PARALLEL NIPPON

Suvremena japanska arhitektura u MSU-u

20.07.2011 u 12:55

Bionic
Reading

U Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, a u organizaciji Veleposlanstva Japana, otvorena je izložba suvremene japanske arhitekture, pod nazivom 'Parallel Nippon' (Paralelni Japan), koja će se moći razgledati do 6. kolovoza 2011.

Izložbu koja obuhvaća ponajbolje od impozantne suvremene japanske arhitekture otvorio je veleposlanik Yoshio Tamura. Izložba, koju je osmislila organizacija The Japan Foundation u suradnji s Institutom arhitekture Japana, realizirana je u suradnji s tvrtkom JTI Zagreb.

Predavanje o japanskoj arhitekturi može se poslušati u četvrtak, 21. srpnja u 19 sati u Muzeju suvremene umjetnosti. Predavačica je Melita Rački, gostujuća profesorica na poznatim svjetskim sveučilištima te bivša stipendistica japanske vlade na studiju arhitekture u Japanu.

Izložene su 124 fotografije, makete i arhitektonski origamiji, a materijal je podijeljen u četiri ciklusa: Grad – centar i periferija, Život – od rođenja do smrti, Kultura – okoliš, informacija i umjetnost te Stanovanje – adaptacija ili gušenje.

Ova putujuća izložba ima za cilj registrirati arhitektonsku produkciju u Japanu u desetljeću u kojem su se pojavile nove dizajnerske vrednote koje su vodile brigu o zahtjevima novoga vremena.

Na jednom su mjestu okupljeni ponajbolji arhitekti kao što su Shigueru Ban, Tadao Ando, ured SANAA (arhitekti Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa), pobjednik Pritzkerove nagrade 2010, Jun Aoki, Yoshio Taniguchi, Toyo Ito, Tomoyuki Utsumi, ali i stranci poput Švicaraca Herzoga & de Meurona. Izložba pokazuje partikularnost japanskoga društva, na ekonomskim promjenama, ali i na javnoj politici koja koristi baštinu, no usmjerava ju u nove pravce kojima se razvija XXI. stoljeće.

Osim toga, japanski arhitekti danas imaju važnu ulogu u oblikovanju muzejske arhitekture diljem svijeta. Posebno su značajni Muzej moderne umjetnosti u Fort Worthu, autora Tadaa Anda, između ostalog autora i više od dvadeset najrazličitijih muzejskih građevina diljem Japana, zatim MoMA u New Yorku, redizajn iz 1997. Yoshia Taniguchija, te nagrađeni projekti Shigeru Bana i arhitektonskog ureda SANAA u Francuskoj (novi centar Pompidou u Metzu i aneks Louvrea u Lensu).

Arhitektura je vjerojatno najkonkretniji pokazatelj društvenih okolnosti i kulturne zrelosti neke zemlje ili regije. Od stanova, temeljne jedinice ljudskog postojanja, preko škola, bolnica i raznih drugih javnih zgrada, do ureda i trgovina, pa čak i do parkova i trgova, arhitektura obuhvaća sve širi opseg projekata čiju se izgradnju i upotrebu može razumjeti kao izraz vizije društvenog projektiranja nekog grada ili regije.

Da bismo shvatili odnose između društva i arhitekture, izložba 'Paralelni Japan' prikazuje zgrade podignute na japanskom tlu u proteklom desetljeću, kao i objekte koje su japanski arhitekti ostvarili u inozemstvu. Tih godina došlo je do strukturalnih promjena u japanskom društvu, koje su reakcija na prijelaz iz takozvane ekonomije 'buma' u ekonomiju 'poslije buma'. Usto, kao što se urbanistička politika udaljila od širenja grada, karakterističnog za dvadeseto stoljeće, i približila modelu kontinuiranoga grada u dvadeset prvom stoljeću, tako je u potrazi za novim smjerovima u stvaranju vrijednosti zavladala tendencija oslanjanja na raspoložive atribute trajnog nasljeđa.