PERVERZNO SKUPE IGRAČKE

Superluksuzne jahte naručuju se unatoč krizi

09.11.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Unatoč krizi, čuveni dizajner jahti Espen Oeino najavljuje dovršetak 133-metarske Serene. Jahta nije velika kao Abramovićeva Eclipse, no ima kinodvoranu na otvorenom i 'snježnu sobu' u kojoj će se za vrućih ljetnih plovidbi gosti moći ohladiti u simuliranoj mećavi. Naručitelj nepoznat

Ruski oligarh Roman Abramovič imao je četiri jahte, ali ljetos je sve zasjenila najnovija Eclipse, najveća jahta na svijetu u privatnom vlasništvu. Njemačkom brodogradilištu Blohm & Voss trebalo je četiri godine da dovrši to čudesno plovilo. Njegov ured za odnose s javnošću ne želi otkriti točne dimenzije, ali se pretpostavlja da je dugačka između 160 i 180 metara, barem koji metar više od dosadašnje rekorderke Dubai u vlasništvu šeika Muhameda bin Rašida al-Maktuma. Koštala je negdje između 300 i 600 milijuna eura, ima osam platformi, od kojih su dvije heliodromi, 11 kabina za goste, dva bazena od kojih se jedan pretvara u plesni podij, mini-podmornicu, radarski sustav s proturaketnim štitom i elektronski štit protiv paparazza, a na brodu opslužuje 70 članova posade.

Krevet u glavnoj spavaonici na jahti Candyscape II rotira se prema kretanju sunca

'Milijun eura mjesečno za održavanje?' čudi se jedan Abramovičev ruski kolega, pa Eclipse nije samo skupa igračka, nego i zadivljujući dokaz moći čovjeka koji je zbog kolapsa ruske čelične industrije samo 2009. izgubio polovinu od svojih 23,5 milijarde dolara.

Bogataši ne pokazuju znakove slabosti

Tako je to s najbogatijima, koji, ni kada gube, ne smiju pokazati znakove slabosti. Najveće jahte na svijetu kao simboli apsolutnog luksuza zbog toga punim motorima i jedrima plove i u recesiji, a u ovim vremenima krize oni manjeg kalibra više ih ne izlažu u St. Tropezu, Monte Carlu ili Cannesu, nego su ih usidrili u tihim hrvatskim, grčkim ili nekim drugim marinama Provanse. 'Ako niste najbogatiji od bogatih, bolje vam je ne pokazivati ono što imate', kaže jedan njemački graditelj jahti.

Sredinom ovoga desetljeća, kada se činilo da svjetskom ekonomskom bumu nema kraja, brodogradilišta nisu mogla sagraditi toliko luksuznih jahti kolika je bila za njima potražnja. Trebalo je 50 godina da veličinom i raskoši dosegnu one izgrađene prije početka Velike svjetske krize 1929. Pomamu za njima pokrenuo je osamdesetih trgovac oružjem Adnan Khashoggi, ploveći Nabilom, dugačkom 85 metara, a bum je dosegnut negdje 2004. Ali prošla su vremena kada bi vlasnik superjahtu, vrijednu 35 milijuna dolara, prodao za 75 milijuna 'tamo nekome iz bivšeg Sovjetskog Saveza'. Neke nove jahte dovršene su samo zato što im je izgradnja započela prije krize, pa bi vlasnici bili u većem gubitku da je prekinu, nego da je dovrše. Neki novi inovativni koncepti moraju pričekati bolja vremena, kao na primjer projekt ekološki samoodrživog 'plovećeg otoka' vrijednog 130 milijuna dolara u izvedbi tvrtke Wally specijalizirane za dizajniranje jahti i glisera te francuske tvrtke Hermes. Broker za jahte Nicholas Edmiston, čija su klijentela američki, europski i ruski milijarderi, žali se u magazinu Vanity Fair da u trenutačnoj pat-situaciji nitko ne kupuje, a niti prodaje svoje luksuzne igračke, pa je jednu od rijetkih uspio preprodati za samo 65 milijuna dolara, 35 milijuna manje od cijene koju je prvotni vlasnik platio u ljeto 2008. godine.

U kriznim vremenima čak i tajkuni uče štedjeti, jer shvaćaju da je plovidba prekrasna razbibriga, ali financijsko samoubojstvo, pa za samo 2,3 milijuna dolara mogu postati jedan od osam suvlasnika sasvim pristojne jahte Ocean Emerald, jedne od četiriju u seriji, dugačke 41 metar, u kojoj svaki od njih može uživati mjesec dana u godini.

Do izgradnje jahte Eclipse, rekorderka je bila jahta Dubai

Luksuz na kvadrat

Rješenje je i rentiranje. Kolosalna 82-metarska Alfa Nero za 12 putnika i 28 članova posade, s bazenom koji se pretvara u heliodrom, iznajmljuje se za 1,1 milijun dolara tjedno, ne računajući 650.000 dolara za punjenje rezervoara gorivom. Motorna jahta Candyscape II, dugačka 61,8 metara, s jacuzzijem za 12 osoba i rotirajućim krevetom prema kretanju sunca u glavnoj spavaonici, vlasnici, braća Nick i Christian Candy, iznajmljuju za 585.000 dolara tjedno, ali se tuže da su uz 3,2 milijuna dolara godišnjih troškova održavanja jedva na nuli.

Prodaja plovila u svijetu se prošle godine smanjila za 25 posto, a oko 2.500 proizvođača zbog recesije je moralo otpustiti svakog četvrtog radnika. Ipak, na ovogodišnjem sajmu plovila Boot Duesseldorf, najskuplju jahtu Espreso, dugačku 38 metara kupio je za 12,3 milijuna eura jedan grčki tajkun. U 41-godišnjoj povijesti Sajma, bila je to druga najveća izložena jahta, pa u krizna vremena za neke nema krize, naročito u najzaduženijoj zemlji EU, ugušenoj štrajkovima. Jedna od najluksuznijih jahti na svijetu, ružičasto-siva Baracuda, porinuta u Pireju 2008, također pripada Grkinji Angeli Ismailos.

Romantična superjahta iz 1938. Blue Bird rekonstruirana je do zadnjeg detalja

Prema onoj 'što je zemlja u većim nevoljama, to su rastrošniji njezini tajkuni' i u nas nema krize, ako je suditi po luksuznim krstaricama Jadrana. Najveća jahta u Hrvata je 44-metarski Agram, vlasnika osiguravateljskog koncerna Agram Dubravka Grgića, vrijedan 20 milijuna eura, 13 metara dulja od njegove prethodne jahte Klobuk, nazvane prema vlasnikovu rodnom selu blizu Ljubuškog. Iza njega je 36,5 metarski Benetti Classic 120 nazvan Vila Velebita III Pave Zubaka za 12 putnika i osam članova posade, vrijedna 15 milijuna eura, a njoj se pridružuje 33,5-metarska Mangusta 108 povratnika Luke Rajića vrijedna 10 milijuna eura i jednako skupa Maiora 34, zvana Joke Željka Keruma.

Jadranom jure i moćnije i skuplje jahte u vlasništvu srpskih tajkuna, poput 38-metarskog Aleksandra V, vlasnika kralja šećera, Miodraga Kostića Koleta, a u škveru u Kraljevici izgrađena je 50-metarska morska ljepotica JoyMe, posebne koloritne vanjštine, prepoznatljive na pet milja udaljenosti. Vlasnik Philip Zepter, za nju je izdvojio 30 milijuna eura, a kralj posuđa bezuspješno je želio kupiti i naše brodogradilište.

A svjetskim oceanima plove neki od najneobičnijih dizajnerskih ekstravagancija na moru. Jedna od takvih je romantična Blue Bird, do u zadnji detalj rekonstruirana superjahta iz 1938. nasljednika američkog industrijalca Paula Gettyja, jahta Main, kralja modnih krpica Giorgia Armanija ili 'ploveće remek-djelo' Guilty, dizajn jednog od trenutačno najprodavanijih suvremenih slikara Jeffa Koonsa, u vlasništvu Dakisa Noannoua, građevinskog magnata s Cipra.

To su 'jahte s dušom', a vlasnici onih koje prije svega moraju pokazati novac i moć trenutačno su šeici s Bliskog istoka i ruski oligarsi, a sve se češće javljaju interesenti iz Indije i Kine. Čuveni dizajner jahti Espen Oeino najavljuje dovršetak čudesne 133-metarske Serene. Jahta nije velika kao Abramovičeva, no zato ima kinodvoranu na otvorenom i 'snježnu sobu' u kojoj će se za vrućih ljetnih plovidbi gosti moći ohladiti u simuliranoj mećavi. Naručitelj nepoznat. Krizi usprkos.