JUNACI NAŠEG DOBA

Filmski čudaci koji su nam prirasli srcu

29.10.2011 u 08:00

Bionic
Reading

Kroz današnji filmski svijet prolaze tisuće i tisuće stereotipnih likova, a njihove karakteristike većinom se ravnaju prema standardima koji su se pokazali kao uspješna formula u zlatnom Hollywoodu. No, ovoga puta prisjetit ćemo se junaka koji nisu baš tipični. Nemaju super moći, nisu popularni u školi, ne voze dobre automobile, ali ipak su ostavili traga u filmskoj industriji. Većina njih, doduše, ne vodi sasvim obične živote, no ipak su postali (anti)heroji našeg vremena. Prisjetimo se čudaka koji su nam se uvukli pod kožu



Edward Škaroruki

Junak ove priče nastao je kao plod mašte jednog od najvećih redatelja današnjice, Tima Burtona, kada je početkom devedesetih snimio modernu bajku o životu usamljenog dječaka čudovišnog izgleda.

Edward zasigurno nikada nije bio tipičan tinejdžer. Nastao je kao kreacija suludog izumitelja, koji mu je ujedno i jedini prijatelj, a nakon njegove smrti ostao je nedovršen kao eksperiment s ogromnim metalnim oštricama umjesto ruku. Nakon odrastanja u osami mračnog dvorca na vrhu proplanka, prestrašenog Edwarda pronalazi znatiželjna Peg koja ga želi priključiti svojoj skeptičnoj obitelji. Šutljivi čudak teško se snalazi u okruženju ljudi, ali svojim škarama čini čuda što se ljepšem spolu itekako dopalo.

Johnny Depp svojom izvrsnom glumom udahnuo je filmski život Edwardu, a to je bio i početak lijepog putovanja s Timom Burtonom s kojim je oživio neke od najinteresantnijih likova celuloidne vrpce u čak sedam zajedničkih projekata. Suvremena mračna bajka priča je o ljudskim vrijednostima današnjice, a naš čudak postao je simbol borbe neobičnog pojedinca da bude prihvaćen.


Donnie Darko

28 dana, šest sati, 42 minute i 12 sekundi. Toliko je vremena preostalo prije smaka svijeta, a jedini koji je toga svjestan je Donnie Darko. Dok gledamo kako se određeni dani i sati odbrojavaju, pred očima nam je slika demonskog, pomalo robotiziranog zeca koji nas svojim ukočenim pogledom i sablasnim glasom hipnotizira jednako kao i Donnieja.

Richard Kelly početkom novog milenija snimio je fantastičnu dramu koja nas i nakon nekoliko gledanja ostavlja s pitanjima na koje ne možemo pronaći prave odgovore. Uvrnuta inačica tinejdžerskog filma priča je o adolescentu Donnieu koji pati od paranoidne shizofrenije, a njegova obitelj poprilično je disfunkcionalna.

Radnja filma smještena je za vrijeme predsjedničkih izbora u SAD-u 1988. godine, tinejdžer Donnie Darko jedne noći, hodajući u snu odlazi iz svoje kuće te ugleda ogromnog čudovišnog zeca po imenu Frank.

Tu počinje misteriozna avantura koja postavlja suptilna pitanja o paralelnim svjetovima i putovanju kroz vrijeme, a prožeta je izvrsnim soundtrackom ponajboljih izvođača osamdesetih godina poput Joy Divisiona i Echo and the Bunnymen

Donnie postaje ikona modernih tinejdžera, a biti čudan nikada nije bilo toliko kul kao tada.



Enid i Rebecca

Enid i Rebecca društveni su autsajderi, koji nakon završetka srednje škole odluče napraviti spačku sredovječnom muškarcu kojeg smatraju apsolutnim šmokljanom.

U ovoj mračnoj komediji pratimo veoma uobičajenu priču dvije antijunakinje koje, kao i mnogi njihovi vršnjaci, ne znaju što nakon srednje škole. No za razliku od svojih izgubljenih vršnjaka, one znaju da je jedini pravi put onaj u kojemu ostaješ vjeran sebi.

Ghost World je prvo izdan 1997. godine u obliku knjige, da bi se kasnije pisac i ilustrator Daniel Clowes okušao u stripovima pod istim nazivom, što je rezultiralo kultnim klasikom među tinejdžerskom populacijom.

Nedugo zatim, 2001. godine nastao je istoimeni film, za čiji scenarij su autor Clowes i redatelj Terry Zwigoff nominirani za Oscara, u kojemu glavne uloge nose Thora Birch i Scarlett Johansson. Iako nije tipičan žanr koji izaziva interes kritičara i dobiva nagrade, osim spomenute nominacije za Oscara valja spomenuti da su Thora Birch i Steve Buscemi za svoj trud nominirani za Zlatni globus.

Ghost World je zasigurno jedan od najboljih satiričnih opisa tinejdžerske ekscentričnosti, dosade i suglasnosti koji vladaju našim uzbuđenja željnim života, a Enid i Rebecca postaju junakinje današnjeg doba.




Napoleon Dynamite

Navikli smo da MTV postavlja trendove, što glazbene, što filmske, tako da nije čudno se da je baš ta televizijska kuća 2004. godine 'proslavila' sve ono što smatramo na neki način 'lošim'. Stara djedova specijalka, trenirka Adidas, afro frizura, brkovi, autistične i neprihvaćene likove.

Sve je to direktor Jared Hess uspio učiniti popularnim s filmom 'Napoleon Dynamite'. U glavnim ulogama su se savršeno snašli mladi Jon Heder i Efren Ramirez.

Ova nevjerojatna priča o odrastanju prati dvojicu mladih tinejdžera J. Heade (Napoleon Dynamite) koji pomaže svojem srednjoškolskom kolegi E. Ramirez (Pedro) da postane predsjednik razreda, iako su šanse za to nikakve.

Napoleon Dynamite nije 'samo' osvojio brojne nagrade među kojima su MTV Movie Award, Golden Trailer Awards, Golden Satellite Award, Teen Choice Awards, već je i pokrenuo jedan od zapaženijih trendova među mladima i onima koji se tako osjećaju. Riječ je naravno o novonastaloj kulturi hipstera.

Stoga, ako još niste upoznati s pojmom, preporučamo da krenete od samih početaka i prepustite se Hessovoj urnebesnoj komediji čiji je glavni junak od čudaka postao jedan od najpoznatijih filmskih likova današnjice.


William Miller

Glavni protagonist filma 'Korak do slave', William Miller, nastao je po uzoru na stvarnog geeka i redatelja filma, Camerona Crowea samog. Poput mladog Williama, i Crowe je u svojoj tinejdžerskoj dobi imao tu ludu sreću da piskara za najeminentniji glazbeni časopis sedamdesetih i osamdesetih godina, čuveni Rolling Stone.

Ironično, da biste pisali u časopisu koji je u svoje doba praktički definirao modernu pop kulturu, morali ste biti glazbom opsjednuti klinac. William se odlično uklapa u taj profil – natprosječno je inteligentan za svoje godine iako je najmlađi u razredu, a bijeg od mučne svakodnevice nalazi upravo u glazbi.

Nakratko ga njegovo druženje s kul rock bendom potakne na razmišljanje da je i on jednako kul. Taj osjećaj ubrzo ipak isparava, nasreću, jer inače danas ne bismo imali Camerona Crowea kakvog poznajemo kroz njegove filmove koje je teško ne voljeti.


Hermione Granger

U hodnicima škole za mađijanje Hogwarts najveća štreberica zasigurno je mlada gospođica Hermione Granger, poznatija kao lijeva ruka najpoznatijeg čarobnjaka današnjice Harryja Pottera. Od malih nogu bila je ustrajna da se dokaže kao najbolja učenica, a i autorica poznatih knjiga J. K. Rowling opisuje njen karakter na granici genija.

Iz filma u film o avanturama malog čarobnjaka, Hermione dokazuje ponajprije sama sebi, ali i drugima da je uvijek najbolja.

Ako se prisjetimo prvog nastavka, Harryja i Rona upoznala je u Hogwarts Expressu prvog dana tražeći Nevillovu izgubljenu žabu, no obojici nije bila simpatična jer je stalno zapovijedala i puno pametovala. Ali s vremenom se trojac zbližio i postali su nerazdvojni prijatelji do kraja sage. Nije ni čudo jer bez njezinih uputa i vodstava, Harry ne bi znao što će sa svojim silnim talentom.

Hermione najbolje zna da štreberi nisu uvijek najomiljeniji u školi, a kamoli ako ste najpametnija učenica na godini i uvijek imate spreman odgovor na profesorovo pitanje, a gore i od same smrti je da vas izbace iz škole. No upravo njezino znanje često izvlači famozni trio iz nevolja, bilo da se radi o njihovim pustolovinama ili o školskim zadaćama. A nama je ostala u sjećanju kao pravi prijatelj s ispravnim vrijednostima.


Peter Parker

Prije nego što je postao super junak poznatiji kao Čovjek-pauk, bio je sasvim običan tinejdžer koji je sanjao kako će jednog dana stati na kraj svim nasilnicima.

Njegov tvorac Stan Lee upravo ga je tako zamislio, kao tipičnog povučenog mladića s naočalama kojeg zanima znanost i fotografija, a redatelj Sam Raimi dodao mu je neodoljivi štreberski šarm.

Ono što Spider-Mana razlikuje od drugih superherojskih strip uradaka status je glavnog junaka.

Raimijevo djelo je priča ne o Čovjeku-pauku, nego o njegovom tjelesnom udomitelju Peteru Parkeru. Taj je Parker, kojeg je izvrsno odglumio Tobey Maguire, sramežljiv i smušeni školarac, predmet ismijavanja, nezapažen i nekomunikativan.

Transformacije Parkera u Spider-Mana tako nije samo transformacija čovjeka u superjunaka, nego i ritual preobrazbe pubertetlije u muškarca kakav bi želio biti. Zasigurno će nam ostati u pamćenju kao jedan atipičan superjunak sa svakodnevnim srednjoškolskim problemima.