NAGRADE HRVATSKOG GLUMIŠTA

Vid Balog: Menzel je bio oduševljen našim Švejkom

25.11.2009 u 09:00

Bionic
Reading

Održana u utorak navečer u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, 18. dodjela Nagrada hrvatskog glumišta ponovo je okupila svu silu hrvatskih glumica i glumaca te ostalih umjetnika koji tvore tu mašineriju scenske i izvedbene umjetnosti

I dok su mediji uglavnom preplavljeni glumicama i glumcima koje svakodnevno gledamo u sapunicama ili pak o njima čitamo zbog aktualnih preljuba, incidenata i skandala, dodjela Nagrada hrvatskog glumišta okuplja ono najbolje što u ovom trenutku nudi hrvatski teatar.


Posebno je bilo lijepo za vidjeti, što je naglasila i ravnateljica Baleta HNK u Zagrebu Irena Pasarić, da se napokon puno pažnje poklanja baletu i baletnim umjetnicima, a nema sumnje da su, ako je suditi po reakciji publike koju su činile uglavnom kolege iz branše, dobitnici nagrada ujedno i umjetnici koji su to ove godine zaslužili. Neki, poput dobitnika nagrade za sporednu mušku ulogu Damira Lončara za ulogu Feldkurata Otta Katza u predstavi 'Dobri vojak Švejk', odavno su se prestali nadati: 'Nisam baš previše očekivao ovu nagradu. Nakon pet, šest nominacija, nagrade su me uvijek mimoišle pa sam odustao od očekivanja, tako da sam se iznenadio', rekao je Lončar za tportal.

Unatoč tome što je ceremonija dodjele nagrada bila razvučena i što gledalište nije bilo ispunjeno do posljednjeg mjesta, bilo je lijepo vidjeti i čuti najstariju generaciju glumaca kako prije dodjele razgovaraju o hedonističko-gastronomskim avanturama, dok istovremeno mlade glumačke snage spremno poziraju pred fotoaparatima, a neki su se pak ponašali kao da su došli na još jedan party.

Dobitnik nagrade za glavnu mušku ulogu u drami je Vid Balog. Osvojio ju je za ulogu Josefa Švejka u predstavi 'Dobri vojak Švejk' u izvedbi Zagrebačkog gradskog kazališta Komedija, a za tportal je spremno iznio svoje dojmove o nagradi i samoj ulozi: 'Nisam nikad u životu tak puno delal na nekom projektu. Punih šest mjeseci, ujutro i navečer, smo Damir Lončar i ja, ansambl i ja, ekipa i ja radili na predstavi. Kad je Jiri Menzel prije nekih dva tjedna došao pogledati 'Švejka', kanil se zadržati deset minuta. Ostal je na obadva čina. Rekel je jedno priznanje koje meni osobno strašno puno znači. Veličanstveno je kad ti oskarovac iz Češke za češki komad oda priznanje, odnosno za češki komad koji smo mi adaptirali. Prvi put se taj Švejk pojavio kao topli domobran, kao jedno otvoreno srce, i prvi put, prema riječima Jirija Menzela, nije predstavljen kao budala, već kao dobar čovjek koji se snalazi u ratnoj mašineriji Prvog svjetskog rata i pokušava preživjeti. Svi su naši horvatski domobrani nosili glavu u torbi, ne samo u Prvom ili Drugom svjetskom ratu ili nedavnom ratu. Nekako u spomen svima njima veselim se da je ta predstava naišla na tako topao odjek kod publike i kritike. U ovo predbožićno vrijeme donijela je jednu razdraganost koju su mnogi prepoznali. Svima njima hvala. Bez njihovog pljeska, niti 'Švejk' niti bilo koja druga predstava ne bi mogle živjeti.'

Paolo Magelli

Najboljom dramskom predstavom ove je godine proglašen 'Zagrebački pentagram' u režiji Paola Magellija i izvedbi Zagrebačkog kazališta mladih (ZKM), a Magelli je dobio i nagradu za najbolje redateljsko ostvarenje u drami za istu predstavu te je prava osoba za razgovor o stanju u hrvatskom teatru:

'Situacija je vrlo rizična. Kada je kriza, treba investirati puno više u kulturu. Zagreb se širi i hitno mu trebaju novi objekti kako bi ovi mladi ljudi dobili nove prostore. Pričamo puno o Vukovaru, a ništa ne otvaramo. Vinkovci, Šibenik, Zadar… I Samobor i Karlovac također. Trebali bismo napraviti puno više za teatar. Bitno je da jedan narod koji ima ekonomsku, ali i intelektualnu krizu shvati koliko je kultura važna. Ekonomska kriza je i pitanje intelekta i duhovnosti. Mislim da bi trebalo daleko više uložiti u kulturu. Ljudi na vlasti ne razumiju dovoljno važnost kulture.'

Nakon završetka ceremonije dodjele Nagrada hrvatskog glumišta, održan je i prigodni domjenak koji je u drugi plan stavio umjetničku stranu manifestacije prepustivši glavnim akterima da se više posvete nekim običnim ljudskim problemima, da ne kažemo tračevima.