8. OŽUJKA

U Kerempuhu: Kultni 'Gruntovčani' postali su krimić za 21. stoljeće

26.02.2020 u 15:15

Bionic
Reading

Predstava 'Gruntovčani', koju premijerno u Satiričkom kazalištu Kerempuh 8. ožujka postavljaju Boris Svrtan i Rajko Minković, bit će, kako je najavljeno u srijedu, hommage kultnom mikrosvijetu iz pera Mladena Kerstnera uobličenom u 'krimić za 21. stoljeće' koji postavlja pitanja o stanju hrvatskoga društva danas

Adaptaciju je, po Kerstnerovoj komediji 'Weekend u Gruntovcu'l izvođenoj u zagrebačkom kazalištu Komediji sedamdesetih godina prošloga stoljeća, napravio Boris Svrtan, koji supotpisuje i režiju. Kerstnerovi 'Gruntovčani' veliku su popularnost stekli dramskom serijom u režiji Kreše Golika iz 1975., a nova Kerempuhova predstava, kako je rekao Svrtan na konferenciji za novinare, koristi poznati predložak za propitivanje stanja hrvatskog društva danas.

"'Gruntovčani' su bili humorni i ozbiljan amblem hrvatske šutnje, to je bio Kerstnerov katapult koji nas je na neki način izbacio iz cipela', kazao je Svrtan u Kerempuhu, nakon što su novinarima prikazana dva kratka prizora. Kerempuhovi 'Gruntovčani' bit će 'hrvatska šutnja broj 2', dodao je.

Nezaboravne likove koji su postali dio kolektivnog imaginarija – Dudeka, Regicu, Presvetlog, Cinobera i druge – Svrtanova adaptacija postavlja pred izazove novoga doba, uvodeći dodatni lik u dramatizaciju: državnu tajnicu Marinelu Puvalo (Ornela Vištica), predstavnicu novog hrvatskog kapitalizma koja u imaginarno podravsko selo donosi megalomansku ideju o gradnji spojnice na europski koridor i industrijske zone.

Njezinim dolaskom u Gruntovec, 'gdje su svi već ionako spremni za korupciju', predstava postavlja pitanje 'kakvo smo društvo danas, u kakvo ogledalo gledamo, ako jedini čovjek koji je najveći idealist i poštenjak biva izguran i izvrgnut ruglu kao nevažan i lud čovjek', rekao je Svrtan. Kerempuhovi 'Gruntovčani' žele postići da nakon smijeha i navale emocija, publika sa sobom ponese poticaj za promišljanje o vremenu u kojem živimo, dodao je.

Predstava će biti hommage nezaboravnim likovima, 'studija karaktera', u kojoj su 'slijedeći Kerstnera, napravili krimić za 21. stoljeće, pazeći da po putu ne pogubimo niti jednu od karakteristika tih likova, koristeći ih kao primjer i metaforu maloga čovjeka i Gruntovca kao lica Hrvatske danas'. 'Nadam se da će to publika prepoznati', poručio je Svrtan.

'U glavi smo i dalje isti'

Rajko Minković, koji sa Svrtanom 'sjedi u koredateljskom čamcu', posebno se osvrnuo na ansambl mahom sastavljen od glumaca koji se u vrijeme 'Gruntovčana' nisu ni rodili.

'Oni su u ovu predstavu donijeli jednu divnu senzibilnost, prebacujući priču u današnje vrijeme a da nismo izgubili ništa od onoga što je u samome testu. Interesantno je kako se puno toga promijenilo, ali je interesantno i to da smo u glavi ostali isti', rekao je Minković, ocijenivši da će ova predstava sasvim sigurno 'procvasti pred publikom'.

U predstavi igraju Matija Šakoronja (Dudek), Mirela Videk Hranjec (Regica), Hrvoje Kečkeš (Presvetli), Boris Svrtan (Cinober), Filip Detelić/Borko Perić (Matula), Ivica Zadro (Martin), Nina Erak Svrtan (Gretica), Anita Matić Delić (Kata), Luka Petrušić (Besni), Ines Bojanić (Babica/Roza), Maja Posavec (Cila / Pjevačica), Ornela Vištica (Marinela Puvalo), Josip Brakus (Jura / Rok Vađon / Štef), i Karlo Mlinar (Inženjer / Videk / Konobar).

Prepoznatljivo, ali i novo

Šakoronja je kazao kako je za njega najveća odgovornost bila na temelju jedne od najpoznatijih uloga u hrvatskoj kinematografiji stvoriti novi lik, koji zadržava očekivanu prepoznatljivost ali i sadrži nešto novo. 'Pokojni Martin Sagner napravio je zaista maestralnu ulogu. Meni je ostalo napraviti nešto drukčije, malo pomaknuto ali opet da ostane isto', rekao je.

Mirelu Videk, koja utjelovljuje Regicu, Svrtanov je poziv, kako je rekla, privatno strašno razveselio, a glumački dosta zapitao. 'Regica je sa mnom rasla i razvijala se, sprijateljile smo se jako brzo i veliki mi je gušt igrati ju', rekla je Videk.

U velikoj ansambl predstavi uloga Presvetloga povjerena je Kečkešu, koji se složio da je 'uvijek opasno raditi nešto što je toliko usađeno u svijest ljudi', ostati na tragu serije, pokazati prepoznatljive elemente, a opet dati svoj pečat. Najveći je izazov bio naći balans, dodao je.

Ulogu 'globalizirane Hrvatske koja dolazi u Gruntovec' u liku Marinele Puvalo igra Ornela Vištica. 'Ta uloga govori o današnjoj situaciji u društvu, o tome kako svakakav vid globalizacije determinira maloga čovjeka, koji se trudi i radi a ne može doći do ostvarenja svojih ciljeva; pokazujući koliko se politika danas bavi nama i onda kada se mi ne želimo baviti njome', rekla je Vištica.

Veliki naglasak na jeziku

U komadu se govori 'kerstnersovksi jezik, koji je mješavina zagorskog i podravskog' o čemu se, naglasio je ravnatelj Kerempuha Roman Šušković-Stipanović, vodila posebna pažnja, uz pomoć jezične savjetnice Ines Carović.

'Posebnu smo pažnju posvetili jeziku, da sve bude ispeglano i ujednačeno, i zato nam je bilo jako važno posebnu pažnju posvetiti kajkavskom jeziku kojega se inače nema toliko prilike slušati na sceni', rekao je Šušković-Stipanović.

Originalnu filmsku glazbu Živana Cvitkovića u predstavi izvodi Glazbena skupina Cinkuši, koji su 'dodali i nešto svoje'.

'Imamo velika očekivanja od predstave i gotovo smo sigurni da ćemo ta očekivanja kod publike i opravdati i da će predstava imati jedan dugi vijek', poručio je ravnatelj Krempuha.

Autorski tim zaokružuju kostimografkinja Vedrana Rapić i oblikovatelj svjetla Aleksandar Mondecar.