KAKO SE DOŽIVLJAVAMO?

Znate li se predstaviti u najboljem svjetlu?

13.05.2012 u 08:39

Bionic
Reading

Način na koji sami sebe doživljavamo itekako utječe na naše odnose s drugima. Negativna slika o sebi znači manjak samopouzdanja, neutemeljeno pozitivna, pak, znači lažni osjećaj samopouzdanja. Oboje se može promijeniti!

Moja prijateljica Nataša ima psa pudlicu koji je manji od tostera, no to ga ne sprječava u tome da se svaki put kad izađe u šetnju upusti u borbu sa psima nekoliko puta većima od sebe. Svima je jasno da on ima problema s predodžbom samog sebe: on je mali pas koji sebe doživljava puno većim nego što jest.


Pojavom stalno šaljemo poruku

Mnogi od nas, kao i Natašin pas, predstavljaju se u svjetlu koje se baš ne podudara s objektivnim činjenicama. To može biti razorno za ostvarivanje naših ciljeva u poslu i svakodnevnom životu. Način na koji doživljavamo sebe uistinu utječe na naše odnose s drugim ljudima, piše portal Insideout.hr.

Ako, na primjer, imamo pretežno negativnu sliku o sebi (mislimo da smo previsoki, ili predebeli ili, iz bilo kojeg razloga, nedovoljno atraktivni, snažni, pametni ili sl.), to proizlazi iz nedostatka samopouzdanja, što ljudi oko nas lako primjećuju već po samom našem govoru tijela.

S druge strane, ako imamo pozitivnu sliku o sebi koja nema podlogu u našim stvarnim kvalitetama (npr. mislimo da odlično rukovodimo ljudima, a stalno govorimo povišenim zapovjednim glasom i nikad ih ne pohvaljujemo), bit ćemo zaslijepljeni lažnim osjećajem samopouzdanja i donositi odluke, započinjati akcije ili davati izjave koje mogu dovesti u pitanje našu profesionalnost (najblaže rečeno). Srećom, to je lako promijeniti!

Sve počinje analizom
U oba slučaju dobro je povremeno analizirati dojam koji ostavljamo, bilo da to napravimo sami ili da nam u tome pomognu drugi. To je važno jer dojam je jako moćan u komunikaciji. Da bismo saznali kako nas drugi vide, za početak pogledajmo objektivnim okom obiteljske fotografije i snimke. Primijetit ćemo mnoge detalje koji čine naš cjelokupni dojam, kao npr. kakvo nam je držanje, kako se ponašamo prema drugima, kakva nam je mimika lica, koliko djelujemo uredno i profesionalno i sl. Neki detalji će nam se svidjeti više, a neki manje.

Dobro je povremeno analizirati dojam koji ostavljamo

U sljedećem koraku možemo pitati svoje prijatelje koji nas dobro poznaju za iskreno mišljenje o tome kako izgledamo, kako se izražavamo te što stvari koje nosimo i prostor u kojem boravimo govore o nama.

Možemo ih pitati i za mišljenje o našem znanju, načinu izražavanja, raspoloženjima koja kod nas prevladavaju, kao i o odnosu prema sebi i drugima. Prethodno im, naravno, trebamo obećati da ih nećemo napadati ili se ljutiti na njihove opaske. Važno je to obećanje i održati!

Izgradnja dojma na pravim temeljima
Dobit ćete čitav niz informacija od kojih će vam mnoge biti drago vidjeti ili čuti. Na tim dobrim karakteristikama temeljite svoje zadovoljstvo i samopouzdanje. One s kojima ste manje zadovoljni možete promijeniti.

Odavno je napušten pristup da se ljudi ne mogu mijenjati. Ljudi se mogu mijenjati i usvajati bolje vrste ponašanja bez obzira na dob, razinu obrazovanja ili bilo koju drugu kategoriju. Jedina kategorija koja direktno utječe na mogućnost i veličinu promjene je - da to uistinu i hoćete! Veliki dio promjena možete učiniti i sami, a za one koje ne možete - potražite savjet prijatelja ili stručnih osoba. Najvažnije je da dođete do svog cilja, a to je da budete uistinu osoba kakva želite biti!

Na kraju, uvijek je dobro imati na umu mudru izreku čiji je autor Dan Zadra: 'Ne možemo se vratiti u prošlost i napraviti novi početak. No možemo početi sada i napraviti novi kraj'.

Tekst je preuzet s portala za primijenjenu psihologiju Insideout.hr.