PROJEKT DEUTSCHE TELEKOMA

Skladatelj Walter Werzowa: 'Beethoven bi danas definitivno skladao revolucionarnu glazbu, kao što je to činio za svog života'

13.10.2021 u 09:31

Bionic
Reading

Intrigantan 'Beethoven X The AI Project', završetak Desete simfonije proslavljenog njemačkog skladatelja Ludwiga van Beethovena, potaknut 250. godišnjicom njegova rođenja, uspješno je premijerno izveden 9. listopada u Telekom forumu u Bonnu, a o samom projektu zanimljive detalje otkrio nam je skladatelj Walter Werzowa

Iza ovog projekta, koji predstavlja iskorak u kreativnom procesu, stoji čak 66 GB materijala, više od 10.000 razmijenjenih dokumenata te dva milijuna nota, a završetak Beethovenove Desete simfonije nastao je kao odgovor na pitanje može li umjetna inteligencija biti kreativna.

Neposredno prije smrti Beethoven je počeo raditi na Desetoj simfoniji, djelu koje je trebalo ostati nedovršeno. Pod vodstvom dr. Matthiasa Rödera, skupina stručnjaka za umjetnu inteligenciju i muzikologa razvila je 'Beethovenovu umjetnu inteligenciju' koja 'razumije' skladateljev stil.

Umjetna inteligencija nije bila samo 'nahranjena' Beethovenovim skladbama i njegovim bilješkama o Desetoj simfoniji; 'opskrbljena' je djelima skladatelja i glazbenika koja su dokazano inspirirala i utjecala na njega tijekom života, poput Johanna Sebastiana Bacha. Sa stručnjacima, algoritam je nastavio Beethovenov nedovršeni rad. Skladatelj Walter Werzowa i Beethovenov orkestar iz Bonna pretvorili su ovu notaciju u živu skladbu pod dirigentskim vodstvom Dirka Kaftana.

Kako je prilikom predstavljanja 'Beethoven X The AI Projecta' naglasio skladatelj Walter Werzowa, stvoriti glazbu uz pomoć umjetne inteligencije izazovan je proces jer se u nju trebaju unijeti i emocije, no istaknuo je kako smatra da je Beethovenov duh uspješno unesen u skladbu zahvaljujući suradnji umjetne inteligencije i svih stručnjaka uključenih u ovaj proces.

Evo koje nam je detalje o ovom nesvakidašnjem kreativnom procesu u intervjuu otkrio Walter Werzowa:

Kako je došlo do nastanka ovog glazbenog projekta i zašto baš Beethovenova Deseta simfonija?

Deutsche Telekom došao je na ideju o dovršenju Beethovenove nedovršene Desete simfonije. Kako se 2020. približavala 250. proslava rođenja Ludwiga van Beethovena, Deutsche Telekom i grupa međunarodnih glazbenih i stručnjaka za umjetnu inteligenciju, u suradnji s istraživačima iz Beethoven-Hausa u Bonnu, pokušali su je završiti. Dr. Matthias Röder vodio je ovaj projekt. Sredinom 2019. upitao me želim li biti dio njega.

Prema kojim su kriterijima odabrani suradnici u ovom neobičnom projektu?

Čast mi je što me dr. Matthias Röder odabrao za tehnološku i kreativnu/kompozicijsku ulogu u tom procesu. Na temelju svog iskustva i poznanstava okupio je tim stručnjaka. Tim s kojim sam radio dijelom je iz moje kompanije Musikvergnuegen iz Los Angelesa, uz profesore i studente Glazbenog sveučilišta u Beču, proglašenog najboljim sveučilištem u svijetu glazbe. Mnogo je fantastičnih ljudi bilo uključeno u ovaj projekt.

Što je to jedinstveno u Beethovenovoj glazbi?

Beethovenova glazba jedinstvena je po svim aspektima. Kršio je pravila skladateljske tradicije, kao i provedbu instrumenata. Bio je jedan od prvih skladatelja koji je naznačio postavke metronoma. Njegovo nasljeđe doista je epsko, 'genetski' se očituje u orkestru Bečke filharmonije. On je bio i još uvijek jest ponajviše majstor u razvoju obavijesti. Njegovi su motivi trenutno prepoznatljivi i pamtljivi te se nikada ne ponavljaju. Razvio se kao nitko drugi.

Poznato je to da je ovaj proslavljeni skladatelj i glazbeni virtuoz, za razliku od drugih poznatih skladatelja poput Mozarta, komponirao ne po 'narudžbi' za plemiće, već je glazbu učinio pristupačnijom svima. Što mislite, kako bi on danas reagirao na svijet u kojem živimo, izložen najvećim izazovima u povijesti, poput ratova, pandemije, imigracijske krize, siromaštva, nejednakosti...?

Beethoven je cijelo vrijeme tragao za biti čovječanstva. Doista vjerujem da um poput Beethovenovog, koji je bio ispunjen genijalnom glazbom, stalno napreduje u svom izražavanju bez obzira na sve. Danas bi definitivno skladao revolucionarnu glazbu, kao što je to činio za svog života. Bio je tvrdoglav, a to se vidi u njegovoj glazbi i životu kojem je posvetio svoju glazbu.

Što vama općenito znači Beethovenova glazba? Jeste li bili počašćeni ovim zadatkom?

Čast mi je biti dio ovog projekta. Kad me nazvao Matthias Röder, ostao sam bez teksta. Mislio je da je linija pukla prije nego što sam uspio viknuti 'da'. Oduvijek volim Beethovena. Nekoliko mjeseci prije nego što sam se prihvatio ovog projekta morao sam aranžirati 2. stavak Beethovenove Sedme simfonije za Istanbulsku filharmoniju, premijerno izvedenu u future labu u Tokiju. To mi je dalo priliku da se postupno unesem u Beethovenova djela. Proces rada na Desetoj simfoniji otvorio mi je nove poglede, emocije i znanje o Beethovenu. Gotovo je nemoguće opisati taj osjećaj radosti!

Možete li nam opisati postupak stvaranja glazbe korak po korak i kako je umjetna inteligencija korištena u ovom jedinstvenom projektu?

Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Za ovaj smo projekt pokušali razumjeti što to znači state of the art u generiranju glazbe. Isprobao sam mnoge stvari kako bih shvatio koja su to ograničenja. Stručnjak za umjetnu inteligenciju, prof. Dr. Ahmed Elgammal, na kraju je koristio neke module inspirirane obradom prirodnog jezika. To je već bilo prilagođeno generiranju glazbe, ali pokušali smo to potaknuti, kreirati sve duže sekvence i drugačije razumjeti glazbenu strukturu, do te mjere da zaista mogu generirati smislenu glazbu.

Da bismo sve to postigli, trebali smo analizirati podatke iz Beethovenove umjetničke ostavštine - simfonije, note, glazbene skice i partiture - te ih pretvoriti u strojno čitljivu formu. Tada je odabrana najprimjenjivija metoda strojnog učenja, pri čemu su algoritmi fino podešeni za ovaj zadatak. Algoritmi za obradu glasa odabrani su za ovaj pristup jer se glazba, poput jezika, sastoji od malih jedinica - slova ili nota - koje dobivaju smisao kada se slože. Za eksperiment je bilo bitno to razumijevanje sveobuhvatnog konteksta.

Na kraju su stručnjaci razvili sustav koji je 'razumio' Beethovenov stil. Ovaj projekt 'Beethoven - umjetna inteligencija' razvijen je kako bi se postojeći fragmenti nedovršene simfonije mogli sastaviti i proširiti u smislene glazbene pokrete što odražavaju stil Beethovenova djela. Od samog su početka korištene najmanje jedinice, tako da je aplikacija umjetne inteligencije mogla nastaviti proces skladanja sa samo nekoliko nota. Prijedloge koje je dala aplikacija umjetne inteligencije analizirali su muzikolozi te su odabrali najbolje alternative i pustili ih u sustav. Zatim je zadatak ponovljen i dodano je još nekoliko nota. Drugim riječima, glazbeno djelo postupno je nastajalo.

Što je bio najizazovniji dio procesa i zašto?

Bilo je izazova u svim aspektima - tehnologiji, kreativnosti, akademskim krugovima, pa čak i u moralnim aspektima. Svaki izazov nudio nam je priliku da pronađemo rješenja, izmislimo ono za što se nikada nije mislilo da je moguće. S Ahmadom Elgammalom sa Sveučilišta Rutgers doista smo bili u najboljim rukama. Imali smo kreativan izazov kako razmišljati na nove načine. Postupak komponiranja nije imao ograničenja. Kad sam se počeo baviti glazbom, sve se temeljilo na ograničenjima. Pravila klasične glazbe kažu nam što ne raditi, a ne ono što trebamo činiti. Umjetna inteligencija naučila je izravno od Beethovena. Cijelo naše ljudsko postojanje odražava se u ovoj glazbi, a umjetna inteligencija mogla je to analizirati. Dakle ako je Beethoven kršio pravila, naučio sam ih kršiti i ja. Morao sam prihvatiti i činiti stvari koje su u suprotnosti s akademskim pravilima klasične glazbe. I onda, naravno, tu su oni koji sve negiraju i inzistiraju na razmišljanju da ne smijemo raditi nešto poput ovog projekta. Zamislite, bez ovog projekta većina ljudi nikada ne bi čula Beethovenove teme za Desetu simfoniju.

Kako biste stvaranje skladbe približili našim čitateljima i kako se ono odvijalo?

Nacrt i skladanje Desete simfonije činili su višestruk proces. Htio bih to usporediti s nečime, ali to je kreativan umni proces. Beethoven je imao mnogo motivskih/tematskih ideja. Ali onda se odlučio za onu koju nam je dao za vječnost. Umjetna inteligencija radila je sa mnom u sličnom procesu. Dobio sam stotine, ako ne i tisuće opcija, i odabrao sam one koje su mi se činile autentične te su u meni budile emocije, na temelju mog obrazovanja kao skladatelja. Sastavio sam paletu i po potrebi je pojačao. Sjećam se da sam mnogo puta sa suzama radosnicama slušao opcije. Kad je skladba bila spremna, morali smo je orkestrirati i staviti u partituru za svaki instrument u orkestru.

Kako zaintrigirati mlađe generacije za Beethovenovu glazbu i žanr klasične glazbe općenito?

Ovaj je projekt nevjerojatno pametan način upoznavanja nove i mlađe generacije s Beethovenom. Budući da su mladi fascinirani tehnologijom koja stvara vjerodostojnost i autentičnost - vjerujem da će voljeti priče, kao i inovacije što smo ih upakirali u ovo monumentalno djelo.