MITSKI MIRISI

Vječni parfemi za kojima ne prestaje pomama

14.10.2011 u 09:52

Bionic
Reading

Parfemi predstavljaju svima dostupan luksuz, a čak i prazne bočice prava su umjetnička remek-djela

Prije stotinjak godina parfemi su predstavljali ekskluzivnu robu koju si nije mogao svatko priuštiti iako su bili buteljirani u neugledne bočice. Početkom 20. stoljeća parfemski reformator François Coty dosjetio se približiti mirisni luksuz široj publici. Angažirao je dizajnera nakita Renéa Laliquea da mu za parfeme L'Effleurt, Ambre Antique i Styx oblikuje kristalne bočice u maniri art decoa. Tako je počela ekspanzija razrađene ornamentike, reljefnih cvjetnih i figuralnih motiva na flakonima.

U moru ukrasnih bočica jedinstvena Coco odlučila se i dizajnom svoga prvog (i danas najprodavanijeg) parfema Chanel No.5 razlikovati od ostalih. Jednostavna bočica čistih linija iz 1921. gotovo je nepromijenjena, dok je masivni četvrtasti čep doživio najviše izmjena. Petica je prvi parfem koji nije bio posvećen samo jednoj cvjetnoj noti, sadržavao je sintetske sastojke (aldehide), a njegova bočica postavila je standarde za gotovo sve parfeme kuće Chanel.

Danas je teško naći originalni Shalimar u kristalnoj bočici, umjetničkom djelu Raymonda Guerlainea i Baccaratova dizajnera iz 1925. Proljetos je lansirana modernizirana verzija najprodavanijeg mirisa te parfemske kuće, Shalimar Parfum Initial. Prepoznatljiv orijentalni miris s naglašenom notom vanilije u vizualnom smislu 'legitimira' plavi lepezasti čep s kitnjastim svilenim privjeskom.

Neposredno nakon Drugog svjetskog rata Christian Dior afirmirao je ženstvene linije i redefinirao poratnu eleganciju modnom linijom New Look iz 1947. U mirisnom smislu utjelovio ju je parfemom Miss Dior i buteljirao u zaobljeni amforasti flakon od kristala Baccarat. Početkom 1950-ih i monsieur Dior promijenio je izgled kultnog parfema pretočivši ga u četvrtastu bočicu s kvadratičastim reljefom i ukrasivši ga srebrnom mašnicom, kakvu nosi i danas.

Sin Diorove kolegice Nine Robert Ricci lansirao je 1951. fascinantnu bočicu za parfem L'Air du Temps (koji je predstavljen tri godine prije). Bio je to prvi cvjetni parfem sa sintetski dobivenim molekulama koje simuliraju miris sunca na koži. Miris je za tadašnji ukus bio prelagan, ali pronašao je više nego zahvalnu publiku među mladim ženama i djevojkama. Do danas nije nadmašen izgled njegova flakona, točnije trodimenzionalnog kristalnog čepa koji prikazuje 'poljubac' dvije raskriljene golubice. Simbolizirale su 'vjetar promjene' nakon mračnih godina rata.