IN MEMORIAM

Claude Chabrol – odlazak prvoborca filmskog Novog vala

13.09.2010 u 09:37

Bionic
Reading

Bi li danas bilo Scorseseja, Lucasa i Tarantina da nije bilo Chabrola koji je stvorio suvremeni autorski film i lansirao Novi val sa svojim francuskim prijateljima?

Prošlo je više od pola stoljeća otkada je francuski Novi val krenuo u svoju nezaustavljivu kontraofenzivu na svjetski (čitaj: američki) film, mijenjajući sve pred sobom od SAD-a do Japana, stvarajući temelj za Scorseseje i Oshime, Tarantina i Imamure ovog svijeta. Novi val odavno, dakle, nije 'nov', ali je itekako zaslužan, kriv i odgovoran za puno toga 'novog' što se dogodilo svjetskoj kinematografiji u tih pedesetak godina – od autorske revolucije, u kojoj je redatelj postao važniji od studija i glumaca, do stilskih i narativnih transformacija pa i same eksplozije europskog filma godinama zatočenog u raljama Hollywooda. Novi val odradio je sve što je trebao odraditi pa i više od toga, a zaslužan za sve to dobrim je dijelom bio upravo i Claude Chabrol, francuski redatelj koji je slovio za 'mainstream' autora u grotlu često puno ekstremnijih, godarovski drskih i radikalnih kolega.

'The Bridesmaid'

No više od pola stoljeća jest velika brojka pa moramo biti spremni na to da se krenemo opraštati s ključnim revolucionarima – Truffaut je preminuo još 1984, u pedesetim godinama života, Godard, živ i aktivan, danas ima 80 godina, a Chabrol je preminuo jučer, upravo kao 80-godišnjak.

Rođen 24. lipnja 1930, Chabrol je još za odrastanja u Sardentu tijekom Drugog svjetskog rata postao zaljubljen u film, a iako je studirao farmakologiju, njegovi mladenački dani u Parizu obilježeni su druženjem s nekim novim filmskim klincima okupljenima u klubu ljubitelja sedme umjetnosti, kao što su Godard, Truffaut, Rohmer i Rivette. Zajedno su analizirali Hitchcockova remek-djela i gradili ideje za svoja. Chabrolova je karijera lansirana 1958. s 'Le Beau Serge' (početak Novog vala inspiriran upravo Hitchcockom), a zaključena s prošlogodišnjim krimićem 'Bellamy'; ono što ih povezuje jest razotkrivanje licemjerja francuskog društva, pri čemu je vodeća meta, naravno, hiperlicemjerna buržoazija čije maske samo čekaju biti skinute. Na kraju krajeva, i sam Chabrol je pripadao uglednoj pariškoj obitelji te se, kako je osobno izjavio, 'nikada ne bi usudio' krenuti u takav pothvat da nije bio 'insajder'.

'Bad Girls', 'The Butcher', 'Merci pour le chocolat'... samo su neki od naslova s kojima možete krenuti odavati gledalačku počast preminulom genijalcu, a dok se sada, nakon njegove smrti, svi od direktora prestižnih filmskih festivala do ministara kulture klanjaju njegovu životu i djelu, malo ljudi zna to da je Chabrol imao i iznimno velik utjecaj i na duboki američki underground, na indie kinematografiju iz radionice Troma Entertainment, danas jedinog istinski nezavisnog studija u SAD-u čiji je poglavica Lloyd Kaufman inspiraciju crpio upravo iz djela njemu omiljenog Chabrola, dok je francuski majstor glasno podržavao Kaufmanove koktele seksa, nasilja i bizarnog humora, kao primjer novog otpora filmskom i kulturnom establišmentu.

Više od pola stoljeća, dakle, jest velika brojka pa moramo biti spremni na to da se krenemo opraštati, ali oprostiti, znamo već, ne znači i zaboraviti – Chabrol je tijekom svoje burne karijere snimio preko 70 naslova pa probajte naći vremena za neki od njih, između novih nastavaka 'Sumraka' i romantičnih komedija sa Sandrom Bullock. Ne samo iz poštovanja, već i zbog toga što ćete vrlo vjerojatno uživati u onome što vidite. Tko zna, možda vam se i nakon gledanja promijeni život, baš onako kako je Chabrol mijenjao filmsku povijest.