USPJEH BRITANSKOG UNDERGROUNDA

Kako su nastali dubstep i grime

25.02.2011 u 13:46

Bionic
Reading

DJ sa zagrebačkom adresom Marko Ješovnik Yesh potanko nam je objasnio oba glazbena pravca, njihove osobine, daljnji razvoj i prisutnost na svjetskoj glazbenoj sceni

Dubstep se počeo razvijati u Londonu i Bristolu davne 2000. godine kao logični nastavak 2-step i grime produkcije, no kao zaseban stil izdvojio se 2002. godine, kada se i počinje koristiti sam termin dubstep i otkada njegova prisutnost rapidno raste unutar britanske underground scene. Vrlo brzo dubstep prelazi granice Ujedinjenog Kraljevstva i počinje se širiti na globalnoj razini te je danas jedan od najpopularnijih novih stilova elektronske produkcije u svijetu, pri čemu je uglavnom uspio zadržati sve odlike underground scene

'Dubstep je stupio na scenu koju godinu kasnije nakon grimea. Tadašnja produkcija bila je dosta sirova i mračna. Nisam ni pomišljao da će se pretvoriti u ovo što je danas. Otvorenost dubstepa raznim primjesama, novi, prilično revolucionaran zvuk koji se nije dogodio godinama na elektronskoj sceni prokrčio mu je put do svjetske popularnosti. Kako trenutno stoji, ne bih se čudio da se uskoro kao pokret približi i hip hopu po popularnosti', mišljenja je DJ Marko Ješovnik Yesh, organizator i residentvečeri JabbaTon u sklopu programa KSET-a


Grime kao žanr urbane glazbe nastaje u istočnom Londonu 2000. godine. Razvija se iz UK garagea dancehalla i hip hopa s vidljivim jamajčanskim glazbenim utjecajem. Britanski mediji su odigrali veliku ulogu u stvaranju grimea kao svojevrsnog nacionalnog fenomena koji se kao i dubstep postepeno širio i prelazio britanske granice, zahvaljujući internetu

'Prvi susret s britanskom underground scenom došao je nekako spontano, kroz istraživanje takve vrste glazbe pomoću interneta. Uz njegovu pomoć, oko 2002. godine naletio sam na neke UK garage stvari i izvođače kao što su Wiley, Mj Cole, So Solid Crew i slični. Naravno Wiley, kojeg i danas zovu kumom grimea, od samih početaka mi je bio broj jedan i pratio sam sve što se oko njega zbiva', priznaje nam Marko.

'Grime je od samog početka prilično limitiran u svom razvoju, jer se s njime jako teško poistovjetiti ako ne živiš u podneblju u kojem je nastao. Danas on, kada govorimo o njegovom izvornom obliku, egzistira kao relativno mali underground pravac koji se prije nekoliko godina sve više vezao za dubstep ili je pak iznjedrio neke velike zvijezde koje su otplovile u pop vode, kao što su Tinie Tempah, Dizzee Rascal, Tinchy Stryder, Skepta i mnogi drugi. Oni su stavili grime na svjetsku glazbenu kartu i otvorili su ljudima neke nove vidike, pa i približili ih UK glazbi', objasnio je DJ Yesh.

'Želio sam vlastitu klupsku večer u kojoj ću puštati glazbu koju volim. Uvijek mi je drago spomenuti da je na JabbaTonu održan prvi grime party u Hrvata, na kojem je gostovao danas svjetski poznat Skepta, koji je nedavno snimio duet s P. Diddyjem i čiji se spotovi prikazuju na MTV-u. Grime u početku nije imao prevelik odjek kod publike, kao i dubstep, koji je bio još teže prihvaćen. Drago mi je što je danas publika prepoznala i prihvatila dašak britanskog undergrounda', priznao nam je.

Kao što svaki glazbeni pravac prolazi kroz brojne faze razvoja, dubstep i grime također nisu ostali pošteđeni. Oba glazbena pravca uspješno koketiraju s matičnim undergroundom i mainstreamom


'Mislim da se komercijalizacija već dešava i desila se. Čitav žanr nije postao mainstream, a ni mainstream nije nužno loš. Uvijek će neki iskakati i prelaziti granice žanra, ali na kraju dana čisti grime ili čisti dubstep, onakvi kakvi su nastali ili kakve ih zamišljamo, nikada ne bi ni mogli biti mainstream. Zato će uvijek postojati razlika u zvuku. A ljudi će na kraju dana odabrati ono što im više odgovara. Pravac se, naravno, uvijek razvija i poboljšava, sve do točke kada više nema kuda, pa se dogodi pad ili evolucija u zvuku, neki novi preobražaj', obrazložio nam je svoje mišljenje.

Već ove subote imate priliku posjetiti još jedan u nizu JabbaTonovih tuluma. Taj klupski program KSET-a ugošćuje glavne face mađarskog undergrounda. Manga aka Modul i Gattio iz mađarske Gimmeshot ekipe zabavljat će publiku puštajući glitch hop, trip hop i srodne žanrove. Naravno, puštat će se i neizostavni dubstep. Neobavezni dress code ove subote je trenirka. Tematski party počinje u 22 sata, a cijena ulaznice je 35 kuna bez i 25 kuna s navedenim dress codeom. Osim dobre glazbe, dvije najbolje trenirke prema izboru stručnog žirija, sastavljenog od pripadnika Jabba crewa, osvajaju besplatan upad na idući JabbaTon koji će se održati 19. ožujka u društvu britanskog dubstep umjetnika Stenchmana.