HUMANITARNI RAD

Pomažu li više slavni siromašnima ili siromašni slavnima?

15.08.2012 u 08:29

Bionic
Reading

Kako dobročinstvom nahraniti dobar imidž bogatih celebrityja? Došavši u krizu, starletu Kim Kardashian PR stručnjaci hitno su poslali na Haiti zgromljen potresom, tajfunom i kolerom, među stotine tisuća beskućnika, u grotlo ljudske nevolje, da ukaže na njihove patnje i pokaže kako i s lakiranim noktima i dekolteom do bradavica može suosjećati s tuđim nesrećama. Ne postaje li filantropija smokvin list za nečiju karijeru?

Nakon što se poslije glamuroznog vjenčanja, koje je samo po sebi bilo TV-šou, razvela od košarkaša Krisa Humphriesa po isteku medenog mjeseca, karijera Kim Kardashian krenula je nizvodnim tokom. Slavna po tome što se ne zna zašto je slavna, starleta i posvuduša Kardashian zarađivala je gomilu novca, no u tom trenutku TV-gledatelji i ostali kao da su se umorili od njezine značajne beznačajnosti.

Zato je na scenu stupila organizacija poput Global Philanthropy Groupa, jedna u nizu kompanija koje pomažu superbogatima u njihovim filantropskim pothvatima. One su veza između onih koji daju te nevoljnika kojima je uslijed prirodnih i drugih katastrofa potrebna pomoć, pri čemu i same dobro zarađuju. Logika je sljedeća: slavni imaju novca i utjecaja u javnosti, ali ne znaju kako ga pametno utrošiti u dobrotvorne svrhe a da im se pritom takva investicija u vlastiti imidž najbolje isplati, pa su se tu našli posrednici. I tako je Kardashian hitno poslana na Haiti zgromljen potresom, tajfunom i kolerom, među stotine tisuća beskućnika, u grotlo ljudske nevolje, da, kao, ukaže na njihove patnje i pokaže kako i lakiranih noktiju i dekolteom do bradavica može suosjećati s tuđim nesrećama. Haiti kao smokvin list za nečiju (upitnu) karijeru?

'Nitko nije vjerovao da je Kardashian otišla na Haiti iz humanitarnih razloga, jer svi znaju da je oportunist i medijski manipulator', kaže holivudski stručnjak za marketing Terry Press u The Guardianu. 'Stvar je jednostavna - PR stratezi poslali su je tamo zato da pokažu kako nešto ima u glavi. Netko tko se igra filantropa, ne može se odijevati poput jeftine starlete.'

Kompaniju Global Philantrophy Group osnovali su supružnici Trevor i Maggie Neilson, a među njihovim klijentima bili su ili jesu Angelina Jolie i Brad Pitt, Ashton Kutcher i bivša žena Demi Moore, Ben Stiller, Shakira i Madonna. Neilson je nakon studija kratko radio u Bijeloj kući u vrijeme Billa Clintona, a potom u filantropskoj Zakladi Bill & Melinda Gates, najvećoj i najbogatijoj u SAD-u. Prateći dobrotvorni angažman Bona iz grupe U2, koji je zahvaljujući glazbenoj slavi mogao pokucati na vrata Georgea Busha i Tonyja Blaira, Terry Neilson došao je na ideju pokretanja vlastite kompanije. Budući da je sam bio nepoznat javnosti, morao je angažirati neko slavno lice te mu je prva odskočna daska bila Angelina Jolie.

Jolie je u to vrijeme već bila poznata oskarovka, ali jednako tako poznata po divljem i otkačenom ponašanju iza kamera. Pamtilo se njezino vjenčanje s glumcem Jonnyjem Leejem Millerom, kada se pojavila u majici s imenom mladoženje ispisanim vlastitom krvlju. Na dodjeli MTV-jevih nagrada, zajedno je s novim mužem Billyjem Bobom Thorntonom na zaprepaštenje publike izjavila kako su na putu do dvorane vodili divlju ljubav itd. Bilo je jasno da je vrag odnio šalu, pa su je neki PR-ovci savjetovali da javni imidž spasi nekom dobrom dobrotvornom akcijom. I doista, tijekom snimanja 'Lare Croft', u Kambodži je posjetila izbjeglički kamp i već sljedeće godine postala UN-ova ambasadorica dobre volje.

No 2004., kada je na snimanju 'Gospodina i gospođe Smith' zbog ljubavne afere s Bradom Pittom bila jedna od najomraženijih u Hollywoodu jer je slomila Pittov brak s popularnom Jennifer Aniston, pojavio se Neilson s cijelim planom dobrotvornih akcija koje će od Angeline i Brada kao para stvoriti ono što su danas. Ostalo znate. Krajem 2006., Jolie je pozirala pred fotografima celebrity magazina s usvojenim kambodžanskim sinom Maddoxom, a tako zarađeni novac namijenila borbi protiv gladi u toj zemlji. Tjednik Time te je fotografije platio 750.000 dolara, People je objavio ekskluzivnu priču naslovivši je 'Angelina Jolie: misija u Kambodži', o tome su se raspisali i drugi, a Esquire je uzvišenim tonom pitao zašto zbog njezine velikodušnosti, posvećenosti i hrabrosti ne bi bila proglašena 'najboljom ženom svijeta'.

'Bio je to pun pogodak. Nakon toga nisam se mogao obraniti od celebrityja; ugovori su se redali brzinom svjetlosti, bum, bum, bum', sjeća se Neilson u The Guardianu.

U Hollywoodu je uslijedila moda usvajanja djece iz Afrike i Dalekog istoka, u čemu je prednjačila i Madonna, a Jolie je od rađanja svog prvog djeteta na afričkom tlu do Sarajeva izgradila imidž holivudske majke Tereze. Prema mišljenju Terryja Pressa, Angelina je najbolji dokaz kako filantropija može kreirati i spasiti javni imidž. Za razliku od nekih – kaže Press – koji se dobrotvornom akcijom posluže jednokratno, Angelina to radi kontinuirano.

I doista, nakon dobrotvornog izleta na Haiti Kim Kardashian više ne želi gledati bijedu, a Angelina Jolie s rupcem na glavi u ime UN- ove Komisije za izbjeglice posjećuje žrtve poplave u Pakistanu. Za razliku od bivše žene Paula McCartneyja Heather Mills koja se nakratko zanimala za probleme razminiravanja, a onda nestala s popisa dobrotvoraca, Angelina se upustila i u filmsko interpretiranje rata u BiH.

'Sviđalo se to nama ili ne, glamurozni celebrityji snažno su oružje kada je riječ o skretanju pozornosti na kompleksne probleme nimalo glamuroznih dijelova svijeta kao što su Darfur ili Somalija. Tamo gdje do običnog građanina ne dopire službena vanjska politika, dopiru glumci i pjevači', rekao je Neilson.

A korištenje imena slavnih za ubiranje novca i organiziranje pomoći onima u nevolji nije ništa nova. Još je Shirley Temple promovirala ratne obveznice, a Audrey Hepburn putovala Afrikom i prikupljala donacije za UNICEF. Ali Audrey je to radila bez osobne računice, dobrotvornim angažmanom nije spašavala sliku o sebi u javnosti, niti je to bio inicijalni razlog zbog kojeg se posvetila spašavanju gladne djece. Procvat filantropije slavnih stoga je pobudio sumnju u iskrene namjere superbogatih filantropa. Pri dobrotvornim pohodima neke zvijezde, kaže Neilson, očekuju kraljevski tretman, od besplatnog smještaja u prvoklasnim hotelima i medijske pažnje, do sitnih poklona na odlasku, kao da odlaze na promocijsku turneju, a ne u sredine gdje caruju glad i bolest. S vremenom se stoga sve češće postavljalo pitanje kome filantropija više koristi – onima kojima je pomoć namijenjena ili celebrityjima koji pružaju pomoć. Neki su zlobnici čak svojedobno tvrdili da je Bill Gates osnovao sve one filantropske zaklade kao dimnu zavjesu za monopolistički položaj Microsofta.

U pružanju pomoći, bogati celebrityji nerijetko ne troše vlastiti novac, nego koriste popularnost da ga uberu od svoje publike. Tako je to činila i Madonna. Nakon usvajanja dvoje djece iz Malawija u jugoistočnoj Africi 2006., osnovala je Zakladu Malawi, prepustivši Međunarodnom kabala centru organizaciju niza gala večera i zabava na kojima je prikupljeno 18 milijuna dolara za izgradnju škole za žensku siročad. Godine 2010., pjevačica je uz golemu medijsku pompu položila kamen temeljac, ali godinu kasnije radovi su obustavljeni. Razlog? Od pustih 18 milijuna, samom projektu bilo je namijenjeno tek 3,8 milijuna, jer je ostalo otišlo na silnu administraciju i organizaciju, no u samu gradnju utrošeno je tek 850.000. Ostatak se – prema pisanju Newsweeka – zagubio u Međunarodnom kabala centru.

Tako su se malo-pomalo svi komotno namirili: fotografija slavne dobročiniteljice okružene tužnim djevojčicama obišla je svijet i donijela joj simpatije, silni organizatori i administratori su pedantno naplatili svaki radni sat, a kabala centar zašušurio ostatak. Namireni su svi osim napuštenih djevojčica siromašnog Malawija, koje i dalje pohađaju nastavu u nekoj slamnatoj straćari.