FUTURA

Jesu li križanci automobila i motocikla budućnost transporta?

13.10.2009 u 14:11

Bionic
Reading

Je li tek slučajnost da su za tokijski salon već dva proizvođača najavila premijeru svojih konceptnih automobila koji inspiraciju vuku iz svijeta motocikala? Nissan će u Japanu pokazati svoj koncept Land Glider, a na BMW-ovom štandu pažnju će plijeniti koncept SIMPLE

Oba modela još su daleko od serijske proizvodnje. Nissanov se, primjerice, koristi tehnologijom 'drive by wire' za prijenos informacije od upravljačkog sklopa do prijenosa, a vozilom se upravlja putem joysticka. Prednosti ovakvih vozila su evidentne budući da spajaju ono najbolje iz oba svijeta – motocikala i automobila. Kompaktne dimenzije osiguravaju im lakše manevriranje gradskim gužvama kao i pronalaženje dovoljno velikog parkirnog prostora. Oblik karoserije također osigurava nizak koeficijent aerodinamičkog otpora što se u kombinaciji s malom masom odražava na nisku potrošnju goriva. Ovakva vozila pritom su sigurnija od motocikala budući da nude kruću šasiju i zatvorenu karoseriju pa im je pasivna sigurnost na razini one kod malenih automobila.

Njihov najveći problem, gdje jedan putnik sjedi u tandemu iza drugog, jest stabilnost. Zbog relativno visoke a uske karoserije, težište automobila je previsoko pa je pri većim brzinama prevrtanje zajamčeno. Rješenje leži u naginjanju same karoserije, odnosno spuštanju težišta, koje se u slučaju spomenutih dvaju koncepata izvodi potpuno automatski. Centralne procesorske jedinice analiziraju podatke o brzini vozila i kutu zakrenutosti upravljača, odnosno u slučaju Nissana nagiba joysticka te automatski naginju karoseriju vozila u jednom ili drugom smjeru.

BMW-u je ovo već drugi koncept na tri kotača u posljednje tri godine. Prvi je bio koncept CLEVER koji su Bavarci predstavili na ženevskom salonu 2006. Tada, kao i sada, BMW-ov koncept imao je smješten jedan upravljački kotač sprijeda te dva pogonska straga. CLEVER je pogonio maleni BMW-ov agregat od 230 kubičnih centimetara prilagođen za rad s prirodnim plinom koji je razvijao 17 KS i 35 Nm okretnog momenta. U slučaju SIMPLE-a snaga je porasla na 48 KS iz motora nepoznate zapremnine i karakteristika, a pogonu je pridodan i električni motor. Dok je CLEVER trošio 2,4 litre prirodnog plina na stotinu kilometara, SIMPLE isti put prevaljuje s dvjema litrama odnosno šest kWh električne energije. Inovativni koncept navodno je sposoban postići maksimalnu brzinu od čak 200 km/h što može zahvaliti iznimno niskom koeficijentu aerodinamičkog otpora od svega 0,18 Cd.

Premda SIMPLE doista djeluje inovativno i futuristički, zlobnici će primijetiti da je BMW njime samo 'otkrio toplu vodu'. Gotovo identičan koncept donedavno je proizvodio nizozemski proizvođač Carver. Carver One pogonio je 660-kubični četverocilindrični agregat snage 65 KS i 100 Nm koji je postizao 185 km/h maksimalne brzine te s mjesta do 100 km/h sprintao za 8,2 sekunde. Carver se koristio tehnologijom DVC Dynamic Vehicle Control kako bi u zavoju nagnuo karoseriju do 45 stupnjeva u jednom, odnosno drugom smjeru, a istu je tehnologiju ponudio i drugim proizvođačima.

Serijski model debitirao je na salonu u Ženevi 2007, a nakon dvije godine proizvodnje, prodano je svega 200 primjeraka. Carver je ove godine bankrotirao te barem nakratko zaustavio evoluciju ovog tipa vozila. Hoće li novi globalni izazovi ponovno uskrsnuti ideju o automobilima inspiriranim motociklima, ostaje za vidjeti. Salon automobila u Tokiju zasad se pokazuje kao pomak u dobrom smjeru.