uspjeli zadržati autorski pečat u grotlu velikog biznisa. Doduše, Lady Gaga se pri tome više oslanjala na vizualnu, nego glazbenu provokaciju, putujući čak i zrakoplovom, gdje svatko tko želi sačuvati cirkulaciju sjedi u trenirci ili nekom komfornijem odijelu, odjevena kao porno zvijezda na putu za set. Hoće li zbog takvog modnog izazova, koji nerijetko izgleda kao pornografski show, a koji je već sablaznio konzervativce spotom u kojem je i 'čednu' Beyonce uvela u grotlo porno-šika s lezbijskim konotacijama, potpuno uništiti nove generacije? I je li Lady Gaga zbog toga toliko omiljena kod onih 12-godišnjakinja kojima su moralni svjetonazor oblikovale domaće i strane inačice Maje Droljales i obitelji Gotovinačevi?


Nema sumnje da to jest dio uspješnosti recepta, ali opet – zašto baš Lady Gaga danas, daleko više nego, recimo, Christina Aguilera i Britney Spears iz svoje faze nakon 'gubljenja nevinosti' i namjernog ulaska u svijest rubne mainstream eksplicitnosti?

Pa možda uistinu zato što je svijet čekao, ne nužno ženskog Eminema koji prati iste korake drugim oružjem, već 'novu Madonnu', kako su mediji od samog početka forsirali lik & djelo Lady Gage, isti ti mediji koji su odgovorni za njezinu svakodnevnu ofenzivu u vijestima, sa svime u rasponu od rubrika o glazbi do rubrika o seksu, 'estradi' i 'spektaklima', ma koliko ih danas (nažalost) često bilo teško razlikovati: 'Lady Gaga priznala – imam mali penis i vaginu'; 'LadyGaga – najveće dostignuće moje karijere bio je gay seks u publici', 'Lady Gaga počastila sve goste svadbe pićem'; 'Lady Gaga proživljava krizu identiteta'; 'Lady Gaga na koncertu pogođena buketom u glavu'... Takvo stanje stvari nametnulo je slušanje i praćenje 24-godišnje gđice Stefani Joanne Angeline Germanotte kao normu 'coola' u ove dane kada je imati najnoviji mobitel, najnabrijaniju mečku u garaži i najkul cipele na nogama važnije od imanja ukusa i zdravog razuma. Danas kada su tinejdžeri bombardiraniji umjetnim stvaranjem potreba nego ikada ranije, u usporedbi s prošlosti u kojoj su potrebe bile jednako umjetne, ali puno zabavnije, manje silovanjem nabijane u grla apsolutno svakog tko je samo jednom želio saznati ima li nešto novo za slušati, ne bi li saznao da... pa, da toga ima toliko, vjerojatno više nego ikada u povijesti, samo što je uvijek lakše ubrati plod koji ti je na najbližoj grani, nego istraživati, kopati i penjati se ne bi li došli do pravog blaga.

Zbog svega toga, Lady Gaga danas jest to što je – cirkus koji visi s najniže grane, dok masa bere i proždire, sve dok se ne zasiti, a isforsirana slava i naporni, samosagorijevajući tempo o kojem i sama Gugu-Gaga stalno govori u intervjuima, ne unište i nju samu. Do tada, ova djevojka će izdati još pokoji album i hit singl, možda napisati temu za 'Jamesa Bonda', posjetiti još koju dodjelu nagrada upakirana kao mokri san kreatora koji pokušavaju dokazati da njihove sulude ideje ipak netko može nositi izvan jednog prošetavanja po pisti, a u međuvremenu navratiti i do zagrebačke Arene. Ne sumnjamo da će biti puna, baš onoliko koliko će ono što dolazi iz zvučnika nažalost biti prazno.